שתף קטע נבחר

תביעות קטנות: לומדים בדרך הקשה

מה עושים כשהמרצה נרדמת באמצע השיעור? איך ניתן להגיב כששילמנו ממיטב כספנו, אבל הרמה בקורס איומה וכל התלמידים נכשלים? יש מי שלא מסתפק בקיטורים בהפסקה, והולך עם העניין עד הסוף - לבית-המשפט

בימים אלה נרשמים רבים ללימודים במכללות ובמכונים השונים ברחבי הארץ לקראת סמסטר האביב.

 

לא כולם יכולים להרשות לעצמם לימודים גבוהים במוסדות שהמועצה להשכלה גבוהה הכירה בהם. בין אם מחוסר זמן, תקציב, אי-עמידה בתנאי קבלה או סיבות אחרות. לא מעט אנשים מעוניינים להרחיב את אופקיהם בתחום כלשהו או לרכוש מקצוע מסוים ונרשמים לקורס, אשר לרוב אינטנסיבי פחות מכזה שמתנהל באוניברסיטה, במסגרת לימודי תואר.

 

לחילופין, ישנם מקצועות אשר לא הוכרו כלל מטעם המועצה להשכלה גבוהה והמבקשים ללומדם חייבים לעשות זאת באמצעות המכללות השונות. מה מבטיחות המכללות והמכונים, והאם ההבטחות מתממשות?

 

האם לימודים במכללה יכולים להיות שווי ערך ללימודים באוניברסיטה מבחינת יכולת למצוא תעסוקה ולהתפרנס בסיום הלימודים? האם הלימודים בקורסים חוץ-אוניברסיטאיים ניתנים ברמה גבוהה? האם במקרה של חרטה קל לקבל את הכסף בחזרה?

 

בתי-המשפט דנו במקרים לא מעטים של תביעות שהגישו תלמידים נגד המכללות והמרכזים השונים, אשר הבטיחו "הרים וגבעות", אך לא מימשו כלל.

 

דו יו ספיק אינגליש?

אף אחד לא מפריז כיום בחשיבות ידיעת השפה האנגלית. מי מאיתנו היה מתנגד לדבר אנגלית רהוטה ושוטפת ולשפר את ידיעתו בשפה תוך זמן קצר? האם קורס באחד ממכוני השפות יכול להשיג את המטרה הנכספת?

 

דבורית עטר נרשמה לקורס אנגלית של ברליץ לאחר שהתרשמה מהבטחות הנציגה, כי תוכל לנהל שיחה קולחת באנגלית, כי הדקדוק יהיה מושלם, וכי הקריאה והכתיבה באנגלית ישתפרו באופן משמעותי. ואולם בסיום הקורס, כך טענה התובעת בבית-המשפט, ולאחר שהשתתפה כמעט בכל השיעורים למעט אחד, לא הרגישה כל שיפור בשפה האנגלית.

 

השופטת אנה שניידר מבית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים קיבלה את התביעה באופן חלקי, וקבעה כי ברליץ אכן יצרה אצל התובעת לפני הרשמתה לקורס ציפיות בדבר יכולת ליזום ולנהל שיחה קולחת באנגלית.

 

עם זאת נקבע, כי במסגרת הייעוץ קודם להרשמה הומלץ בפני התובעת על שני קורסים, אך היא בחרה להירשם לקורס אחד בלבד. "בנסיבות אלה יש בהתנהגות התובעת כדי לתרום לאי השגת היעדים שהציבה לעצמה", כתבה השופטת בפסק-הדין.

 

בהתאם לכך נקבע כי ברליץ תשלם לתובעת 2,500 שקל, וכן 350 שקל בגין הוצאות משפט.

 

המורה נרדמה בשיעור

אפרת סופר, חיילת משוחררת אשר ביקשה לעשות שימוש במענק השחרור שלה ולשפר את ידיעותיה בשפה האנגלית, נרשמה ביולי 2007 לקורס של שפות סקול בע"מ. לטענתה, שירותי הלימוד שניתנו לה לא היו סבירים, ומשביקשה להתלונן על כך הועברה לרמת לימוד נמוכה יותר.

 

"המורה נרדמה במהלך השיעורים", העידה התובעת בבית-המשפט. התלמידה ביקשה כי בית-המשפט יורה לשפות סקול להשיב לידיה את מלוא התמורה ששילמה לצורך לימוד אנגלית.

 

השופטת הלית סילש מבית-המשפט לתביעות קטנות בנתניה קיבלה את התביעה, וקבעה כי יש להורות על ביטול ההתקשרות בין הצדדים והשבת הסכומים ששילמה התובעת לשפות סקול.

 

השופטת דחתה את טענת שפות סקול, כי התובעת זילזלה בלימודיה. "אין זה סביר בעיני כי אדם המשתחרר מן הצבא ומבקש להתחיל את דרכו באזרחות, יבחר לשלם סכום, שאינו מבוטל, לצורך לימוד שפה, ויעביר את זמנו בהפרעות או לא יעשה שימוש בכלים המוצעים לו על מנת לקדם את עניינו", כתבה השופטת בפסק-הדין.

 

השופטת קיבלה את טענת התובעת, כי גישתה של המורה אליה ואל התלמידים האחרים היתה מזלזלת ולא עניינית, וקבעה כי שפות סקול ישלם לתובעת סך של 5,900 שקל, החזר הסכום שהתובעת שילמה, וכן 350 שקל הוצאות משפט.

 

הכנה לא ראויה לבגרות

קיימים בארץ לא מעט מכונים המציעים קורסי הכנה לבחינה הפסיכומטרית ולבחינות הבגרות. האם אדם שמעוניין לשפר את ציוני הבגרות שלו, כדי להתקבל ללימודים גבוהים, ונרשם לאחד מהמכונים, יכול להיות בטוח ורגוע שיצליח במשימה? לא בהכרח.

 

לירון כהן ביקשה לשפר את ציוני הבגרות שלה, ועל כן נרשמה לקורס של לחמן - מרכז הכנה לבחינות. לטענתה, מרכז ההכנה הפר את התחייבותו להגיש אותה בצורה נאותה ויסודית לבחינות הבגרות, שכן רמתו של המורה בקורס לא היתה גבוהה, והיא נאלצה לעזוב את הקורס ולמדה לבחינה בכוחות עצמה.

 

התובעת דרשה 11,290 שקל - עלות הקורס, אובדן השתכרות ועוגמת נפש.

השופטת אנה שניידר מבית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים קיבלה את התביעה באופן חלקי. השופטת קבעה, כי מרכז לחמן הכיר בכך שהקורס לא התנהל באופן תקין, ואף הביא לפיטוריו של המורה. "מכאן", כתבה השופטת, "שהיה במקרה זה כשלון תמורה והתובעת זכאית להחזר כספי של מלוא עלות הקורס".

 

עם זאת נקבע כי אין הצדקה לפצות את התובעת בגין אובדן השתכרות ועוגמת נפש. לאור האמור, מרכז לחמן חויב להחזיר לתובעת 4,290 שקל - מלוא עלות הקורס, וכן לשלם לה הוצאות משפט בסך 350 שקל.

 

הקורס לא התקיים

לא רק קורסים לשיפור השפה/הבגרויות נלמדים במכללות ובמכונים השונים. כאמור, ישנם אנשים המבקשים ללמוד מקצוע ומעדיפים לעשות זאת במכללה.

 

לודמילה בודמן נרשמה לקורס "יועץ מס" במכללה המשותפת כרמיאל. לטענתה, הקורס האמור לא התקיים מסיבות כאלה ואחרות, ובעיקר בשל היעדר משתתפים. בהמשך, הקורס נדחה פעם נוספת עקב פרוץ מלחמת לבנון השנייה ובפועל, הקורס האמור לא נפתח כלל. התובעת ביקשה כי בית-המשפט יורה למכללה להשיב את הסכומים ששילמה ולפצותה.

 

המכללה טענה מנגד כי אמנם הקורס האמור לא נפתח, אך היא החזירה לתובעת את מרבית התשלום בגין הקורס. עוד נטען, כי התובעת השתתפה בעת ובעונה אחת בקורס אחר של "חשבי שכר" שניתן לה כבונוס, ועלותו 1,900 שקל, אשר קוזזו מהסכום ששולם במקור בעבור קורס יועצי המס.

 

השופט גד אנגל ז"ל מבית-המשפט לתביעות קטנות בחיפה קבע כי יש לקבל את התביעה בחלקה. נקבע, כי הואיל ומדובר בקורס בונוס, אשר לא חויב בתשלום מלכתחילה, וכן הואיל ומדובר בקורס שהתובעת לא התכוונה ולא רצתה להשתתף בו, אין מקום לחייב אותה בסך הנ"ל (1,900 שקלים). "... אף אם השתתפה במספר שיעורים בקורס אחר, שמוגדר על ידי הנתבעת כקורס בונוס, עשתה זאת בעל כורחה וללא ציפייה כי תידרש לשלם בעבורו", כתב השופט בפסק-הדין.

 

לאור האמור נפסק כי היה מקום להחזיר לתובעת את מלוא הסכום ששילמה, ועל כן חויבה המכללה לשלם לתובעת 1,120 שקל. כן חויבה המכללה לשלם לתובעת הוצאות משפט בסך 250 שקל.

 

הקורס הועבר בצורה לא מקצועית

תביעות רבות מוגשות לבתי-המשפט בשל אכזבות מקורסים המועברים בצורה לא מקצועית דיה, לא מאורגנת ולא תואמת את שהובטח לפני הרישום.

 

אחת התביעות הללו נוגעת לאיתמר לוי, אשר התקשר עם ביה"ס "תפנית" מטעם היחידה ללימודי חוץ של האוניברסיטה הפתוחה, כדי ללמוד בקורס יועצי השקעות ומנהלי תיקים.

 

לטענתו, במועד ההרשמה לקורס, אשר עלה כ-10,000 שקל, הובהר לו שמדובר בקורס אשר אחוזי ההצלחה בו גבוהים. ואולם לאחר חודשיים ביקש התובע להפסיק את לימודיו בקורס, משום שגילה כי על אף מאמצים כנים וקשים, הוא מתקשה מאוד בהבנת החומר הנלמד.

 

התובע טען כי האשמה לא נעוצה בו, אלא בדרך העברת הקורס, וצירף לתביעתו מכתבים של רבים מחבריו לקורס אשר התלוננו, בין היתר, על חילופי מרצים, מרצים לא מקצועיים והעברה לא מקצועית של החומר.

 

השופטת עינת רון מבית-המשפט לתביעות קטנות בפתח-תקווה קבעה כי מדובר במקרה חריג שבו אין מקום להיצמד ללשון התקנון של האוניברסיטה הפתוחה, אשר קובע כי לאחר השיעור החמישי אין מקום להחזר כספי כלשהו. "דומתני - כי משלמעלה ממחצית התלמידים, דעתם כה אינה נוחה מהקורס והם מבקרים אותו בדרך כה בוטה - יש בכך כדי ללמד על חריגותו של קורס זה", כתבה השופטת.

 

לפיכך נקבע כי על האוניברסיטה הפתוחה להחזיר לתובע את דמי הקורס ששילם לה בסך 10,000 שקל, וכן לשלם לו 500 שקל הוצאות.

 

תוכנית הלימודים שונתה באופן מהותי

בשנים האחרונות חלה פריחה בתחום הרפואה האלטרנטיבית והמשלימה. כפטריות אחרי הגשם צצות מכללות המציעות מגוון רחב של קורסים - החל בשיאצו ורפלקסולוגיה וכלה בפסיכותרפיה הוליסטית ובייבי יוגה. המכללות מושכות אליהן תלמידים רבים, המקווים לרכוש כלים שיאפשרו להם לטפל בלקוחות מיד בתום הלימודים.

 

ואולם מסתבר שהדרך אינה כה קלה. תלמידים רבים מתאכזבים מן המכללות הללו ותובעים. באחרונה קבע בית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים כי "עדן" - מרכז לרפואה משלימה שינה את תוכנית הלימודים באופן משמעותי, ובכך הפר התחייבות כלפי תלמידה, ועל כן ישיב לה את כספה בתוספת הוצאות משפט.

 

השופטת יעל ייטב קבעה כי חלו שינויים מהותיים בתוכנית הלימודים, באופן שהתובעת, אשר נרשמה ללימודי רפואה סינית ונאלצה להפסיק את הלימודים ולעבור למכללה אחרת, קיבלה מוצר שונה מהמוצר שעליו הסכימו הצדדים.

 

לפיכך נקבע כי מכללת עדן תשלם לתובעת 8,040 שקל בתוספת הוצאות משפט - 500 שקל.

 

ללמוד לקח

אם כן, דרכו של מי שנרשם לקורס ומצפה לשפר את ידיעותיו באופן גורף ומיידי ו/או לרכוש לעצמו מקצוע אינה סוגה בשושנים. לא כל שכן, דרכו של מי שמתאכזב ותובע את הוצאותיו ועוגמת הנפש שנגרמה לו בבית-המשפט.

 

אמנם בתי-המשפט אינם מהססים למתוח ביקורת על המוסדות השונים, כאשר אלו אינם עומדים בהבטחותיהם ואינם מספקים תמורה הולמת לכספם של התלמידים, אך בדרך-כלל השופטים פוסקים לתובעים החזר הסכומים ששילמו והוצאות משפט מתונות. נראה כי רכיב עוגמת הנפש כמעט שאינו בא לידי ביטוי בתביעות כגון אלו.

 

לסטודנט לעתיד, אשר מעוניין לעבור קורס מזורז ו/או ללמוד במסגרת מכללה כזו או אחרת, מומלץ לבדוק היטב את חוזה ההתקשרות, את דרכי היציאה ממנו, את רמתו של המוסד וכל פרט אחר אשר עשוי למנוע ממנו להגיע בעתיד לבית-המשפט.

 

  • עו"ד אורנית אבני-גורטלר ממשרד עוה"ד אלטשולר-ולנר, מנהלת התכנים באתר המשפט הישראלי פסק דין  

 

  • כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים