שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מחקרים שוברים את המיתוס: ביצים טובות לבריאות

    אחרי שנים שבהן המומחים המליצו לנו להגביל את צריכת הביצים מחשש לבריאותנו, מחקרים חדשים טוענים שביצים הן בעצם 'מזון על'

    עד לפני כמה שנים נחשבו ביצים למאכל שיש לצרוך בזהירות. המומחים טענו שאכילה יומיומית של ביצים עשויה לגרום לעליית הכולסטרול ולנזק ללב. אבל מחקר חדש טוען שלא רק שהקביעה הזו לא נכונה, אלא שניתן להתייחס לביצים כאל ׳מזון על׳.

     

    “ביצים יכולות למעשה להגן מפני מחלות לב, סרטן שד ובעיות עיניים, וגם לעזור לשרוף קלוריות‭,“‬ טוען ד"ר ברוס גריפין מאוניברסיטת סארי בבריטניה, שמחקרו בנושא התפרסם לאחרונה בכתב העת ׳Nutrition׳.

     

    ד"ר גריפין ניתח 30 מחקרים שנעשו על ביצים, בהם מחקר מאוניברסיטת הרווארד שהראה שצריכה של ביצה אחת ביום לא מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. לדבריו, חלמון ביצה אמנם מכיל כולסטרול, אבל היום ידוע ששומן רווי הוא שגורם לעלייה ברמת הכולסטרול בדם ולא הכולסטרול שבמזון. "כשמתייחסים לביצה רק במונחי תכולת הכולסטרול שבה, מתעלמים מיתרונותיה הבריאותיים האחרים‭,"‬ אומר ד"ר גריפין.

     

    “הביצים טובות לבריאות‭,“‬ טוענת גם ג׳ואן לאן, מדענית בקרן הבריטית לתזונה. “הן מכילות 13 סוגי חומרים מזינים חיוניים. הן מקור מצוין לוויטמינים ממשפחת ‭,B‬ שנחוצים לתפקודים חיוניים של הגוף; הן מכילות ויטמין ‭,A‬ שחיוני לצמיחה ולהתפתחות תקינה; ויטמין ‭,E‬ שמגן מפני מחלת לב וסוגים מסוימים של סרטן; וויטמין ‭,D‬ שתורם לספיגה טובה של מינרלים בגוף ולחיזוק העצמות. ביצים גם עשירות ביוד, שנחוץ ליצירת הורמונים של בלוטת התריס, ובזרחן, שחיוני לבריאות העצמות והשיניים‭.“ ‬

     

    אחד המחקרים שניתח ד“ר גריפין, שפורסם בכתב העת 'Breast Cancer Research', קבע שנערות שצורכות ביצה אחת ביום עשויות להיות מוגנות יותר בהמשך חייהן מפני סרטן השד. מחקר אחר מצא שחלמון הביצה מכיל לוטאין וזאקסנטין, שעשויים לסייע למניעת ניוון מקולרי גילי בעיניים - מחלה שפוגעת בתאי הראייה ברשתית העין ומהווה את הגורם העיקרי לעיוורון בעולם המערבי.

     

    מחקר נוסף טוען שביצים יכולות לעזור בהורדה במשקל. במחקר שנערך באוניברסיטת וויין סטייט בדטרויט נבחנו הרגלי ארוחת הבוקר של נשים שסובלות מעודף משקל. נמצא שאלה מהן שאכלו ביצה בארוחה הזו הרגישו מלאות יותר וצרכו פחות קלוריות במהלך 24 השעות הבאות. ביצה גדולה, אגב, מכילה 75 קלוריות וז5 גרם שומן.

     

    המומחים המליצו בעבר על צריכה של עד שלוש ביצים בשבוע, כדי למנוע עלייה ברמות הכולסטרול. אבל מאז שהוכח שצריכת שומן רווי היא זו שמשפיעה על רמות הכולסטרול, ההמלצה השתנתה. היום מכון התקנים הבריטי למזון (FSA) טוען שאין הגבלה לצריכת ביצים, כל עוד הן מהוות חלק מתזונה בריאה ומאוזנת. לטענת מומחי המכון, אין פסול בטיגון ביצה מפעם לפעם, אך מומלץ להשתמש בשמן בלתי רווי, להשתמש רק במעט שמן ולספוג את השמן מהביצה המטוגנת בעזרת נייר. כשביצים מהוות חלק ממאכל כמו עוגה או פשטידה, הן מכילות את אותם חומרים מזינים, אך יש להיזהר שהמאכל לא יהיה עשיר בסוכר ובשומנים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ביצה. בעצם טובה לבריאות
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים