שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סקר: 97% לא מוותרים על ברית המילה
    זה כואב, לא הכי אסתטי, ובנס עוד לא הגיע לבג"ץ, אך ברית המילה היא עדיין קונצנזוס, וברוב מוחץ. 97% לא יוותרו עליה, ו-78% מצהירים כי הם מקיימים אותה מטעמים דתיים בלבד. עוד בסקר השבועי של ynet ו"גשר" שנערך בקרב מדגם מייצג: 69% יעדיפו מוהל על רופא. חותכים בבשר החי

    פיתות בפסח תמצאו בשפע, שבת הוא יום השופינג הלאומי, ונישואים בקפריסין כבר הפכו מזמן לטרנד אמיתי. בלי חקיקה וללא כפיה, נותרה ברית המילה אחד הערכים היהודיים הפופולארים, והיא ניצבת כמעט לבדה במרכז הקונצנזוס הלאומי.

     

    סקר ynet-גשר השבועי לא צריך היה לבדוק מי מל את בנו, אלא איך אנחנו עושים את זה, ובעיקר למה. מהנתונים החד משמעיים שהוא מספק קשה מאוד להתעלם: 97% מהציבור ימולו את בניהם, 78% יעשו זאת מטעמים דתיים, ו-69% יעדיפו מוהל מוסמך על פני רופא שעורך בריתות. הסקר נערך ע"י מכון "מותגים" וכלל 505 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסיה היהודית הבוגרת דוברת העברית בישראל.

     

    בתשובה לשאלה "מהי הסיבה העיקרית שבגללה תעשה ברית לבנך?" השיבו 78% מהנשאלים כי מדובר במסורת בסיסית וחיונית לכל יהודי. 13% בלבד נימקו זאת בטעמים בריאותיים, ו-9% נוספים לא רוצים שהילד יתבייש וירגיש חריג, או יעשו זאת כי "כולם עושים".

     

    בנוסף, חוצים הנתונים החדים כל פילוח דתי. בקרב החילונים השיבו 63% כי המסורת היא הסיבה העיקרית, 20% נקבו בנימוק הבריאותי, ורק 17% חוששים שהם או ילדיהם יהיו חריגים. אצל המסורתיים העדיפו 86% את הדת, 10% את הבריאות, ו-4% בלבד את החשש לחרוג מהנורמה.97% מהדתיים וכל הנשאלים החרדיים הסכימו כי המסורת היא שמכריעה.

     

    גם בחיתוך לגילאים מתקבלות תשובות דומות. הנימוק הדתי זוכה לכ-80% כמעט אצל כולם, והבריאותי לכ-9%. עם זאת, "רק" 70% מהנשאלים הצעירים בגילאי 18-24 השיבו כך, ולא פחות מ-27% מהם בחרו בסיבה הבריאותית.

     

    גם הנשאלים בגילאי 55-64 סוטים מעט מהממוצע. 73% מלים את הבנים בגלל המסורת היהודית, ו-18% מטעמי בריאות.

     

    רופא או מוהל?

    ובידי מי אנחנו מפקידים את מלאכת החיתוך הכל כך רגישה הזו? 69% מהציבור לא מחפש לחדש, ויעדיף מוהל מוסמך ורב ניסיון, לעומת 28% שיפנו לרופא המקיים בריתות. והנה נתון שכמעט שכחנו: קרוב ל-3% מאזרחי ישראל היהודיים חסכו מעצמם את הדילמה, וכלל לא יקיימו ברית מילה לילדיהם.

     

    בפילוח לפי הגדרה דתית מסתבר כי גם החילוני יעדיף את המוהל על פני הרופא, אך בפער מצומצם יחסית – 52% ו-44% בהתאמה. 4% מהם אמרו שלא ימולו את הבנים. אצל המסורתיים יפנו 78% למוהל המוסמך, ורק 21% לרופא, והדתיים נאמנים יותר למנהגים המקובלים: 90% מהם יבחרו במוהל, וכך השיבו גם כל הנשאלים החרדים. נתון מפתיע מגלה כי כ-2% מהדתיים מצהירים שכלל לא ימולו את ילדיהם.

     

    מניתוח לפי שכבות גיל עולה כי גם כאן חורגים בני 55-64 בנוף, הם היחידים שמעדיפים רופא על מוהל – 51% מול 45%. אצל יתר הנשאלים "ניצחו" המוהלים: בין 63% ל-80% יזמינו אותם, לעומת 17%-33% שיעדיפו רופא שעורך בריתות.

     

    מנכ"לית עמותת גשר, שושי בקר, התייחסה לתוצאות ואמרה: "בתקופה האחרונה עלו קולות של ספקות ותהיות לגבי המוסכמה היהודית של ברית מילה לתינוקות בגיל שמונה ימים. הסקר מצביע באופן מובהק על הנטייה של רוב הצבור בישראל לערוך ברית באופן המסורתי, ומוכיח כי הספקנים והמתנגדים מהווים אחוז מזערי מהאוכלוסיה היהודית".

     

    לדבריה, ניכר שישנו קונסנזוס רחב בין חילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים לגבי עריכת ברית על ידי מוהל, ועל חשיבותו כסמל וכערך יהודי בסיסי.

     

    בכל שבוע יפרסם ynet יהדות, בשיתוף עם עמותת "גשר", סקר בנוגע לסוגיות יהודיות-חברתיות.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: זום 77
    ברית. ברוב מוחץ
    צילום: זום 77
    העם עם המוהל
    צילום: ישראל ברדוגו
    צילום: חן מיקא
    פסח. חוק החמץ זה טוב ליהדות?
    צילום: חן מיקא
    צילום: יואב פרידמן
    בקר. הרוב עם המסורת
    צילום: יואב פרידמן
    מומלצים