שתף קטע נבחר
 

נוסעי הרכבת נפגעו? לא נורא

שישה מנוסעי רכבת ישראל נפגעו כאשר הרכבת החלה לנוע, בזמן שהדלתות הקרונות פתוחות. לטענת הנוסעים, מנהל התחנה התייחס בביטול לטענותיהם על חבלות. ברכבת בחרו שלא לדווח למשטרה על הנפגעים

חשיפה: שישה נוסעים נפגעו כאשר רכבת החלה לנסוע עם דלתות פתוחות. מסמך רשמי של רכבת ישראל, שהגיע לידי ynet, חושף כי ביום א' (12.4) יצאה רכבת נוסעים מתחנת קריית מוצקין ללא אישור פקח, בזמן שנוסעים ירדו ועלו לקרונות. כתוצאה מכך נפגעו שישה מנוסעי הרכבת: ארבעה נחבלו, ושניים אחרים הוגדרו כנפגעי חרדה. לטענת כמה נוסעים שנפגעו בתאונה, תחילת הנסיעה בזמן שהדלתות היו פתוחות, גרמה לבהלה גדולה ולנפילה של מספר נוסעים על הרציף. לדבריהם, מנהל התחנה התייחס לאירוע בזלזול.

 

"הרכבת הייתה מפוצצת נוסעים, ועמדנו כל הדרך", מספר היום ל-ynet אלירן, אחד הנוסעים שנפגעו. "כשהגענו לקריית מוצקין, התחלנו לרדת מהקרון. ואז לפתע התקפלו המדרגות, הדלתות נשארו פתוחות והרכבת החלה לנוע. מספר אנשים שהחלו לרדת נפלו אחד על השני, והתגלגלו על הרציף. אחדים מהם נתפסו על ידי נוסעים אחרים - שמנעו מהם מלהתגלגל אל מתחת לרכבת".

 

ברכבת ישראל ובמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים המעיטו היום (ה') מחומרת האירוע. מהרכבת נמסר כי "האירוע מתוחקר", ואילו במשרד התחבורה אמרו כי הם ממתינים לתוצאות תחקיר הרכבת - שצפויות להימסר בתחילת השבוע הבא.


מברק האירוע, כפי שיצא כשעה וחצי לאחר מקרה התאונה (לחצו כאן  לצפייה במסמך המלא)

  

"הייתה היסטריה כללית"

עדויות הנוסעים מלמדות כי התקרית אינה פעוטה כלל ועיקר. "חלק מהנוסעים שנחבלו היו אנשים מבוגרים, כולל אישה עם עגלת תינוק", אומר ל-ynet אלירן, שנחבל קלות. "גם הנוסעים על הרכבת וגם הנוסעים שהספיקו לרדת נבהלו מאוד, והייתה היסטריה כללית". לדברי אלירן, שנסע עם אמו ודודתו - שנחבלו גם הן בתאונה - בכוונת הנוסעים שנפגעו לפנות למשטרה בימים הקרובים, ולהגיש תלונה נגד רכבת ישראל.

 

ענבר, שנסעה ממודיעין לנהריה ביחד עם אמה ובנה התינוק, מספרת כי ניצלה מנפילה בזכות תושיה של איש ביטחון שהיה ברכבת: "כשהגענו לקריית מוצקין, הורדתי לרציף את העגלה, ואמא שלי העבירה לי את התינוק. עמדתי עם רגל אחת למטה ורגל אחת למעלה, כשהרכבת התחילה לנוע. איש ביטחון שהיה בקרון משך אותי חזרה למעלה, ורק בזכותו ניצלנו מנפילה".

 

נוסע אחר, שביקש להישאר בעילום שם, מתאר דברים דומים: "ירדתי מהרכבת והורדתי מזוודות לרציף. כשמסרתי את אחת המזוודות, התחילה פתאום הרכבת לנסוע. אני התגלגלתי לכיוון הרכבת, ולמזלי עצרו אותי. מאחר שנפלתי, קיבלתי מכה - ועד עכשיו יש לי כאבים ביד ובצוואר".

 

הנוסעים שנפגעו מספרים כי יחסו של מנהל התחנה לטענותיהם היה לא ראוי: "מנהל התחנה אסף אותנו, והתייחס אלינו בזלזול גמור", מציין אלירן. "הגישה שלו הייתה שלמעשה לא קרה דבר, וכולם יכולים ללכת לדרכם". נוסע אחר, שנפל ונחבל, מחזק את דבריו: "מנהל התחנה התייחס אלינו כאילו שום דבר לא קרה".

 

הנהג - בנו של בכיר בוועד

על-פי נוהלי התפעול של רכבת ישראל, נהג הקטר חייב להמתין לאישור הפקח לפני תחילת הנסיעה. נוהל בסיסי זה נועד להבטיח את בטיחות הנוסעים הנמצאים בקרבת הרכבת. אלא שנהג הרכבת שיצאה מהתחנה בקריית מוצקין - רכבת מספר 148 ממודיעין לנהריה - לא המתין כנדרש לאישור הפקח, והחל בנסיעה בזמן שנוסעים ניסו לעלות ולרדת מהקרונות.

 

יש לזכור כי על-פי חוק, כל תאונת דרכים עם נפגעים מחייבת דיווח למשטרה. מבדיקה שערך ynet עם אגף התנועה ומרחב חוף במחוז הצפוני של המשטרה, עולה כי הרכבת לא מסרה דיווח על התאונה בקריית מוצקין. בנוסף, יש לציין כי הרכבת נמנעה מלפרסם פרטים על התקרית החמורה: בתגובה לפניית ynet בעניין ביום ראשון, מסרה דוברת החברה כי באירוע לא נפגעו נוסעים. מקורות ברכבת טוענים כי הסיבה לכך שהאירוע לא פורסם - כפי שמתחייב בתקריות חמורות מסוג זה - היא העובדה כי נהג הרכבת, שאחראי לכאורה לתקרית, הוא בנו של בכיר בוועד העובדים של החברה.

 

"משרד התחבורה פועל בעצלתיים"

האירוע בקריית מוצקין מצטרף למספר תקריות בטיחות חמורות שהתרחשו לאחרונה ברכבת ישראל. ב-22 בפברואר יצאה רכבת נוסעים מתחנה במודיעין, ולא הצליחה לבלום בתחנה סמוכה בגלל כשל חמור במערכת הבלימה. הכשל נגרם כתוצאה מהכנה לקויה של הרכבת לנסיעה, ומנכ"ל הרכבת העיד בדו"ח פנימי כי "בנס לא התרחש אירוע חמור יותר". כחודש בלבד לאחר מכן, ב-30 במרץ, התהפכה בדרום הארץ רכבת משא שהובילה מטען של חומרים מסוכנים. על-פי מידע שהגיע לידי ynet, גם תאונה זו - שבה נגרם נזק הנאמד במיליוני שקלים - אירעה כתוצאה מהכנה לקויה של הרכבת.

 

לטענת מומחי בטיחות, התקריות האחרונות מדגישות את הצורך המיידי בהקמת גוף חיצוני שיפקח על פעילות הרכבת. אמנם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הקים לפני מספר חודשים אגף רישוי מסילתי, אך את הבקרה על פעילות הרכבת יבצע גורם פרטי, שייבחר במכרז שפרסמו רק לאחרונה משרדי האוצר והתחבורה.

 

ראוי לציין כי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, קבע כבר ב-2006 כי על משרד התחבורה להקים גוף פיקוח לפעילות הרכבת - וזאת כמתחייב מהחלטת ממשלה מ-2002. למעשה, כבר לפני שלוש שנים קבע המבקר כי "המשרד (התחבורה) פועל בעצלתיים להסדרת הפיקוח על הרכבת... אין זה ראוי להשאיר בעינו את המצב שבו הרכבת מפקחת על עצמה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים