שתף קטע נבחר

"אזהרה: המכונית מזיקה לבריאות"

ח"כ דב חנין מאמץ את גישתו של האיחוד האירופי, ועומד להעלות הצעת חוק שתחייב אזכור בולט של נזקי סביבה בפרסומי מכוניות חדשות. היבואנים: מדובר בצעד מבורך

האם בדומה לסיגריות, גם מודעות למכירת מכוניות יפרסמו בעתיד את הנזק העשוי להיגרם משימוש בהן? ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, אמר היום ל-ynet כי יזום ויקדם הצעת חוק, שתחייב את יבואניות הרכב לציין בפרסומיהן את הנזקים לסביבה שגורמים כלי רכב. דבריו של חנין נאמרו לקראת דיון שיערוך מחר (ד') הפרלמנט האירופי, ובו ידון בהצעה דומה המחייבת את יצרניות הרכב להקדיש נפח קבוע מפרסומיהן, לציון השפעת המכוניות על איכות הסביבה. בכך, תיאלצנה יצרניות הרכב לנהוג כמו יצרניות הסיגריות, המחויבות על-פי חוק לפרט את הנזקים הבריאותיים שגורמות סיגריות.


עכשיו, שימו למעלה מכונית ושנו במעט את הניסוח. עתיד מפחיד?

 

ח"כ חנין מסר ל-ynet כי ההצעה האירופית היא צעד חשוב, ולכן יפעל לקדם הצעת חוק שתביא לאימוץ חקיקה דומה בישראל. "אין ספק שלכלי רכב תרומה עצומה לזיהום האוויר, לפגיעה בבריאות וליצירת משבר האקלים המאיים על עתידנו".

 

יותר מ-1,000 מתים בשנה

על-פי הערכות, יותר מ-1,000 בני-אדם מתים בישראל מדי שנה עקב מחלות וסיבוכים הנגרמים כתוצאה מזיהום אוויר, כאשר חלק ניכר מזיהום זה מיוחס לכלי רכב. בעיית זיהום האוויר מכלי רכב חמורה במיוחד בערים הגדולות. עיקר הנזק הסביבתי שגורמים כלי הרכב נגרם כתוצאה מפליטה של חמישה מזהמים: פחמן חד-חמצני (CO), פחמן דו-חמצני (CO2), חלקיקים נשימים (PM), פחמימנים (HC) ותחמוצות חנקן (NOX).

 

לאור הנזק הניכר לסביבה, סבור ח"כ חנין שאין להסתפק בחיוב היבואניות לפרסם את הנזקים שגורמים כלי הרכב. "לא מספיק לציין את רמת הנזק של כלי הרכב לסביבה, אלא יש לתמרץ במקביל כלכלית כלי רכב פחות פוגעניים - ולהעניש כלכלית כלי רכב פוגעניים יותר". לדבריו, יש גם להגביל את השימוש ברכבי שטח במרכזי הערים, וזאת עקב הזיהום המוגבר שהם פולטים.

 

ראוי לציין שבשבועות הקרובים יוגשו לממשלה מסקנותיה הסופיות של ועדה בין-משרדית שעוסקת בתמרוץ השימוש בכלי רכב ובדלקים ידידותיים לסביבה. הוועדה, בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, תמליץ על מספר צעדים, כמו למשל הטבות מס לכלי רכב "נקיים" וקנסות לכלי רכב שפולטים כמות חריגה של מזהמים.

 

מה אומרים היבואנים? 

דן אורנשטיין, מנכ"ל יונדאי, טוען כי אם יעבור חוק כפי שמציע ח"כ חנין, הוא מצדד בו לחלוטין. אלא שבשיחה עם ynet הוא מסייג את הדברים, תוך שהוא רומז למורכבות המיותרת של תהליך הטמעת חוקים אירופים בישראל. "אהיה הראשון שישמח אם וכאשר יפורסם בבירור כמה מזהמים פולטת כל מכונית. עם זאת, חשוב שנאמץ הפעם את הגישה האירופית במלואה, ולא ננסה להמציא מחדש את הגלגל. אנחנו מוכרים כאן מכוניות לפי תקינה אירופית, ולכן מחויבים ליישר קו גם במישור זה. צריך בכל מקרה לשמור את הדיווח פשוט, ברור וקריא".

 

אילן טל, סמנכ"ל השיווק בקבוצת קרסו, אומר ל-ynet כי מדובר בצעד חשוב, וכי הוא מצדד בו לחלוטין. זאת למרות שלדבריו, הציבור בישראל עדיין אינו מודע מספיק לנזקי הסביבה כתוצאה מפליטת מזהמים על-ידי כלי רכב. "אם וכאשר יהיה חוק כזה, אנחנו נהיה מאוד מרוצים - גם במישור האישי וגם במישור השיווקי. מכוניות רנו נמצאות בעמדה מצוינת מבחינה זו, בעיקר לאור היצע מנועי הדיזל שלנו, ששומרים על רמת פליטת מזהמים נמוכה במיוחד".

 

"עידן חדש" 

תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, העוסק בקידום תחבורה בת-קיימא, מברכת על הצעתו של ח"כ חנין. בשיחה עם ynet, אומרת קינן כי ההצעה ראויה לתמיכה רחבה: "אנחנו נתמוך בכל הצעת חוק או רעיון שיעוררו את מודעות הציבור לכך ששימוש ברכב פרטי מזיק - גם מבחינת זיהום האוויר, וגם מבחינת ההשלכות על מערכת התחבורה".

 

בהתייחסה לצרכנים הישראלים, סבור קינן כי ישראל נמצאת בפתחו של עידן חדש של מודעות: "יותר ויותר אנשים מבינים שתחבורה ציבורית היא הפתרון הנכון מבחינה סביבתית, וכי השימוש ברכב פרטי מזיק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים