שתף קטע נבחר

שני מטוסי "סופה" ראשונים יגיעו לבסיס חיל האוויר בנגב

מדובר בשני המטוסים הראשונים מתוך 102 מטוסי F16I שרכש חיל האוויר מארה"ב. על המטוס, שפיתחו האמריקנים בטקסס, הותקנו מערכות מחשוב ישראליות. ייחודו: טווח הטיסה, מערכות נשק מונחה לייזר, טילים מונחי מכ"ם, מערכות תקיפה וניווט, תקשורת לווינית וחליפת לוחמה אלקטרונית כנגד טילים

היום בצהריים (ה') ינחתו בבסיס חיל האוויר במצפה רמון מטוסי ה-F16I, "סופה", הראשונים שרכשה ישראל מארה"ב. מאה מטוסים נוספים יגיעו ארצה בעשור הקרוב ויהוו את חוד החנית של חיל האוויר.

 

מדובר ביום היסטורי לחיל האוויר. שמונה שנים לאחר שהחלה עבודת המחקר בחיל לבחינת מטוס הקרב העתידי של ישראל, יגיעו שניים מתוך 102 מטוסי F16I שרכשה ישראל מארה"ב.

 

הדרך לטקס החגיגי, שייערך במעמד שר הביטחון, שאול מופז, ומפקד חיל האוויר, האלוף דן חלוץ, עברה לא מעט תחנות. תחילה נבחנו מספר דגמים, ביניהם ה-F15 של חברת בואינג. בחיל האוויר שאפו לקבל מטוס בעל טווח פעולה רחב, עם יכולת לחימה לילית ובכל מזג אוויר. כמו כן, רצו לחדש ולרענן את צי המטוסים של החיל, כפי שהסביר תת אלוף עידו נחושתן, ראש מטה חיל האוויר.

 

בשנת 1998 ערכה משלחת ישראלית ביקור במפעלי "לוקהיד מרטין" שבטקסס, ארה"ב, ובחנה את מטוס ה-F16 שהציעו האמריקאים. כשנה לאחר מכן הוחלט כי המטוס מתאים לישראל, בין היתר בשל מיכלי דלק נוספים המאריכים את טווח הטיסה שלו, מבלי לפגוע באיכותה. האות I שנוספה למטוס סימלה את המילה ISRAEL.

 

העסקה נחתמה בינואר 2000. תחילה סוכם על רכישת 50 מטוסים, ולאחר מכן על 52 נוספים. באוגוסט אותה שנה נערכה תחרות לבחירת שם למטוס. מבין 2,800 השמות שהציעו אזרחי ישראל, בחר מפקד חיל האוויר את השם "סופה". שמות אחרים כמו "עכביש", "שרב", ו"רון ארד", לא התקבלו. אגב, אחד ממטוסי הסילון הראשונים שקיבלה ישראל בשנות ה 50, נקרא "סופה".

 

במהלך שנת 2002 נשלח לארה"ב צוות מחיל האוויר הישראלי, טייסי F15 ופנטום על מנת ללמוד על המטוס ולהכין את התשתית לקליטתו בארץ. טקס גלילת המטוס התקיים בחודש נובמבר במפעלי חברת "לוקהיד מרטין" שבארה"ב.

 

הגעתם של שני המטוסים הראשונים ארצה, מוטסים בידי טייסים אמריקנים כשמאחוריהם יושבים נווטים ישראלים מעוררת התרגשות רבה בחיל האוויר. "עם הבליטות הרבות", כדברי בכיר בחיל "זה לא ה F16 שאנו מכירים, אלא מטוס אחר".

 

מערכות ישראליות על מטוס אמריקני

 

אכן יש סיבה להתרגשות: הסופה נחשב כמטוס הקרב המתקדם בעולם ולדברי תת אלוף נחושתן, הוא עתיד להוות את חוד החנית של חיל האוויר. המטוס מהווה קפיצת מדרגה בזכות המערכות המבצעיות המתקדמות ששולבו בו.

 

תוכנת הלב של ה"סופה", ששולטת בכל פעולה במטוס, פותחה בממד"ס – יחידת התוכנה המבצעית של חיל האוויר. מדובר בפעם הראשונה שתוכנת הלב של מטוס אמריקאי נבנתה על בסיס תוכנה ישראלית, שנכתבה בחיל האוויר הישראלי.

 

בממד"ס שילבו בתוכנה את המערכות המבצעיות של המטוס כגון מערכות נשק מונחה לייזר, טילים מונחי מכ"ם, מערכות תקיפה וניווט, תקשורת לווינית וחליפת לוחמה אלקטרונית כנגד טילים.

 

בין המערכות נכללים פיתוחים ישראליים, כגון טילי אוויר-אוויר פיתון 5 מונחי חום מתוצרת רפא"ל, קסדת טייס משופרת עם מערכות ראיית לילה ומספר מערכות מסווגות נוספות.

 

במסגרת הפרוייקט פיתחה ממד"ס עבור חיל האוויר מאמן אוויוני שולחני הממריץ את תוכנת המטוס האמיתי בשילוב עם מצערת וסטיק, הכל במארז פיזי הדומה לתא המטוס. בצורה זו טייסי הסופה יכולים להתאמן בתפעול המטוס ללא המטוס עצמו וללא מאמן טיסה. בשל כך לא יישלחו הטייסים לארה"ב. הם ילמדו את הפעלתו בארץ באמצעות סימולטור מיוחד זה.

 

עלות מטוס בודד בעסקה הינו 45 מיליון דולר. לדברי תת אלוף נחושתן, מדובר בכלי אפקטיבי, איכותי, שקשה להשוותו במחיר למטוסים אחרים בגלל שורה של מערכות שהותקנו בו המתאימות עצמן לצורכי חיל האוויר הישראלי.

 

שאר המטוסים צפויים להגיע לישראל במהלך העשור הקרוב ולהתפרש בארבע טייסות בנגב. שני המטוסים הראשונים לא ייכנסו לפעילות מבצעית בקרוב. נחושתן סיכם: "לחיל האוויר יידרש זמן ללמוד אותם. מדובר במטוס שיהווה את הזרוע הארוכה של חיל האוויר בגלל יכולתו להגיע לטווחים רחוקים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
ה"סופה". שניים מתוך 102
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
מערכות מחשוב ישראליות
צילום: דובר צה"ל
צילום: בטאון חייל האויר
טווח פעולה רחב. F16I
צילום: בטאון חייל האויר
מומלצים