המתקדמים מסדרים לפי צבעים ולא רק לפי סוג וגודל

איך משחררים את העומס מהמטבח? קבלו 6 הרגלים שעובדים

המטבח - לב הבית והחלל הכי פעיל בו - יכול להיות מלכודת של בלגן ולכלוך. בעזרת כמה צעדים פשוטים שמתחילים בניפוי (ותרומה) וממשיכים בניהול מלאי, תגיעו לפסח כשרק יישאר לכם להעביר ניגוב. שחר פניני, מומחית בסידור בתים, מציגה מדריך לפי שלבים

שחר פניני
פורסם:
זה לא סוד שהמטבח הוא לב הבית. הוא למעשה המקום שבו אנחנו נמצאים רוב שעות הערות שלנו. בתוכו אנחנו מבשלים, אוכלים, מתכנסים עם בני משפחה וחברים, לפעמים עובדים ומייצרים בו הרבה אינטראקציות, שלא תמיד סובבות סביב האוכל. לכן, זה לרוב יהיה גם המקום שמכיל בתוכו הכי הרבה עומס, שלא בהכרח קשור לחלל באופן ישיר, ממפתחות ועד ניירת.
בתרבות הצריכה של המאה ה־21 אנחנו נוטים לצבור המון חפצים וציוד, והמטבח לא יוצא מהכלל. מכשירי חשמל, כלי מטבח, גאדג'טים, כלים שונים, חפצי נוי, מצרכים וחפצים רנדומליים שבני הבית מביאים איתם - כל אלה הופכים את המטבח למקום עמוס וצפוף, עד כדי כך שקשה לעתים לתפקד בו.

בלגן מונע להתכנס במטבח

מתי לאחרונה ישבתם סביב האי או סביב שולחן פינת האוכל ואכלתם ארוחה משפחתית יחד? אם זה מזמן לא קרה, ב־90% מהמקרים הסיבה נעוצה בכמות העומס שהמטבח מכיל שלא מאפשר זאת, אז נאלצים לאכול בתורות או בנפרד.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
מטבח מבולגן מונע מכם לרצות לבשל בו, לאכול בו ולהתכנס בו
(צילום: יפעת יוגב)

יש לי כמה פתרונות פרקטיים שיוכלו לסייע לכם להוריד את רמת העומס מהמטבח וגם להחזיר את מסורת הארוחות המשפחתיות. אז מה עושים? הנה שישה טיפים:

1. שחרור ופרידה.

צעד ראשון חשוב הוא לסנן ולהיפטר ממצרכים ומחפצים שכבר אינכם זקוקים להם או שלא תשתמשו בהם כי פג תוקפם או שאין סיכוי שתכינו מהם משהו (כן, זה כולל גם את דפי הלזניה מ־2016).
מה נכנס לקטגוריה הזו? כלים שבורים או סדוקים, קופסאות מזון שהצבע של הרוטב האדום לא יורד מהן או שאין להן מכסה תואם, כלים שקיבלתם כמתנת חג ומעולם לא הייתם קונים אותם לעצמכם, ספרי בישול ישנים שלעולם לא תפתחו, משקל תקול ומכשירי חשמל שאין סיכוי שתפעילו בקרוב (כולל מכונת הגלידה שלא הפעלתם כבר יותר משנה). כל אלה תופסים מקום מיותר וצריך להיפטר מהם כדי להכניס אוויר, מרחב ודיוק למטבח. בסוף משתמשים במספר מוגדר של סירים, מחבתות, קערות ומכשירי חשמל.
איך מתחילים? התבוננו היטב בתכולת הארונות והמגירות ושאלו את עצמכם "האם היום נשתמש ב־X או האם היינו רוכשים כזה חדש?" אם התשובה היא חד־משמעית לא – זה הזמן להיפרד.
מה תעשו עם כל מה שהוצאתם? תרומה, מכירה או פשוט זריקה לפח אם מדובר במוצר מקולקל, העיקר לפנות מקום לדברים שימושיים ורלוונטיים למטבח המחודש שלכם.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
לא לפחד לזרוק מצרכים שכבר לא תבשלו ומכשירים שכבר לא תפעילו
(צילום: יפעת יוגב)

2. ארגון מחדש של הארונות, המגירות והמקרר.

לאחר שפיניתם את התכולה הלא נחוצה, המטבח כבר הפך להיות מקום מאוורר יותר. עכשיו הגיע הזמן לארגן מחדש את התוכן שנשאר בו. חלקו את המטבח לאזורים ברורים, לפי קטגוריות. מגירה לקופסאות – לשם ייכנסו קופסאות במרוכז, מכסים במרוכז, בקבוקים וקופסאות אוכל טו־גו; מגירה ייעודית לכלי האפייה; מגירה/ מדף ייעודי לכלים ולחפצים של שבת; מגירות לסירים ולמחבתות; וכך הלאה. כשלכל קטגוריה יהיה בית, יהיה הרבה יותר קל להחזיר את הפריט בסיום השימוש. נסו להימנע ממגירות של "שונות" או "כל מיני", יש להן נטייה להיות שטח הפקר מבולגן.
שימו דגש על ארגון יעיל ונגישות קלה לפריטים נפוצים יותר בשימוש ואפסנו גבוה או מאחור פריטים שאתם צריכים לעתים רחוקות.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
כל הקופסאות במרוכז, כל המכסים במרוכז. יעזור אם יהיו מאותו סוג
(צילום: שחר פניני)

בשלב הבא כדאי לארגן את פנים המגירה או המדף. לשם כך השתמשו בקופסאות או במחלקי מגירות, על מנת ליצור תחומים קבועים של פריטים שיעזרו לכם לשמור על הסדר הפנימי, כך שלא ייווצר בליל של חפצים. המתקדמים משתמשים במכלים ובקופסאות אחידות עבור המוצרים היבשים בארונות כדי להיפטר מכל האריזות והקליפסים שיוצרים ערמה.

3. לא לחכות עם ניקיון המטבח לפסח.

שחרור העומס וארגון המטבח מחדש לא צריכים להיות פרויקט שמור רק לימים שלפני פסח. למעשה, כל תחילת עונה היא הזדמנות לרענן ולשפר את מרחב המטבח. הכינו לעצמכם תוכנית עבודה, או במילים אחרות, רשימה של מגירות/ ארונות ואזורים במטבח שתרצו לטפל בהם. שבצו לכם ביומן ובכל פעם טפלו בסעיף אחר מהרשימה. הבשורה המשמחת היא שאם תתחילו היום, תגיעו לפסח כשהמטבח שלכם מתוקתק ורק תצטרכו להעביר ניגוב.
7 צפייה בגלריה
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שבצו ביומן בכל שבוע עד פסח - לטפל באזור אחר במטבח
(צילום: יפעת יוגב)

4. אימוץ שגרת ניקיון יומיומית.

ברגע ששחררנו את העומס במטבח – יהיה קל יותר לנקות ולתחזק. ניקיון הוא תנאי בסיסי למטבח נעים ומתפקד, אך לעתים דווקא העומס וגיבוב החפצים על השיש ובארונות מונע ניקיון איכותי.
בשלב זה יועיל מאוד שילוב של רוטינות סדר וניקיון ספציפיות למטבח, הכולל: ניקוי משטחי עבודה בסוף כל יום, ריקון כיור והפעלת מדיח לפני השינה והחזרה למקום של כלי אוכל, כלי בישול, תבלינים ופרודוקטים אחרים. כל אלו - שלא לוקחים יותר מכמה דקות עבודה - ישאירו את המטבח במצב מוכן לעבודה ומזמין לפעילות ביום המחרת. ובעיקר, לא תתאפשר התפתחות של חיידקים, לכלוך, עובש וכדומה. מטבח נקי הוא בסיס הכרחי לתחושת בית נקי ומאורגן, הרבה יותר מחללים אחרים שאינם "רטובים".
7 צפייה בגלריה
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
שחר פניני, טיפים לסידור מטבח
כמה דקות ביום לשגרת ניקיון - ואתם על דרך המלך
(צילום: שחר פניני)


5. תכנון קניות וארוחות מראש.

חלק גדול מהעומס במטבח נובע מקניות ספונטניות ובלתי מתוכננות. כשיש המון אוכל ומוצרים שצריך לאחסן ולטפל בהם – הופך המטבח להיות צפוף ומבולגן. לכן, חשוב לתכנן היטב את רשימת הקניות לפני שמגיעים לסופר ולקנות רק מוצרים הנחוצים לאותו שבוע, וזה מצריך אימון לוויתור יצר האגרנות, רק כי "יש מבצע". גם תכנון מוקדם של הארוחות עוזר למנוע קנייה מיותרת של מוצרים. תיעזרו ברשימות בכתב, בצילום ובתזכורות לשם ניהול המלאי ותכנון הארוחות והקניות. כך גם תזרקו פחות אוכל.
7 צפייה בגלריה
סדר במקרר ורכישה מבוקרת לפי מה שחסר ולא לפי מה שבמבצע
סדר במקרר ורכישה מבוקרת לפי מה שחסר ולא לפי מה שבמבצע
סדר במקרר ורכישה מבוקרת לפי מה שחסר ולא לפי מה שבמבצע
(צילום: Impact Photography, shutterstock)

6. המאמץ המשפחתי המשותף במטבח.

אם אתם הורים לילדים, ארגון וניקיון המטבח מאתגר אפילו יותר. כהורים עסוקים, יכול להיות שאתם מתקשים לתת מענה לכל הצרכים הקשורים למטבח, והילדים תורמים גם הם ללכלוך ולערבוביה המתרחשת בתוכו. כתוצאה מכך, עולות תחושות של תסכול, אכזבה וכעס. אתם, ההורים, כועסים על הילדים שהם מלכלכים, הילדים כועסים, כנראה בגלל כמות ההערות שהם מקבלים - וכך כולם מתוסכלים מהמצב המבולגן של המטבח.
מה הפתרון? ראשית, חשוב לגלות הבנה כלפי הקושי של הילדים לשמור על רמת הסדר והניקיון שאנחנו כמבוגרים מצפים לה ולהנמיך ציפיות. שנית, רצוי לתת לכל ילד תחום אחריות על פעולות שונות במטבח ברמה המתאימה לגילו. לדוגמה, ילד בן חמש יכול לערוך את השולחן, אחיו בן השבע יכול לרוקן מדיח ואחותם בת ה־12 יכולה לצאת לזרוק את הפח ולמלא את המדיח. הדבר השלישי והחשוב ביותר עם ילדים במטבח הוא ללמד אותם כללי התנהגות והתנהלות ברורים (כאן גם אתם צריכים לעמוד בהם, כדי להוות דוגמה) ואף אולי לשקול לתגמל אותם על עזרה בשמירה על הסדר. שיתוף הפעולה והגישה החיובית של כל בני הבית הם המפתח להצלחה.
שש ההמלצות הן הפתרון לשמירה על מרחב נקי ומאורגן לאורך זמן. אני מודה, אם המטבח שלכם רחוק מאוד מהמצב האידיאלי, זה נראה פרויקט מורכב מאוד, הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית, אך העומס והלכלוך המצטברים במהירות במטבח, יותר מבכל חלל אחד, יוצרים תסכול וקושי אמיתי לתפקד בו בצורה יעילה ונעימה. תתחילו בפעולות קטנות שיביאו בהמשך תוצאות משמעותיות – אפילו משהו אחד קטן היום, כדי להניע את התהליך. כדי להפוך את המטבח למקום נעים ופונקציונלי, כל שנדרש הוא מעט סבלנות, התמדה וגישה חיובית.
שחר פניני, יוצרת תוכן בתחום הלייף־סטייל ומומחית ליצירת בתים מאורגנים. לטיפים באינסטגרם שלה
לכתבה הקודמת של שחר: מבית מבולגן לבית מאורגן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button