שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    כך תכינו את הרכב לטסט
    אפשר לסמוך על המזל ולהגיע בלי הכנה מוקדמת לטסט השנתי ואפשר להתכונן. אילו מערכות ברכב ניתן לבדוק בבדיקה עצמית, אילו תקלות מחייבות הגעה למוסך ומהן הבדיקות אליהן אי אפשר להתכונן

    פעם או פעמיים בשנה, תלוי בגיל כלי הרכב ואם מדובר ברכב יד שנייה ומעלה, תאלצו להגיע למכון רישוי כדי להעביר את המכונית שלכם בדיקת רכב -טסט בלשון העם.

     

    במכון יבדקו את מערכות התאורה, האיתות, הבלמים, ההגה והצירים ואת מצב הצמיגים, הרקבונות בתחתית הרכב, מערכת הפליטה וכיוון הגלגלים. אם אחד

    מאלה לא יעמוד בדרישות תפסל המכונית בטסט ובעליה יצטרך לגשת למוסך כדי לתקן את הטעון תיקון ולחזור לטסט נוסף.

     

    נכון שההוצאה לא ממש גדולה: טסט ראשון במכון רישוי עולה 86 שקל כולל מע"מ, ואם נכשלתם בטסט תדרשו להגיע למבחן נוסף בעלות של 24 ש"ח בלבד. אבל מה? זה די מעצבן לרוץ למוסך, להמתין לתיקון ולעמוד שוב בתור במכון הרישוי. כדי להימנע מכך תוכלו, לפני ההגעה למכון הרישוי, לעשות בעצמכם כמה בדיקות פשוטות.

     

    מערכת התאורה

    היכנסו למכונית, התניעו אותה והדליקו את כל האורות. בקשו מאדם נוסף שיבדוק אם כל הפנסים עובדים או שמא באחד מהם יש נורה שרופה. אם יש לכם נורה כזו ואתם מסוגלים להחליפה לבד, עשו זאת לפני הטסט. נורה שרופה היא סיבה מספקת לכשלון בטסט.

     

    במסגרת בדיקה זו לחצו גם על דוושת הבלם והרפו ממנה כדי לראות שמערכת אורות הבלימה פועלת. עשו זאת גם כשאורות הרכב דולקים וגם כשהם כבויים. בידקו אם כל פנסי האיתות פועלים. גם כאן בצעו את הבדיקה עם אורות דולקים ובאורות כבויים ובעת לחיצה על הבלמים.

     

    אם גיליתם בעיה (לעיתים יש קצר במערכות הללו), גשו לחשמלאי כדי לתקן את הליקויים, רצוי לערוך בדיקה קפדנית בייחוד לרכבים מיד שנייה ומעלה.

     

    את כיוון האורות לא תוכלו לבצע בעצמכם, רק מוסכים בודדים מצויידים במערכת לבדיקת כיוון האורות. בכל מקרה, אם מדובר בכיוון קל של האורות – יעשו זאת בעת מבחן הרישוי. אם הבעיה סבוכה יותר, כמו בעיה בעוצמת האור (סוג חדש של בדיקה שבשנה-שנתיים האחרונות החלו להקפיד עליה) – יכשילו אתכם בטסט. הסיבה לעוצמת אור לא נכונה עלולה להיות בגלל הרכבת נורה לא מתאימה או הרכבה לא נכונה של נורה, רפלקטור פנימי של פנס שאיבד את הברק בגלל חדירת מים או כל סיבה אחרת.

     

    צמיגים

    בדקו את צמיגי הרכב על מנת לוודא שאין סדקים או קרעים בדופן הצמיג. בדקו את סוליית הצמיג אם היא אינה שחוקה ואם לחריצים יש עדיין מספיק עומק. כך גם לגבי הצמיג הרזרבי (שגם אותו צריך לבדוק בטסט אבל לא תמיד עושים זאת‭.(‬ אם הצמיגים כבר עשו את שלהם, זה הזמן להחליפם. אל תתחכמו בנושא, מעבר לטסט, מדובר בפריט בטיחותי ממדרגה ראשונה.

     

    מגבים

    בדקו את מצבם של להבי הגומי. אם הגומי נוקשה מדי או קרוע, החליפו את המגבים (דבר שצריך לעשות כל שנה או לכל היותר שנתיים‭.(‬ הפעילו את המגבים כדי לוודא שהם פועלים היטב ומנקים את השמשה.

     

    מערכת הפליטה

    אם אתם חשים בריח של גזים שרופים החודרים למכונית שלכם, או שצליל המנוע השתנה לפתע והמכונית הפכה רעשנית יותר, סביר להניח שהדוד (קסל'ה) של מערכת הפליטה (אגזוז) סיים את חייו.

     

    בלמים

    בנושא זה לא תוכלו לעשות הרבה לבד. ובכל זאת, נסו לבלום את הרכב בנסיעה במגרש ריק ולראות אם הוא לא מושך ימינה או שמאלה בעת הבלימה. אם כן, סביר להניח שמערכת הבלימה שחוקה (אם כי יתכן גם שהסיבה נעוצה דווקא בצמיגים או בכיוון הפרונט או הגלגלים‭.(‬ הבעיה מחייבת פנייה למוסך לפני הטסט. גם סימני שמן ליד הגלגלים במקום החניה מעידים על בעיה במשאבות הבלם, גם כאן הכתובת היא מוסך.

     

    הגה

    נסו לשחק מעט עם ההגה והזיזו שמאלה וימינה. אם תרגישו יותר מדי חופש או דפיקות – משהו לקוי במערכת, וגם כאן הכתובת היא המוסך. נסו בנסיעה לשבור בחוזקה ימינה או שמאלה (במקום שאין בו תנועה‭,(‬ אם תשמעו דפיקות, משהו עלול להיות לקוי בתיבת ההגה או בציריות.

     

    בכך בעצם סיימתם את תפקידכם בבדיקות. בדיקות של פליטת גזים רעילים, הנעשות במהלך הטסט, לא יוכלו ברוב המוסכים לבצע מחוסר מיכשור מתאים. כמובן שאם הרכב מעשן בצורה בולטת יש לגשת איתו לטיפול במוסך לפני הטסט. לרוב רכבים מיד שנייה נוטים יותר לפלוט גזים רעילים ולכן יש צורך לבחון את כמות העשן הנפלטת מהרכב.

     

    את יתר הבעיות יגלו לכם בטסט עצמו. שם יבדקו תחילה את ההתאמה של מספרי השילדה, המנוע והרכב למה שכתוב ברשיון. אחר כך ייכנס הרכב לויה-דלורוזה של המכון. תחילה יבדקו חיצונית את הרכב כדי לגלות למשל, אם וו הגרירה שלו מופיע ברשיון, אם יש פנסים סדוקים או שבורים או שציפוי השמשות כהה מדי.

     

    גם מראות הצד והמגבים יבדקו בשלב זה. אחר כך יעבור הרכב בדיקת בלמים, בדיקת מצב הקורוזיה של תחתית הרכב ומערכת הפליטה, כיוון הגלגלים, מערכת ההיגוי, צינורות הבלמים ומצב המתלים. הבדיקות הללו נעשות על ידי הרמת חלקו הקידמי של הרכב והרעדתו כדי לגלות חופשים מיותרים ומסוכנים.

     

    רמת זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב נמדדת גם היא. ליקויים יכולים להתגלות במכוניות ישנות ואז הן ישלחו לניקוי או כיוון הקרבורטור.מכאן עוברים לבדיקת האורות ומצב לוחית הרישוי. ברוב המכונים ניתן לרכוש לוחיות חדשות.

     

    בחלק מעמדות הבדיקה התוצאות עוברות ישירות ממתקן הבדיקה למחשב, בלי שלבוחן יש שיקול דעת. כך גם בבדיקת האורות והבלמים. בחלק מהבדיקות הבוחן הוא הקובע: בדיקת רקבונות, מצב הצמיגים, ציפוי השמשות, מצב המגבים, לוחית הרישוי וחופש ההגה והצירים.

     

    אהרון רוזנברג, הבעלים ומנהל מכון מ.מ.מ, מציע לבעלי רכבים חדשים יחסית, המטופלים לפי הוראות היצרן בטיפולים שוטפים, שלא עברו את תחום ה‭100-‬ אלף ק"מ, לגשת עם הרכבים ישירות לטסט ולא להכניסם למוסך לפני הטסט. לדעתו, מלבד הבדיקה הכללית של מערכת התאורה, אין צורך בהכנה נוספת.

     

    לטענתו, גם במקרה שהרכב יכשל, הבוחן יאמר לכם בדיוק מה צריך לתקן ברכב ואז הסיכון הוא ב‭19-‬ שקלים נוספים וקצת טרטור, שיחסכו הרבה כסף שעלולים לגבות מכם בהכנת הרכב לטסט במוסך.

     

    הכדור בידכם – האם לקחת סיכון ולגשת לטסט בלי הכנה, או לא להסתכן ולהכניס את הרכב למוסך לשם הכנה לטסט. אנו סבורים שבדיקה עצמית – יכולה להיות הפתרון הטוב לבעיה. אז תדעו אם צריך מוסך או שאפשר להסתכן ולגשת ישירות לטסט.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים