דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים

מהפכת ה-AI הגיעה: האם האדריכלים והמעצבים יוחלפו בבינה מלאכותית?

"הבינה המלאכותית תוכל להחליף אותנו מהר מאוד. כולנו צריכים להיזהר, המקצוע שלנו בסכנה אמיתית ומיידית", אמר האדריכל אילן פיבקו בפורום Duns 100 השנתי של בכירי ענף האדריכלות בישראל. את דבריו חיזקו אדריכלים ערן לשם וערן שקד: "בשנים הקרובות נפח העבודה שייעשה באמצעות בינה מלאכותית ואוטומציה יגיע לכ-40%. משרדים ואדריכלים שלא יעמדו בתחרות ייפלטו מהשוק". שאלנו את ד"ר גוין סאס, דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל, מה יהיה מחר עם המעצבים והסטודנטים של היום

פורסם:
מחשבים, אלגוריתמים וכלי בינה מלאכותית כבר תופסים את מקומם של בני אדם, חכמים מבני אדם, מבטלים מקצועות ומאתגרים הגיון ולוגיקה, השאלה היא במה בני אדם יכולים "לנצח" את הבינה המלאכותית היא שאלה מורכבת ורב-גונית. היא רלוונטית יותר מתמיד לתחום העיצוב והאדריכלות, שבהם לוויזואליה יש מקום מרכזי.
כבר היום בינה מלאכותית יכולה לסייע למעצבים בתחומים שונים על פני דיסציפלינות עיצוב שונות. בעיצוב גרפי למשל יכולים כלי AI לעזור בתוך שניות עד דקות ביצירת אלמנטים עיצוביים, יצירת קומפוזיציות ויזואליות, הצעת לוחות צבעים ואוטומציה של משימות שחוזרות על עצמן כמו שינוי גודל תמונות או עיצוב פריסות.
בתחום של עיצוב אתרים וממשקים למשל, יכולה בינה מלאכותית לסייע רבות בעיצוב ממשק משתמש מדויק ולעזור למעצבים ליצור ממשקים אינטואיטיביים וידידותיים על ידי מתן המלצות לפריסה, איקונוגרפיה, טיפוגרפיה ואלמנטים אינטראקטיביים המבוססים על ניתוח התנהגות משתמש ושיטות עבודה מומלצות. וזה לא נגמר כאן, בינה מלאכותית יכולה לנתח נתוני משתמש, לבצע בדיקות A/B ולייצר תובנות לשיפור חוויית המשתמש ובכך לקדם את המכירות, השיווק, המעורבות, השימוש ועוד. הכלים שכבר היום נמצאים בשימוש יכולים גם לסייע ביצירת חוויות מותאמות אישית, אופטימיזציה של זרימות משתמשים וחידוד השימושיות בהתבסס על משוב משתמשים. התרומה של הבינה המלכותית לעולם העיצוב והאדריכלות היא גדולה מאוד וככל שהכלים ישתכללו כך תגדל ההשפעה של הכלים על המעצב ועל תהליך העבודה שלו ועל קבלת ההחלטות שלנו.
5 צפייה בגלריה
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
(יצירה: הילה סתיו ואופיר שיפרין, סטודנטיות לעיצוב)

האם העולם ישתנה לגמרי?

לפני שאנסה להשיב לשאלה, חשוב לציין שבינה מלאכותית אינה ישות מונוליטית, אלא תחום רחב הכולל טכנולוגיות, אגב חלקם מוכרים יותר וחלקם מוכרם פחות וכמובן גם לא מעט יישומים שונים. כבר היום יש לא מעט משימות ספציפיות מסוימות, שבינה מלאכותית עברה את היכולות האנושיות. לדוגמה, אלגוריתמי בינה מלאכותית הוכיחו ביצועים מעולים במשחקים כמו שחמט ופוקר, כמו גם במשימות מורכבות של ניתוח נתונים וזיהוי תבניות.
עם זאת, הישגים אלו יחסית מוגבלים לתחומים ספציפיים ואינם מקיפים את רוחב האינטליגנציה האנושית, כך שנכון לכתיבת שורות אלו בני אדם עדיין מנהלים את העולם. עם זה האתגר עוד לפנינו וננסה להבין מה צופן העתיד, בעיקר בתחום העיצוב והאדריכלות.

יצירתיות וחמלה אין ל-AI

האינטליגנציה האנושית, היא בעלת תכונות ייחודיות כמו יצירתיות, אינטואיציה, אינטליגנציה רגשית והבנה הוליסטית של העולם. לבני אדם יש את היכולת להסתגל, ללמוד ולחדש בדרכים שבינה מלאכותית אינה יכולה כעת לשכפל. שוב, זה נכון לזמן כתיבת שורות אלו. אז איפה בני אדם יכולים לנצח את הבינה המלאכותית כיום? יש שלושה אזורים שאני חושב שבני אדם ב 2023 מצליחים לנצח את הבינה המלאכותית בגדול, והם:
ערכים: חמלה, כנות, כבוד, אחריות, הוגנות, אמינות, סליחה, אומץ, נדיבות ויושרה, ערכים אלה, ואחרים דומים להם, משמשים כעקרונות מנחים עבור בני אדם וחברות, למחשב ככל שנרצה אין (עדיין?) ערכים כפי שיש לבני אדם, למחשב אין מצפון וזה מהווה יתרון עצום בכל הנוגע לתכנון עבור בני אדם.
רגשות: למחשב אין את היכלות להביע רגשות. מחשב חכם ככל שיהיה, אינו בעל יכולת להיות אמפטי ואינו בעל אינטליגנציה רגשית. אמפתיה היא היכולת להבין ולשתף ברגשות, נקודות מבט וחוויות של אחרים. זה כרוך ביכולת לשים את עצמך בנעליו של מישהו אחר ולדמיין איך הם עשויים להרגיש או מה הם עלולים לעבור. אמפתיה מתוארת לעיתים קרובות כיכולת "להרגיש עם" או "לחוש כלפי" אחרים ובזה בני אדם מביסים כל אלגוריתם.
אינטראקציה חברתית ותקשורת: בני אדם מצטיינים בתקשורת בין אישית, אינטראקציה חברתית והבנת רמזים לא מילוליים. בעוד שבינה מלאכותית עשתה צעדים בעיבוד שפה טבעית ובאינטראקציות דמויות אדם, היא עדיין חסרה את העומק והעדינות של התקשורת האנושית.
יצירתיות: לבינה מלאכותית אין יכולות יצירתיות כמו שיש לבני אדם, היצירתיות שיש לכאורה בבינה מלאכותית מוגבלת כיום לתחומים ספציפיים ומסתמכת על אלגוריתמים ונתוני אימון המסופקים על ידי בני אדם, כן בני אדם. מערכות בינה מלאכותית בדרך כלל לומדות ממאגרי נתונים עצומים ומזהות דפוסים או מייצרות פלטים על סמך דוגמאות שכבר קיימות. למרות שזה נראה מאוד מרשים וייתכן גם יצירתי, בסופו של דבר מדובר בשילוב של ידע ודפוסים קיימים ולא מחשבה יצירתית, מקורית ואוטונומית באמת. וכאן טמון היתרון הענק שיש עדיין לבני אדם על המחשב.
היצירתיות האנושית נותרה ייחודית ומקיפה מגוון רחב של גורמים קוגניטיביים ורגשיים מורכבים שעדיין לא מובנים במלואם ועדיין לא משוכפלים על ידי מערכות בינה מלאכותית. דוחות רבים בעולם מדווחים בעשור האחרון על תכונות וכישורים הנדרשים מבוגרי ביתי ספר ואקדמיה, אם בעבר אוריינות וחשבון שלטו בהגמוניה בראש הרשימה, כיום יותר ויותר חוקרים סבורים שהבינה המלאכותית יכולה להחליף את הצורך לקרוא ולכתוב, מספיק להבין ולדבר בשפה. יחד עם זה מחקרים מנבאים שכישורים כמו חשיבה יצירתית, סקרנות וחשיבה אנליטית הרבה יותר חשובים בעולם המתהווה לצד הטכנולוגיה והם נמצאים עתה בראש הכישורים שבוגרי תיכון ואקדמיה צריכים ומהר.
5 צפייה בגלריה
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
(יצירה: הילה סתיו ואופיר שיפרין, סטודנטיות לעיצוב)

החברה האנושית מתמודדת עם אתגרים מהירים ואינטנסיביים שיש להם השפעה על כל תחומי החיים: משפחה, תעסוקה, תרבות, פנאי, חינוך וכדומה. המגיפה שהעולם חווה השפיעה על חברות וקהילות גדולות וקטנות ברחבי העולם בדרכים בלתי צפויות. אנשים וארגונים הפכו פגיעים יותר ונדרשים לחיות ולפעול במערכת אקולוגית של חוסר ודאות ומערבולת תכופה, וכאן נכנסת היצירתיות, הרגשות והערכים, שיחד ולחוד הם יכולים לתקן עולם, לרפא, לשנות, לקדם וליצור ערך איפה שהבינה המלאכותית פחות רלוונטית ופחות משפיעה.
5 צפייה בגלריה
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
(יצירה: הילה סתיו ואופיר שיפרין, סטודנטיות לעיצוב)

ומה לגבי עולם העיצוב?

החדשות הטובות הן שלסטודנטים לעיצוב ולמעצבים יש יתרונות משמעותיים על הבינה המלאכותית. למעצבים יש את היכולת לקבל החלטות מורכבות על ידי התחשבות בגורמים שונים ורבים, שקלול יתרונות וחסרונות והפעלת שיפוט מוסרי ואתי. מערכות בינה מלאכותית, על אף שהן מסוגלות לעבד כמויות אדירות של נתונים ומדידות, חסרות את היכולת להבין באופן מלא מצבים בעלי ניואנסים אנושיים ולקבל החלטות מורכבות.
למעצבים יש יכולת הסתגלות וגמישות, המאפשרות להם ללמוד במהירות ולהסתגל למצבים, אתגרים וסביבות חדשות. ואולי היתרון החשוב מכולם יש למעצבים ובני אדם בכלל חוש אתיקה ומוסר מפותח, המנחה את קבלת ההחלטות וההתנהגות שלהם. מערכות בינה מלאכותית, למרות שאפשר לתכנת אותן עם הנחיות אתיות, חסרות הבנה פנימית של ערכי מוסר וייתכן שלא תמיד מקבלים החלטות נכונות מבחינה מוסרית.
5 צפייה בגלריה
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
דוגמה לשימוש בכלי AI לעיצוב מרחבי לימוד חדשנים
(יצירה: הילה סתיו ואופיר שיפרין, סטודנטיות לעיצוב)

הכלים שנמצאים כבר היום בשימוש

יחד עם כל הנאמר לעיל, אין סיבה להתנגד או להימנע מהפיתוחים הטכנולוגיים שיכולים להקל על העבודה שלנו כמעצבים וכאדריכלים. כדאי להכיר את הכלים השונים הפופלרים העומדים היום לרשות מעצבים ותורמים להם בעבודת העיצוב: Adobe Sensei: Adobe Sensei, Canva, Sketch2React: Sketch2React,Framer X, Autodesk Dreamcatcher, Pikazo , SketchAR DeepArt. כלים אלו נועדו לסייע למעצבים, אדריכלים וסטודנטים בהיבטים שונים של עבודה יצירתית, למשל בתחום של עיצוב גרפי, בבניית אב טיפוס, בביטוי אמנותי לקונספט ולשימוש במציאות רבודה. בנוסף, רבים מהכלים האלו משלבים אלמנטים של בינה מלאכותית או למידת מכונה כדי לשפר את היכולות שלהם.

אגב חלק מהכלים כבר נלמדים בבית הספר לעיצוב שכן הם כבר חלק רלוונטי מעולמו של המעצב. אלו שעדיין לא נכנסו לתוכניות הלימוד ייכנסו בקרוב מכיוון שאין באמת היגיון לא לאמץ חידושים. כלים שיכולים לעזור למשל לתכנן חלל בכמה שניות תוך התחשבות בנתונים שונים כמו כיווני אוויר, השמש, הגובה, הטופוגרפיה, כמות האור ועוד הם לא רק בבחינת nice to have אלא אפילו must have. אין סיבה שאדריכל לא יבקש כמה אופציות שוות לתכנון אותו חלל תוך התגברות על אתגרים שונים ויבחר את האופציה הטובה ביותר, וכל זאת מבלי לבלות שעות ארוכות בתוכנות שרטוט.
עם זאת, מילת אזהרה, כיום תמונות רבות מוצגות כריאליסטיות ואמיתיות בעוד שמדובר לגמרי ביצירה של כלי כמו מידג'רני או מחולל תמונות אחר, ולא פעם גם מומחים נופלים ושוגים לחשוב שאכן יש חלל כזה – בית, מלון או חנות. ראוי לציין לצד יצירות בינה מלאכותית שאנחנו מפרסמים לעוקבים ולקהל שלנו כי מדובר בהדמיות, ריאליות ואיכותיות מאוד, אך עדיין - הדמיות.


לסיכום, שנת 2022 הייתה שנת מפנה שבה נחשף העולם לבינה המלאכותית (למרות שהיה כאן כבר שנים רבות). כרגע העתיד נראה מרתק, ולא רק לעולמות העיצוב. עם זאת, לצד ההתפתחות של הכלים השונים יש לא מעט שאלות ואתגרים ובני אדם ידרשו להתמודד איתם מוסרית וערכית, יחד עם זה ניכר שנכון לכתיבת שורות אלו בני אדם וכמובן מעצבים מנצחים את הבינה המלאכותית במספר מכובד של כישורים ויכולות. אז אם העתיד הולך להיות "רצח" כפי שכתב לאונרד כהן בשירו אני לא יודע, מעניין ומרתק מאוד בטוח שכן.
גוין סאסד"ר גוין סאסצילום: רוני פריימן
ד"ר גוין סאס - דיקן בית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל, מומחה לחשיבה יצירתית וחדשנות מעשית, מחבר הספר " יצירתיות זה כל העניין"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button