שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הכרמלית שולתתת!!11
    מדור שבועי המתפרסם מדי יום חמישי, מציג פרויקטים חברתיים הזקוקים לתמיכתכם. הפעם: חבורת צעירים חיפאים ייסדו את "מועדון מעריצי הכרמלית" ונאבקים בתדמית המפוהקת של עירם. "לחיפה יש את כל הנתונים אבל הדימוי הורג אותה", הם מוחים

    מאז כתב יהונתן גפן, ממקום מושבו בתל-אביב, את השיר "חיפה" לדיוויד ברוזה, הדימוי החיפאי לא הצליח להשתקם. זה קרה אמנם בתחילת שנות השמונים העליזות, אך המשפט "הולכים לישון בדיוק בעשר, כי לא רוצים לבזבז חשמל", נחרט בזכרון הקולקטיבי החיפאי לנצח. לאחרונה, בתום שנים בהן התקוממו התושבים על התדמית המנומנמת של עירם, החליטה קבוצת צעירים לשים לכך סוף. תכירו, "מועדון המעריצים של הכרמלית", שהוקם לפני כחצי שנה ונושא את שמה של הרכבת התחתית המקומית (וממש כאן מחכה לכם סרטון וידאו מתוצרת חברי המועדון). 

     

     

     

    האחראים הם אייל דקל (26) וניר מונטג (23), שניהם סטודנטים להנדסת תעשייה וניהול בטכניון, המעידים כי ההשראה ליוזמה היא הרכבת התחתית הלונדונית. "לפני כחצי שנה נתקלנו בקלמר הנושא את סמל האנדרגראונד בלונדון, והחלטנו שאין שום סיבה שסמל הכרמלית לא יתנוסס גם הוא על מוצרים", הם מסבירים. חברי המועדון משוכנעים שדווקא הכרמלית, על שש תחנותיה הצנועות, היא הגימיק המושלם לניעור תדמיתה של העיר. מקץ חצי שנת פעילות הספיקו חברי המועדון להדפיס את הלוגו על חולצות ומחזיקי מפתחות, ולהפיץ את הבשורה בקרב עשרות צעירים הפוקדים בקביעות את אתר המועדון.  


    "בעוד כמה שנים רק ההורים יישארו כאן". דקל ומונטג בתחנת הכרמלית

     

     

    "חיפה יכולה להפוך לסן-פרנסיסקו"

    "אני, כמו הרבה חיפאים אחרים, מתוסכל מכך שכל הצעירים עוברים לתל-אביב", מדגיש מונטג. "בקצב הזה, בעוד כמה שנים רק ההורים שלנו יישארו פה - ואין לזה הצדקה. יש לחיפה את כל הנתונים להיות סן-פרנסיסקו, אבל הדימוי הורג אותה". שניהם מאמינים כי תחבורה ציבורית יעילה, המלווה בפרסום סקסי, תמשוך אחריה את ציבור הסטודנטים ותסייע להפיכתה של חיפה למעוז בילויים. הדיווחים על הקמת רכבת קלה בתל-אביב רק מדרבנות אותם לפעול. "עד שהרכבת הקלה בתל-אביב תיבנה, חיפה כבר תתפוס את מקומה כמרכז תרבותי בארץ", מפטיר דקל בביטול.  

     

    בנוסף, ובהמשך למילות השיר המפורסם, השניים מציינים כי הרכבת היא דווקא אמצעי ייצור חשמל וגם דרך טובה לשמירה על איכות הסביבה. "הכרמלית עובדת על אותו עיקרון כמו מעלית. מדובר בשתי רכבות הפועלות בו זמנית, כאשר זו שיורדת מושכת את זו שעולה. כך שבדומה למערכת של מכונית היברידית, היא

    יכולה תיאורטית לסייע בייצור חשמל". עם זאת, ולמרות להטם של המעריצים, נסיעה אחת ספונטנית בקרונות האדומים מגלה כי החיפאים עוד לא השתכנעו. 

     

    הרכבת התחתית היחידה בישראל, שהוקמה בשנת 1956, מסיעה במתכונתה הנוכחית כ-2,000 נוסעים מדי יום. אם לוקחים בחשבון את שעות הפעילות שלה, מ-6:00 בבוקר ועד 22:00 בלילה, סיכוייו של נוסע להיתקל במהלך הנסיעה בנוסע אחר קלושים למדי. חברי המועדון מסכימים כי מדובר במציאות עגומה, אך לטענתם מדובר בתמהיל של חוסר מודעות וחוסר יעילות. "אני מכיר הרבה מאוד אנשים שגרים בכרמל ונסעו אולי פעם אחת בחייהם בכרמלית. למה? כי הם פשוט לא מודעים לנוחות", אומר דקל. לדבריו, "אם היו משפרים את הקווים ומקימים תחנות במקומות נוספים בעיר, אני בטוח שתדירות השימוש בה היתה עולה".      


    "אנשים בחיפה פשוט לא מודעים לנוחות". דקל ומונטג בתחנת הכרמלית 

     

     

    מנכ"ל הכרמלית מבקש להצטרף למועדון

    למרות הביקורת הסמויה על ניהולה מנכ"ל הכרמלית, אבישי הדר, דווקא מתלהב מהיוזמה. "אני מברך את מועדון המעריצים ואפילו מבקש להצטרף אליו", הוא מצהיר. "אני מאמין שהמוטו שלהם נכון ושניתן להפוך את הכרמלית לסמלה של העיר". הדר מסכים כי היענותם הדלה של התושבים נובעת ממיקום תחנותיה של הכרמלית, אך טוען כי ישנן תוכניות לשנות זאת. "אם היינו מגיעים לשכונות מגורים אני בטוח שהיו הרבה יותר נוסעים בקרונות", הוא מוסיף.

     

    בשל הפסדיה הכספיים נאלצת עיריית חיפה לתמוך בכרמלית, אך הדר מאמין כי המצב ישתנה. "העיר התחתית, שעד היום היתה אזור מסחרי בלבד, תהפוך בזמן הקרוב לאזור צעיר עם הקמתם של מעונות הסטודנטים", הוא מבטיח. "כשזה יקרה, כל הצעירים שירצו לעלות משם לכיוון הכרמל כדי לבלות, יוכל להשתמש בכרמלית". הוא מוסיף כי בכוונתו להציע לסטודנטים בעיר כרטיסי נסיעה מוזלים ולעודד את הנסיעה ברכבת.

     

    "בחודש אוגוסט צפוי אירוע מרכזי של המועדון, במסגרתו נארגן סיור מודרך בעיר שיתחיל מתחנת הרכבת באזור הנמל, יעבור בתחנת הכרמלית הסמוכה ויגיע לכרמל ולגנים הבהאים", מבשר דקל. כמו יתר חברי מועדון המעריצים הוא מקווה שאוכלוסיית היעד תהיה מבקרים שהגיעו מחוץ לעיר, ובמהלך הסיור יתאהבו בה. "כל-אחד יכול להגיע לסיור הזה, גם תל-אביבים. אני בטוח שבמהלכו אנשים יראו את העיר היפה ויבינו כמה יתרונות יש לכרמלית". 

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הקמת הכרמלית
    הקמת הכרמלית
    הקמת הכרמלית
    הקמת הכרמלית
    רוח טובה
    יד שרה
    כיתבו לנו
    מומלצים