שתף קטע נבחר

בתגובה לראש הממשלה

מועצה מקומית ניו-יורק החליטה להיענות ליוזמת ראש ממשלת ישראל לפעול להידוק הקשר בין מדינת ישראל והתפוצות היהודיות והישראליות

בנובמבר האחרון התקיימה העצרת הכללית של אירגון הפדרציות היהודיות. העצרת מתקיימת בירושלים אחת לארבע שנים ומכנסת אלפי יהודים מצפון אמריקה לדון בענינים הבוערים בעולם היהודי. אחד הנושאים החמים שעלה לדיון לראשונה, היה מעמד התפוצה הישראלית כחלק מן העם היהודי הגלובלי.

 

מנהיגי קהילה ישראליים מטורונטו, לוס אנג'לס וניו-יורק עלו לבמה וסיפרו בגאווה על ההתארגנות המקומית באיזוריהם. המנהיגים חידדו את השאיפה לתמוך בחברי הקהילה הישראלית המתגוררת בתפוצות ברמות שונות, לקדם אותם, לחזק את החיבור של חבריה למדינת ישראל ולהעצים את הזהות הישראלית ואת הזהות היהודית בקרב אנשיה.

 

בדיוק שבועיים לאחר מכן, באותו אולם בבניני האומה, כינס ראש הממשלה מאות אנשי רוח יהודים מכל העולם כדי לדון בפרויקט חדש, לוטה בערפל, הקרוי "יוזמת ראש הממשלה המשותפת לעם היהודי ולמדינת ישראל". שיחות אלה לא גרמו להתייחסות יתר מצד הקהילות הישראליות בתפוצות לאחר שהמנהיגים חזרו למושבם. התגובה הכללית התנסחה כ-'שמענו שיש דיונים בנושא, הבנו שיש המכנים אותנו בכנסת ישראל “נכס אסטרטגי” ו“גשר פוטנציאלי” בין ישראל לבין הקהילה היהודית בתפוצות, והבנו שבעקבות מפגש הבוסר נוצרו מספר ועדות במשרד רוה"מ ובמשרד התפוצות'.

 

"יוזמת ראש הממשלה" (צילום: אבי אוחיון, לע"מ) (צילום: אבי אוחיון, לע
"יוזמת ראש הממשלה"(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)

 

העלילה המרומזת קיבלה תפנית חדה לפני כשבועיים. בראשון ביוני פרסמה ממשלת ישראל החלטה רשמית בנושא היוזמה המשותפת לעם היהודי ולממשלת ישראל. בין רגע יוזמת ראש הממשלה קרמה עור וגידים ויצאה לדרך!  

 

עבור יוזמה זו יוקצה תקציב ממשלתי של מאות מיליוני שקלים, והיא תבוא לידי ביטוי באמצעות פיתוחה של תוכנית חומש ויישומה בשנים 2017-2014. מטרת התוכנית היא לחזק את הזהות היהודית בקרב התפוצה היהודית בעולם כולו ולהעצים את הזיקה שבין הקהילה היהודית בתפוצות לבין מדינת ישראל. כמו כן, התוכנית קוראת להקמת ועדת היגוי בירושלים, הכוללת מנכ"לים של שבעה משרדי ממשלה.

 

יוזמת ראש הממשלה היא מהפכנית מבחינות רבות. מדינת ישראל, אחרי 66 שנים של הישענות על העם היהודי בתפוצות, משנה את הטון ומתחילה להשקיע משאבים כלכליים ואנושיים בחיזוק הערכים היהודיים בקרב קהילות יהודיות הקיימות מחוץ לגבולות המדינה ובקשר הדינמי שבין היהודים החיים בתפוצות לבין ישראל. בתוך כל זאת נשאלת השאלה – מהו מקומנו אנו? אנו, הישראלים המתגוררים בתפוצות, אשר הולכים ומתגבשים כקהילה שאכפת לה מרווחת חבריה, האם עלינו ליטול חלק ביוזמה הממשלתית? האם מוטלת עלינו הזכות ואפילו החובה לסייע בהתווית הדרך של תוכנית החומש?

 

 (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

 

מספר שבועות לפני פרסום ההודעה הרשמית על יוזמת ראש הממשלה, פנו בכירים ממשרד ראש הממשלה להנהגת המועצה המקומית ניו-יורק, בבקשה לקבל מהמועצה תוכנית רעיונית לשילוב התפוצה הישראלית בתוך התוכנית הכללית. כיושב ראש מועצה מקומית ניו-יורק, וכאחד מיוזמי כנס המנהיגות הישראלית העולמית שהתקיים בלונדון במרץ 2014 (בשיתוף עם ענת קורן מלונדון, רן מסטרמן מטורונטו ואיתן דרורי מאוסטרליה) ניהלתי דיונים עם מנהיגי קהילות ישראליות, ואף הזמנתי את 76 חברי הבורד של המועצה לברנץ' בביתי בכדי לקיים שיחה פתוחה על הנושא: האם עלינו ליטול חלק בגיבוש היוזמה? ואם נשתתף, מה יהיו הנושאים הרעיוניים שנשים עליהם דגש? סיעור המוחות העלה היבטים שונים ומעניינים והתפתח דיון סוער בנושא. בסופה של הפגישה קבענו להעלות את הטיעונים לישיבת הבורד ולקיים הצבעה בשאלת מעורבותו של אירגון הגג בפיתוח התוכנית, תוך תרומה להיבט הקהילה הישראלית העולמית.

 

ישיבת המועה למחרת הברנץ' הייתה אף היא סוערת. היא כללה למעלה מארבעים מנהיגים ישראלים מרחבי ניו-יורק, ניו-ג'רזי וקונטיקט, ודנה במשמעות המשפט, "המועצה תייצג את הקהילה הישראלית", הכלול בהצהרת החזון של האירגון. האם עלינו לקחת על עצמנו את המשימה? רבים התנגדו למעורבות פורמלית של המועצה במיזם, בטענה שיש בכך כדי להסיח ולהטות משאבים מפעילות תוך-קהילתית לעבודה חיצונית על תוכנית שהיא לא בהכרח ישימה. בתום הדיון התקיימה הצבעה; 28 מהנוכחים הצביעו בעד ומייד הוקם צוות משימה של המועצה לכתיבת התוכנית הרעיונית והגשתה לראש הממשלה.

 

עתה מתחילה העבודה האמיתית: כיצד מגישים תוכנית לראש הממשלה? המועצה מינתה והסמיכה צוות משימה של 13 חברי מועצה אשר עמלים על עריכת התוכנית הרעיונית לשילוב התפוצה הישראלית ביוזמה. עם סיום הכנת הטיוטה, העברנו את התוכנית לשלוש קהילות-האחות במלבורן, טורונטו ולונדון ומנהיגיהם התנדבו לסייע בגיבוש התכנית הרעיונית ולוודא שהתכנים אכן רלבנטיים לקהילה הישראלית הגלובלית. מנהיגות ארבע הקהילות בחרה להוסיף מטרה שלישית בכל הנוגע לתפוצה הישראלית: לא רק חיזוק הזהות היהודית וחיזוק הקשר עם ישראל אלא גם חיזוק הזהות הישראלית של התפוצה שלנו.

 

בשבוע הקרוב, תעביר המועצה את התוכנית הרעיונית למשרד ראש הממשלה ולשר לעניני התפוצות.

 

לקבלת עותק מ'התוכנית הרעיונית לשילוב התפוצה הישראלית ביוזמה המשותפת לממשלת ישראל ולעם היהודי בתפוצות' ועותק מהחלטה הממשלה בענין, אנא פנו לפזית לויתן: pazit@moatza.org.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי גדעון, לע"מ
חיזוק הזהות היהודית בתפוצות. נתניהו
צילום: קובי גדעון, לע"מ
מומלצים