תחל שנה ושתילותיה: דף נקי בגידול צמחים

לצמוח מחדש: כך תשקמו את העציצים הנבולים ותיצרו לכם ג'ונגל ביתי

תנו לעצמכם עוד הזדמנות: גם אם כבר הכרזתם על כך שאתם "לא יודעים לגדל" ושאין לכם ידיים ירוקות, צמחים עדיין יכולים להפתיע אתכם. מהי הדרך הטובה ביותר להתחיל מחדש בגינון ביתי? איך משקמים צמח שנבל ומה עושים בנוגע לתדמית העצמית? כך תעשו זאת

רינת טל
פורסם:
ימות השנה הנוכחיים מתאפיינים בסגירה של מעגלים ושאיפה לפצוח בהתחלות חדשות, ואין כמו צמחים בכדי להזכיר לנו שתמיד אפשר להתחיל מחדש - שתמיד קיימת עוד הזדמנות. אין אדם שלא התנסה פעם בצמח שנבל ומת. יש מי שהמשיכו לגדל צמחים למרות זאת, ולהיפרד בהמשך מעוד כמה, ויש מי שהעדיפו להיפרד מהרעיון – שסיכמו שהם פשוט לא מהאנשים שמגדלים צמחים. אם אתם קוראים את שורות אלה, כנראה שבכל זאת מדגדג לכם לבדוק מחדש את הסוגייה. אז איך פותחים דף נקי ועושים התחלה חדשה עם צמחים, ולמה בעצם?
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
תחל שנה ושתילותיה: דף נקי בגידול צמחים
(צילום: רינת טל)
צמח שחזר אלינו אחרי שכבר הכרזנו על מותו; שהשריש מענף בודד, אפילו שכולם אמרו לנו שהוא לא יכול; או שהתרומם מתוך ערימת הקומפוסט – הוא כמו כמו קמע חי, שמזכיר לנו את כוח החיים, את הקסם שגורם לחיים להתרחש מעצמם. צמחים מזכירים לנו שתמיד יש אפשרות שמשהו טוב יקרה. בכל פעם שאנחנו חוזים בסיפור כזה, גם משהו בנו קם לתחייה.

הכל מתחיל בראש

ג'יימס קליר, מחבר הספר "הרגלים אטומיים", טוען שהסיכוי שלנו להתמיד בהרגלים חדשים הוא קטן, אלא אם כן נאמץ זהות שתואמת אותם, או נשנה את האמונות, הדימוי העצי והמחשבות שיש לנו על הנושא. לפי התיאוריה הזאת, בכל פעם שניסינו להתחיל מחדש כמגדלי צמחים, קנינו את הציוד, השתילים והעציצים אך חווינו כישלון ואמרנו לעצמנו "שום דבר לא שורד אצלי" – הרגלנו את עצמנו לחשוב כך.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
דמיינו את מגדלי הצמחים שאתם רוצים להיות - ויישמו חלק מהמאפיינים שלהם
(צילום: רינת טל)
כדי להיות מה שאנחנו רוצים להיות, במקרה הזה מגדלי צמחים למשל, אנחנו צריכים לדמיין את האדם הזה. "אדם שמטפח צמחים בבית" – איזה מן טיפוס הוא או היא? האם הם אחראיים? מסורים? בעלי ידע ואינטואיציה? לפי קליר, עלינו לעשות קצת ממה שעושים האנשים האלה, כאילו אנחנו כבר הם. רכשו מעט ידע על צמחים, המשיכו לנסות לגדל צמחים, מצאו צמח לשיקום או חיתכו ייחורים. אם צריך – קנו לכם שפריצר לצמחים ופזמו בזמן ההשקייה כמו הייתם שרהל'ה שרון. בכל פעם שתעשו זאת, תחזקו את הזהות החדשה, ותוכיחו לעצמכם שאתם באמת האנשים האלה – שאצלם דברים צומחים.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
צמחים יכולים להפתיע: ייחור מגבעול צמח הפרפרים
(צילום: רינת טל)

מתי ואת מי אפשר לשקם?

בדיוק כפי שאיבדנו את כל הצמח בבת אחת, כך באותה המידה אפשר להתחיל כמעט מכלום. אם לא זרקתם את שאריות העציץ, הציצו בו שוב. האם נותר בו עלה ירוק אחד או חלקיק קטן חי? אם כן – יש תקווה. לעתים, גם בקרב צמחים ביתיים יש הבוקעים מפקעות שאוגרות בתוכן את תמצית החיים מתחת לאדמה ויכולות להניץ מחדש. אם יש לכם צמח שמקורו בפקעת (כמו אלוכסיות וקלדיומים), נסו לאתר מיהו ולברר האם הוא בעונת התרדמת שלו. זו עשויה להיות גם הסיבה לכך שקמל. שימרו את הפקעות היבשות וחכו להעיר אותן בעונה הבאה.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
תנו להם זמן: עלה אלוקסיה בודד שיצא מפקעת
(צילום: רינת טל)
אם יש לכם פינה בבית שסובלת מאוסף עציצים מיובשים, עשו סינון. בחרו את אלו שבאמת יש לכם תשוקה לשקם, או לפחות סקרנות. את האחרים אל תשמרו – השליכו את גוש האדמה אל הקומפוסט או סתם בחוץ בגינה, את העציצים הריקים מיסרו או נקו וחדשו, והשתמשו בהם שוב.

שיקום טיפולי

כיצד משקמים צמח מבלי לדעת לגדל צמחים? בדיוק כפי שהייתם מטפלים בטום הנקס אחרי שחזר מארבע שנים על אי בודד בסרט "להתחיל מחדש" - תספורת, מקלחת, בגדים חדשים, מים ואוכל טוב.
גיזמו עלים וענפים יבשים לחלוטין, שימרו היטב על עלים ירוקים או ירוקים בחלקם. כשהצמח יהיה מטופח - במסגרת האפשר - נפסיק אנחנו להסתכל עליו כחולה ומוזנח, נוכל לראות את היופי שלו והחיות שבו, ונזכור להמשיך לטפח אותו. ממש כפי שכשאנחנו מטפחים את עצמנו ומאפשרים ליופי שלנו לזהור, אנחנו כבר מרגישים יותר טוב.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
טיפוח וטיפול: ייחור מעלה סוקולנט
(צילום: רינת טל)
עשו לצמח מקלחת טובה, ואפילו יותר טוב - ניגוב ידני של העלים מאבק. השפריצו מים מהולים במעט חומץ על כל העלים ונגבו בעדינות. כך תסירו ממנו אבק, תיפטרו ממזיקים אם קיימים, ותמנעו כתמי אבנית לבנים. אם תוך כדי הניגוב הבחנתם בסימנים שלא יורדים בקלות או בכלל, התבוננו ובררו האם אלו מזיקים.
רעננו את האדמה. פוררו והסירו גושי אדמה קשים. אם האדמה קשה ויבשה, הניחו את העציץ בקערת מים מספר שעות עד שהאדמה תחזיר לעצמה את כושר הספיגה. לאחר מכן חיזרו להשקות כרגיל, כשמגיעה העת להשקות. הוסיפו ככל הניתן תערובת טרייה וטובה, ושיתלו בעציץ חדש והולם. זכרו כי עקרונית אפשר להסיר את כל האדמה מהשורשים ולהחליף אדמה כליל, אך תמיד יש בכך סיכון לפגיעה בשורשים ובטראומה לצמח. לכן, נחיה את האדמה, ומסביב נוסיף אדמה טרייה ומזינה.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
אם האדמה רטובה מאוד - עזרו לה להתייבש באור ובאוויר
(צילום: רינת טל)
אם - מהצד השני - האדמה הייתה רטובה מאוד והצמח החל להירקב – המשימה תהיה הפוכה, לעזור לה להתייבש. הסירו גושי אדמה רטובים, הניחו לגוש האדמה החשוף להתייבש באור ובאוויר, או שיתלו בתוספת אדמה יבשה שתספוג חלק מהלחות.

להפסיק להפריע להם לגדול

לצמח המשתקם יש לשמור את הפינה הכי טובה בבית – ליד חלון, או אפילו יותר טוב – בחוץ, בפינה מוצלת ומוגנת מרוח. זאת במידה שהטמפרטורות נשארות יציבות יחסית ולא צונחות בלילה. ככל שהצמח ישהה בתנאים טבעיים יותר, באוויר הפתוח, כך הטבע שלו "יעבוד" טוב יותר ויחזיר לו את האיזון. הצמח יתחזק, ומזיקים יתעופפו לחפש צמח חלש יותר.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
ייחורי סוקולנטים קטנטנים: הסביבה הטובה ביותר לגידול היא ליד החלון
(צילום: רינת טל)
ככל שהצמח יקבל אור טוב והשקיה תכופה - כל יגבר קצב ההתחדשות שלו ועלים חדשים ייצאו מהר יותר. אבל, אל תצפו לקצב מהיר - במיוחד לא כעת עם בוא הסתיו. למעשה, אל תצפו לדבר. הניחו לו כך ודאגו רק להמשיך להשקות. ייתכן שלא תראו שינוי אפילו עד האביב. בינתיים, או כאשר יצוצו עלים חדשים ראשונים, חפשו עליו מידע. חישבו לאיזה צמח שאתם מכירים הוא הכי דומה. אתרו את שמו וקיראו עליו, כדי להבין אותו קצת יותר טוב ולקבל כראוי את פניו.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
אל תצפו לקצב מהיר ושמרו על סבלנות
(צילום: רינת טל)

ללא מחויבות: ייחורים

אם החלק שנותר חי בצמח הוא ענף – שבסיסו התייבש, או נרקב, שהתנתק או עומד להתנתק – זו הזדמנות מצוינת להפוך אותו לייחור. ייחור הוא חלק צמח שיכול להצמיח שורשים, ענפים ועלים ולהתפתח לצמח שלם בפני עצמו – קסם אופייני לעולם הצמחים. גם כאשר נדמה לכם שסיכוייו של הצמח אפסו, שאבדה תקוותו או צורתו, זו הזדמנות לקחת ממנו ייחור ולהבטיח את המשכיותו.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
ייחור מונסטרה: חיתוך "מתחת למרפק"
(צילום: רינת טל)
את הייחור שמים במים ולא מחכים מצפים לכלום. אם, בוקר אחד, תבחינו בשורשים שהחלו להתפתח, יש סיכוי שתקבלו מכך בוסט אדיר של אנרגיה ואופטימיות, שאפשר לחזק בכל פעם שתעיפו מבט על בקבוק השורשים ותראו אותם מתארכים ומסתעפים. יציאת השורש עשויה לקחת ימים, שבועות, חודשים, או לא להתרחש לעולם, אך כל עוד הייחור ירוק וחי – מניחים לו להיות. אחרי שיתפתחו שורשים, תוכלו לשתול את הייחור באדמה, אך ייתכן שתתפתו להשאיר אותו במים, כיוון שזוהי הדרך הכי לא מתאמצת שיש לגדל צמחים - רק לדאוג למלא מים ולהחליף אותם מדי פעם. עקרונית צמח יכול להישאר בתוך מים לנצח, כל עוד נרענן ונוסיף לו מים טריים. עם זאת, הוא ככל הנראה יוציא עלים חדשים בקצב איטי יותר ולא יגדל הרבה.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
רק לדאוג למלא מים: ייחורים
(צילום: רינת טל)
אם לא נשאר לכם דבר לשקם – שקמו צמח של מישהו אחר. בשביל להציע את עצמכם לא צריך להיות דוקטור לצמחים, אלא רק בעלי רצון ואמונה, היכן שאחרים איבדו אותה. אין לכם מה להפסיד. לבסוף, אם אספתם צמח מהרחוב, ודאו שאין עליו מזיקים או טפלו בו בחוץ עד לשיקום לפני שייכנס הביתה, כדי שלא ייפגעו צמחים אחרים.
11 צפייה בגלריה
צמחים מתחילים מחדש
צמחים מתחילים מחדש
ייחור מושרש היטב: תוכלו לשתול אותו באדמה או להשאיר אותו בכלי עם מים
(צילום: רינת טל)
אם יש לכם כבר צמחים, והם חיים, והכל בסדר - עונת הסתיו וחגי תשרי הם העונה להשיל מעלינו את כל מה שכבר לא רצוי עבורנו. זו קריאה לסדר פנימי וחיצוני, וגם לריענון פינת העציצים בבית. קחו את הזמן כדי לבדוק מי באמת מעורר בכם שמחה, את מי מהצמחים אפשר למסור לאדם אחר שיתרגש מהם, או את מי אפשר לשחרר לאדמה לגלגול הבא.
כל שינוי והזזה של צמחים בתוך הבית הוא הזדמנות לריענון עיצובי והולדת קומפוזיציות חדשות. ואם כבר מזיזים – החלו למקם מחדש את הצמחים קרוב יותר לחלון, כיוון שהימים מתקצרים והשמש מתרחקת – ובקרוב כל טיפת אור וחמימות תהיה יקרת ערך.
רינת טל מ"סוקולינה" היא פְלנְט סטיילרית - מעצבת חללים עם צמחים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button