שתף קטע נבחר

כ-72% מהחניונים ממשיכים לגבות לפי שעה

זאת, בניגוד לחוק החניונים שלפיו הגבייה היא לפי רבעי שעה, החל בשעת החניה השנייה. על פי סקר שהוכן בעבור המועצה לצרכנות, רבים מהחניונים שכן מילאו אחר הוראות החוק התחכמו לו והעלו את מחיר השעה הראשונה

כ-72% מהחניונים לא מיישמים את חוק החניונים החדש , ועדיין ממשיכים לגבות מחיר לפי שעה, במקום לפי רבע שעה החל בשעת החנייה השנייה. כך עולה מבדיקה שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בעבור המועצה הישראלית לצרכנות בחניונים ברחבי הארץ.

 

משמעות הדבר היא, שאם אתם חונים בחניון פרק זמן של שעה ורבע - יגבו מכם מחיר של שעתיים במקום מחיר לשעה ורבע, שהוא בהכרח נמוך יותר.

 

יתרה מזאת, לפי חוק החניונים החדש, אם אתם חונים בחניון שעה ועשר דקות אמורים לגבות מכם מחיר של שעה. ואולם בעלי חניונים רבים ממשיכים לגבות על פרק הזמן הזה מחיר של שעתיים. בתל-אביב מדובר ב-20-10 שקל לשעה, בחיפה 10-7 שקלים ובאזורים אחרים 8-7 שקלים.

 

מי שמיישם את החוק - העלה את המחיר

"חוק החניונים החדש" הוא הכינוי שניתן לתיקון מס' 89 לפקודת התעבורה, שלפיו מפעיל חניון לא יגבה דמי חנייה אלא לפי יחידות זמן של 15 דקות, החל בשעה השנייה. תחילת החוק נקבעה ל-4 בינואר 2009. יישום החוק החדש מחייב את מפעילי החניונים הפרטיים והעירוניים לשנות את תמחור החניה, ומסתבר שרבים אינם טורחים לעשות כן.

 

מבדיקת גיאוקרטוגרפיה עולה כי מתוך 32 חניונים עירוניים ופרטיים ברחבי הארץ, המחייבים את החונים בהם לפי שעה, נמצאו 23 חניונים שכלל לא יישמו את הוראות החוק. זאת, למרות שתחילת החוק נדחתה לתום תקופה של חצי שנה לצורך התארגנות בעלי החניונים.

 

הבדיקה הראשונה נעשתה באוקטובר 2008, לפני כניסתו לתוקף של התיקון לפקודת התעבורה. הבדיקה השנייה נעשתה בינואר, לאחר כניסת התיקון לתוקף. הבדיקות נערכו בתל-אביב; ירושלים; חיפה; ראשון-לציון; רעננה; רמת-גן; פתח-תקווה; הרצליה ובאר-שבע.

 

מהבדיקות עולה שתשעה חניונים בלבד יישמו את התיקון, ואולם רובם העלו את מחיר השעה הראשונה בכ-10% עד 25%, כדי לפצות עצמם על ההפסד שגורם להם התיקון לחוק.

 

"פגיעה בסכומים ניכרים"

נראה שמשרד התחבורה ומשרד הפנים אינם מקפידים בשמירה על מילוי החוק, ופקחים עירוניים אינם מחלקים קנסות לבעלי החניונים העוברים על הוראותיו.

 

לכן, לאור החשש לפגיעה בציבור צרכני החניה בארץ, המשלם על אי-מילוי הוראות חוק זה בכספו, שלח מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מכתב לשר התחבורה, שאול מופז, בבקשה לפעול לאכיפת החוק ובו נכתב, בין היתר:

 

"לאור תוצאות הבדיקה, וככל שהיא משקפת, סטטיסטית, את כלל בעלי החניונים בישראל, עולה חשש כי ציבור צרכני החניה ברחבי הארץ נפגע, ובסכומים ניכרים. היקף הפגיעה לכאורה וגודל הציבור העושה שימוש בחניונים מחייבים פעילות נמרצת של המשרד לאכיפת הוראות החוק לעיל.

 

"יש להבטיח כי הוראות חוק בישראל לא יהוו המלצה בלבד, אלא יכובדו על ידי נותני השירותים ובעלי העסקים, וייאכפו על ידי רשויות הפיקוח. לאור זאת אני פונה אליך בבקשה כי תורה על ביצוע פעולות האכיפה המתבקשות על ידי המשרד".

  

מהמועצה לצרכנות נמסר כי במשרד התחבורה טוענים שהעניין נמצא בתחום משרד הפנים. כשהמועצה פנתה למשרד הפנים, טענו שם שהדבר נכנס בגדרי פקודת התעבורה, שאינה בסמכות המשרד.

 

בתגובה לפניית ynet נמסר ממשרד הפנים: "החוק אינו קשור למשרד. הוא בתחום סמכותן של רשויות מקומיות ומשרד התחבורה".

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המכתב מוען לכתובת הלא נכונה. שר הפנים צריך לתרגם את החוק לתקנות, כדי שאפשר להחיל אותו. כשיתורגם לתקנות, על שר הפנים להעבירן להסכמתו של שר התחבורה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: עומר הכהן
אילוסטרציה
צילום: עומר הכהן
מומלצים