גווני השנה 2023

חישול הרוח, חיבור לטבע: מה צבעי השנה של 2023 מנסים לומר לנו?

לצד הכוח הכלכלי העצום שטמון בבחירת צבעי השנה של חברות הצבעים הגדולות ברחבי העולם, קיים גם רצון אמיתי לשינוי חברתי. "פנטון" השיקה את הצבע האופטימי לשנת 2023, "ויוה מג'נטה", וכבר מכה גלים בתעשיית העיצוב והמיתוג

פורסם:
כבכל שנה מאז שנת 2000, חברת ייצור הצבעים "פנטון" הכריזה בשבוע שעבר על צבע השנה שלה, גוון שעולם העיצוב כולו מחכה לשמוע מהו. הצבע "הנכון" שילווה את שנת 2023 לפי ענקית הצבע האמריקנית הוא גוון מג'נטה שנע על הקו הדק שבין חם לקר ובין ורוד לסגול, וקיבל את השם Viva Magenta. בחברה מתארים את הצבע החדש כ-"נטוע בטבע, נובע ממשפחת הגוונים האדומים ומהווה הבעה חדשה ומרשימה של כוח. זהו אדום טרי ומלא חיים שחוגג אושר טהור ומעודד התנסות והבעה עצמית לא מרוסנת. גוון מחשמל וחסר גבולות שמתבטא כהצהרה בולטת במיוחד".
8 צפייה בגלריה
גווני השנה 2023
גווני השנה 2023
גווני השנה 2023
(צילום: pantone.com, benjaminmoore.com, sherwin-williams.com)
ליאטריס אייזמן, ראש מכון הצבע של "פנטון", הסבירה את הבחירה בגוון כרצון לטעת את גווני השנה החדשה בטבע. "ויוה מג'נטה הוא צאצא של משפחת האדומים ושואב השראה מכנימת הקוכיניאל, אחד ממקורות הפקת הצבע הטבעיים יקרי הערך ביותר, שהוא גם אחד מהבולטים והבוהקים ביותר שהעולם ידע", אמרה בהודעה לתקשורת. "הצבע מחבר אותנו אל החומר הראשוני, מעורר מחשבה על כוחותיו של הטבע, מחשל את רוחנו ומסייע לנו להעצים את כוחנו הפנימי".
הגוון הבולט של "פנטון" דומה למדי לצבע השנה של חברה בולטת נוספת, "בנג'מין מור", שהשיקה כבר באוקטובר את הצבע "פטל מסמיק" (Raspberry Blush). גם חברת "שרווין ויליאמס" בחרה לשנת 2023 גוון דומה, שאמנם מכונה Redend Point, או בתרגום חופשי מאוד "נקודה מאדימה", אך בפועל הולך לכיוון חום-ורדרד רגוע בהרבה ונוח יותר לשימוש במשטחים וברהיטים גדולים ביחס לבחירה של שתי האחרות.
8 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: צבע השנה של בנג'מין מור ושרווין וויליאמס
מימין לשמאל: צבע השנה של בנג'מין מור ושרווין וויליאמס
מימין לשמאל: צבע השנה של "בנג'מין מור" ו-"שרווין וויליאמס"
(צילום: sherwin-williams.com/ benjaminmoore.com)
להבדיל מגווני האדום ששולטים בסצנת העיצוב העולמית, בישראל הלכו חברות הצבע המרכזיות "טמבור" ו-"נירלט" על גוונים שונים. "טמבור" בחרה בצבע סלע הצִפחה – אפור עמוק עם נגיעה של כחול, לצבע שיוביל את שנת 2023, אחרי שבשנה שעברה בחרה בגוון תכלת-ירקרק ואופטימי. את הבחירה בגוון מסבירה סמנכ"לית השיווק של החברה, צביה אורנשטיין קסן: "אחרי יותר משנתיים של מציאות בלתי צפויה וחסרת יציבות, לצד תחזיות להאטה כלכלית, קיים רצון עז לחזור לשגרה וחיפוש אחר משהו איתן להיאחז בו".
8 צפייה בגלריה
צבע השנה של טמבור
צבע השנה של טמבור
אפור עמוק: צבע השנה של "טמבור"
(צילום באדיבות טמבור)
8 צפייה בגלריה
צבע השנה של נירלט
צבע השנה של נירלט
ירוק חצוף: צבע השנה של "נירלט"
(צילום: תמוז רחמן)
בחברת "נירלט", שבשנת 2022 בחרה בגוון טרה-קוטה חם, הלכו השנה על בחירה שונה משמעותית מהטרנדים שהגיעו מעבר לים עם צבע שהם מכנים "טוטאלי קול", ירוק ליים בהיר עם נגיעה של צהוב. "הגוון הירוק הנבחר מלא חיוניות, רוח נעורים ואפילו קצת חצוף", אומרת שרון פרגר לשם, מנהלת תחום האדריכלות בחברה. "דווקא בעולם טכנולוגי מתקדם ומואץ של המאה ה-21 אנחנו רוצים לחיות חיים בריאים ומאוזנים יותר, להיות חשופים ומחוברים לטבע. תכנון ועיצוב ביופילי של חללים פרטיים ומסחריים, המשלבים בהרמוניה בין אלמנטים ירוקים של צמחייה, פרחים ונוף לבין האורבניות האפורה והקפואה, ידועים גם כמשפרים את היכולות הקוגניטיביות והיצירתיות שלנו".

הכוח שבצבע

לקח לחברת "פנטון" זמן מה למתג את עצמה כאוטוריטת הצבע העולמית. למעשה, כמעט 40 שנה אחרי שהוקמה בשנת 1963, היא השיקה את המושג "צבע השנה" עם Cerulean Blue, צבע תכלת שמיימי ובהיר שחדי האבחנה יזהו מהמונולוג הבלתי נשכח של מריל סטריפ בסרט "השטן לובשת פראדה". בחברה מסבירים שבחירת צבע השנה נעשית תוך הסתכלות רחבה על המתרחש בעולם - החל בתעשיית הבידור, דרך שוק הכלכלה וכלה באירועים תרבותיים.
8 צפייה בגלריה
ויוה מג'נטה
ויוה מג'נטה
צבע השנה החדש של פנטון: ויוה מג'נטה
(צילום מתוך אתר pantone.com)
8 צפייה בגלריה
גוון המג'נטה נבחר בהשראת כנימת הקוכיניאל
גוון המג'נטה נבחר בהשראת כנימת הקוכיניאל
גוון המג'נטה נבחר בהשראת כנימת הקוכיניאל ששימשה לצבעית בדים בעת העתיקה
(צילום: ShutterStock)
בשנת 2021 ייצגו שני הצבעים הנבחרים - אפור וצהוב - את הצורך בתקווה וביציבות פוסט מגפת הקורונה, ובשנה שעברה המציאה צבע חדש לחלוטין העונה לשם Very Peri - סגול בהיר ואופטימי שמייצג אומץ ויצירתיות. הבחירה בצבע המג'נטה לשנת 2023 מבטאת את ההתגייסות הטכנולוגית למלחמה במשבר האקלים, וכאמור מבקשת להפנות תשומת לב אל הטבע, ולעורר רגשות של אמפתיה וסולידאריות עולמית. "צבע השנה של 2023 משלב בתוכו עושר, חמימות וכוח", נמסר מחברת פנטון. "מטרתה של התוצאה היא להרחיב את האופק ואת האותנטיות של העולם הדיגיטלי אל עולם הטבע".
"פנטון הופכת צבע אחד לסלבריטאי של התעשייה. למעשה, הבחירה של פנטון משפיעה מיד אחר כך על פיתוח מוצרים ועל החלטות הרות גורל של מגוון תעשיות - כולל תעשיית האופנה, תעשיית העיצוב התעשייתי ותעשיית המוצר".
"פנטון הופכת צבע אחד לסלבריטאי של התעשייה", סיפרה רג'ינה בלאסיק, מרצה להיסטוריית העסקים באוניברסיטת לידס, בריאיון לתוכנית "עולם הכסף" של רדיו NPR. "למעשה, הבחירה של פנטון משפיעה מיד אחר כך על פיתוח מוצרים ועל החלטות הרות גורל של מגוון תעשיות - כולל תעשיית האופנה, תעשיית העיצוב התעשייתי ותעשיית המוצר". ואכן, תנועת המג'נטה שהניעה החברה כבר יצאה לדרך עם שיתופי הפעולה מסחריים עם חברות כמו מוטורולה, שעם ההכרזה על הצבע החדש הוציאה לשוק סמארטפון בגוון הנבחר. מה ש"פנטון" מכנה כ"יקום המג'נטה" או בשפת המטא הטרנדית MagentaVerse#, מתורגם אפילו לתערוכת מיצבים אימרסיביים של הקולקטיב האמנותי ARTECHOUSE במיאמי.
8 צפייה בגלריה
תערוכה אימרסיבית פנטון
תערוכה אימרסיבית פנטון
ה-MagentaVerse: תערוכה אימרסיבית במיאמי שכולה סביב צבע השנה
(צילום מתוך אתר pantone.com)
8 צפייה בגלריה
שיתופי פעולה מוטורולה ונעלי Cariuma
שיתופי פעולה מוטורולה ונעלי Cariuma
סמארטפון מג'נטה של מוטורולה ונעלי Cariuma בגוון הרשמי
(צילום מתוך אתר pantone.com)
אם נניח לרגע את הכוח הכלכלי העצום שטמון בדבר, למפעל שיצרה "פנטון" יש כוח להשפיע לא רק על הבחירות האסתטיות של תעשיית העיצוב, אלא גם על הלך הרוח החברתי שלהן. "צבע הוא שפה חזותית שכולנו מבינים", נכתב באתר החברה לרגל השקת צבע השנה. "צבע הוא חוצה מגדרים, דורות וטריטוריות. המשמעות הייחודית של הצבע נותנת קול שעוזר לנו להיות יותר אקספרסיביים, ולהתחבר יותר לחברה שלנו בצורה יותר הוליסטית".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button