שתף קטע נבחר

הופסקו טיסות האימון ב-F-16i בגלל חומר מסרטן

מפקד חיל האוויר, אלוף אליעזר שקדי, הורה להפסיק מיידית את טיסות האימונים במטוס המתקדם, לאחר שהטייסים התלוננו על חומר זר בתא הטייס. לאחר בדיקות - התברר כי מדובר בחומר מסרטן שאותר בוודאות רק במטוס אחד. דיווח על הממצאים הועבר ליצרנית המטוס בארה"ב

מפקד חיל האוויר, אלוף אליעזר שקדי, הורה היום (שישי) על הפסקת טיסות האימונים במטוס הסופה (F-16i) לאחר שמספר טייסים התלוננו על חומר זר בתא הטייס, שאובחן כמסרטן. דיווח על הנושא הועבר ליצרנית המטוסים, חברת "לוקהיד מרטין".

 

מהחברה נמסר כי חיל האוויר ביקש ממנה ומממשלת ארצות הברית עזרה בחקירה. בהודעה מטעמה נמסר כי "לוקהיד מרטין מעמידה לרשות חיל האוויר את כל משאביה לחקר העניין". עם זאת, מהחברה נמסר שהיא לא קיבלה מעולם אף פעם דיווחים דומים.

 

באחרונה דיווחו אנשי צוות אוויר על ריחות חריפים בתא הטייס באחד המטוסים. בדיקות שנערכו בחיל העלו כי החומר פורמאלדהין, שריכוז גבוה שלו עלול לגרום לסרטן, התגלה רק באותו מטוס. בעקבות איתור החומר נערכו בדיקות במטוסים נוספים, שם התברר כי החומר לא קיים. למען הסר ספק הוחלט כי עד השלמת כל הבדיקות - מופסקות טיסות האימונים.

 

מטוסי ה"סופה" נכנסו לשירות מבצעי בחיל האוויר לפני כארבע שנים, בעת שדן חלוץ היה מפקד החיל. העיסקה לרכישתם נחתמה בינואר 2000. תחילה סוכם על רכישת 50 מטוסים, ולאחר מכן על 52 נוספים. באוגוסט אותה שנה נערכה תחרות לבחירת שם למטוס. מבין 2,800 השמות שהציעו אזרחי ישראל, בחר מפקד חיל האוויר את השם "סופה". שמות אחרים כמו "עכביש", "שרב", ו"רון ארד", לא התקבלו.

 

במהלך שנת 2002 נשלח לארה"ב צוות מחיל האוויר הישראלי, טייסי F15 ופנטום על מנת ללמוד

על המטוס ולהכין את התשתית לקליטתו בארץ.

 

מהלך של עצירת טיסות לאחר גילוי תקלה או לאחר תאונות קשות מקובל בחיל האוויר, כמו גם בחילות אוויר אחרים ברחבי העולם. כך למשל קורקעו לפני כחמש שנים כל מסוקי היסעור של צה"ל, לאחר כמה תקלות מכניות קשות שהתגלו בשני מסוקים. התקלות הסתיימו אז ללא אבידות בנפש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חנן גרינברג
מטוס הסופה
צילום: חנן גרינברג
מומלצים