שתף קטע נבחר

קומברס – סוף עידן?

מהם הנזקים שעלולים להיגרם לקומברס כתוצאה מהעברת הפיתוח לחו"ל, באילו תנאים ניתן להעביר את הפיתוח בכל זאת בלי לפגוע בחברה, ומהם השיקולים בעד העברה ומכירת החברה. קומברס בדרך לטראנספורמציה

התייעלות או התאבדות? זו הסוגייה הראשונה שיצטרך להתמודד איתה אנדרה דהאן, הנשיא והמנכ"ל החדש של קומברס טכנולוג'י, לאור ההערכות לפיהן מועצת המנהלים של החברה בוחנת אפשרות להעביר את חלק הארי של הפיתוח של החברה הבת קומברס, מישראל לדרום מזרח אסיה ואת ניהול החברה לארה"ב.

 

יש לציין, כי גם אם הפיתוח ייצא מישראל, אנשי המכירות ימשיכו להיות אותם אנשים שממוקמים ליד הלקוחות באירופה, ובאמריקה הצפונית והדרומית, שהם ברובם ישראלים. בנוסף, בישראל יישאר ככל הנראה גרעין קטן של מנהלי מוצרים ואנשי שיווק.

 

האם הוצאת הפיתוח והניהול מישראל היא דהירה לקראת חיסול או צעד מלא השראה? התשובה לכך תלויה בהרבה מאוד גורמים. ראשית, דהאן חייב להבין שקומברס אינה חברה מכוונת פיתוח, היא חברה מכוונת מכירות. הפיתוח, ולמעשה הארגון כולו, מתיישרים על פי דרישות אנשי המכירות.

 

מנהלי המכירות הם הגורם הקובע

סוד ההצלחה של קומברס טמון במדיניות מכוונת מכירות זו, וזניחתה עלולה לגרום נזק בלתי הפיך. המשמעות היא שמנהלי המכירות הם האוטוריטה העליונה בניהול הפרויקט. באתר הלקוח עומדים לרשותם צוות תמיכה ונציגים של יחידת פיתוח המוצר (אנשי פיתוח). זה מאפשר לקומברס לאתר הזדמנויות לפני המתחרים, לספק מענה מיידי למפעיל שמעוניין בשירות חדש, לעבוד בקצב מהיר פי כמה מהמתחרים, ובכך למעשה, לשמור על נתח השוק הגדול של החברה.

 

שיטה זו דורשת העברת מידע במהירות בין יחידות הפיתוח למכירות. אם הפיתוח יעבור למדינה אחרת, יקח זמן עד שהמהנדסים שם יסתגלו לתהליכי העבודה הללו. החיכוכים שיצוצו בדרך, עלולים לגרום לקומברס לאבד את היתרון היחסי הזה, בפרט כשמדובר במעבר בתוך פרק זמן קצר יחסית. לכן, הוצאת הפיתוח מישראל בתוך כשנה עלולה לסמן למתחרים את תחילת עונת הצייד על נתחי השוק של קומברס. ובלי נתח השוק הגדול שלה, קומברס תאבד את האטרקטיביות שלה בעיני רוכשים פוטנציאליים. גם העברת ההנהלה לארה"ב היא צעד שלא ברור מה ההיגיון שעומד מאחוריו, בפרט כשרוב השוק של קומברס נמצא למעשה מחוץ לארה"ב.

 

בעיה נוספת היא שפרק הזמן שהוקצב למעבר הוא ככל הנראה שנה. מעבר כזה חייב להתפרס על פני 4-5 שנים לפחות, תוך העברה מסודרת של התהליכים שהושתתו במשך שנים של עבודה. תחילה יש להעביר חטיבה אחת, ללמוד את הלקחים וכך הלאה. העברה מהירה תפגע במערכות היחסים בין המכירות לפיתוח ולכן עלולה לפגוע ביכולת לספק מענה מיידי לצרכי הלקוחות. במקרה כזה, כאמור, המתחרים יעוטו על הלקוחות של קומברס. פרט לכך, עדיף לשלב את קומברס לתוך פעילות של חברה קיימת. אם Huawei אכן תרכוש את קומברס, יתכן שניתן יהיה לשלב אותה לתוך הפעילות שלה.

 

שוק שהולך ודועך 

ולמרות כל זאת, יש גם מספר טיעונים בעד העברת הפיתוח. שוק המסרים הוותיק שקומברס שולטת בו כיום (תאים קוליים, SMS, MMS, וידאו-מייל וכו'), הפך כבר מזמן לקומודיטי (מוצרים שההבדלים ביניהם לא מושתתים על יתרונות טכנולוגים), ופוטנציאל המכירות הכולל שלו מגיע למיליארדי דולרים בודדים. עם מעבר לרשתות מהדור החדש צפויים שירותים אלה לפנות את מקומם ליישומים זולים מהדור החדש. מחיריהם הנמוכים של היישומים החדשים לא יאפשרו לפרנס את אלפי העובדים של קומברס. מה גם, שלאחר שעולם התקשורת יעבור לרשתות IP בלבד, המוצרים הקיימים של קומברס יאבדו את הרלוונטיות שלהם.

 

יתכן שדירקטוריון קומברס הגיע למסקנה שהוא יתקשה לפרנס אלפי עובדים בשוק שהולך ודועך והעדיף להעביר את פיתוח היישומים החדשים למזרח אסיה, בשל עלויות המהנדסים הנמוכות שם, אבל כאמור, המעבר חייב להיות הדרגתי. בכל מקרה, קומברס תיאלץ להשאיר בארץ את אנשי התמיכה והתחזוקה של המערכות הוותיקות שפותחו בטכנולוגיה ייחודית כמו למשל התאים הקוליים.

 

למעשה, גם ההנהלה הקודמת של קומברס הבינה שהשוק שלה הולך ודועך. לכן, בשנתיים האחרונות היא שינתה את המודל העסקי שלה והחלה לספק שירותי אינטגרציה. הבעיה היא, שבתחום זה היא מתמודדת מול ענקים דוגמת HP, יבמ, וכל ענקי התשתיות. לכל השחקנים הללו יש יתרון ניכר בכל הקשור לניסיון ולהקצאת משאבי כוח אדם לפרויקטים של אינטגרציה.

 

מי יקנה את חטיבת הבילינג

פוטנציאל השוק הקטן יחסית והעובדה ששוק שירותי הערך המוסף דועך, הם כנראה הסיבות לכך שההנהלה החדשה הבינה שעליה למכור את קומברס. בשלב זה, HP ו-Huawei הן המועמדות המועדפות לרכישת החברה. ניתן לשער שחטיבת הבילינג תוצע לאחד השחקנים הגדולים בשוק ה-IT או לקרן אקוויטי. אורקל, שרכשה חברות בתחום ניהול קשרי לקוחות (CRM) ו-OSS (לניהול, פיקוח ובקרה של רשת התקשורת), היא המתחרה הגדולה ביותר של ענקית הבילינג אמדוקס. למרות שאורקל רכשה את חברת הבילינג פורטל, קומברס יכולה לספק לה נתח שוק גדול ומערכת פרה-פייד מתקדמת. מועמדות פוטנציאליות נוספות לרכישת חטיבת הבילינג הן יבמ ואינפוסיס הצרפתית. אמדוקס היתה יכולה להתעניין ביחידת הפרה-פייד אבל אין לה צורך ביחידת הפוסט-פייד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'רמי פלדמן
קומברס ברמת החייל. התחלת הסוף?
צילום: ג'רמי פלדמן
מומלצים