זקוק לפסיכולוג? תחזור בתשובה!
שילוב כלים דתיים בטיפול, תורת החסידות ושליחת מטופלים לקברי צדיקים - בבית מורשה חונכים "מרכז לפסיכולוגיה יהודית". אבי השיטה גורס: "הרמב"ם גאון בפסיכולוגיה, מפרויד אינני מתלהב" ומה תרפא הקריאה בשיר השירים?
אולי ברוח חגי תשרי החליטו ב"בית מורשה" לחנוך מחר (יום ד') את "המרכז לפסיכולוגיה יהודית". אחרי תשובת חודש אלול יציעו שם, בין היתר, להכניס את ה"חזרה בתשובה" גם לחדר הטיפולים, להושיב אותה על ספת הפסיכולוג וגם לשלוח את המטופלים להשתטח על קברי צדיקים.
קבוצה של 15 מטפלים וחוקרים, דתיים וחילוניים, התגבשה בשנתיים האחרונות במרכז האקדמי ללימודי היהדות בירושלים, כדי להעמיק בתורתו של פרופ' מרדכי רוטנברג, אבי תורת "הפסיכולוגיה היהודית". רוטנברג, מומחה בעל שם עולמי לפסיכולוגיה ועבודה סוציאלית, זיהה במהלך השנים כי רוב גישות הטיפול המערביות מבוססות על תפיסות נוצריות, והחל בראשית שנות ה-80 לפתח אלטרנטיבה המבוססת על תורת הנפש היהודית.
פרופ' רוטנברג, שומר מצוות שאינו חובש כיפה, עושה שימוש יצירתי במושגים יהודיים לפתרון קונפליקטים, בהם החזרה בתשובה ותורת הצמצום החסידית-קבלית – שיטות שלדבריו ניתנות ליישום גם בקרב מטפלים ומטופלים שאינם דתיים. לפיכך, במרכז שייפתח מחר ב"בית מורשה" ירצו מורים דתיים וחילוניים.
מייסד המרכז ואבי השיטה טוען כי רוב הגישות הטיפוליות המקובלות מושתתות על התפיסה הנוצרית הרואה בחטא עבר מוכתם וחתום שמחייב את האדם להגיע להכרה בו ולמחילה. החידוש הגדול במודל החזרה בתשובה הוא בהשלמה עם העבר והפיכתו למנוף לשיפור ההווה ולכלי לקידום העתיד, כמו ביחסים שבין אדם למקום – כך גם בינו לבין עצמו.
גם תורת הצמצום החסידית-קבלית, ששמה במקום הראשון את היחס לאחר ולא את "העצמת האני", עומדת בבסיס השיטה שפיתח. על פי תורה זו צמצם אלוהים את עצמו כשברא את העולם ופינה מקום לשונה ממנו, דבר המצופה גם מבני האדם.
פרופ' רוטנברג סבור שהרמב"ם היה "גאון בפסיכולוגיה", את זיגמונד פרויד הוא לא מעריך במיוחד, והוא לא יהסס לשלוח את מטופליו להשתטח על קברי צדיקים. בנוסף, המיר רוטנברג מושגים בסיסיים בפסיכולוגיה וביסס אותם על אלמנטים יהודים – "תסביך אדיפוס" מבוסס אצלו על עקידת יצחק, ובספר שחיבר על "הסקסולוגיה היהודית" הוא ממליץ לטפל בבעיית האין-אונות באמצעות מגילת שיר השירים.
כעובד סוציאלי סבור פרופ' רוטנברג כי עקרון הצמצום ההדדי מאפשר דו קיום שיוויוני של ניגודים שלפתע יכולים לדור בכפיפה אחת, ולפיכך הוא משוכנע כי שיטתו היא בסיס גם לדמוקרטיה, פלורליזם וסובלנות אמת. הוא פיתח אותה בעקבות מפגש עם נוער עבריין, וכיום היא כבר מיושמת בטיפול השיקומי באסירים משוחררים ובחיילים הלומי קרב.
בטיפול נפשי. ברוח היהדות?
באדיבות יחסי ציבור "hot"
אלמנטים יהודיים. על ספת הפסיכולוג
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים