שתף קטע נבחר

כמעט אסון: הרכבת לא הצליחה לבלום בתחנה

הרכבת שיצאה הבוקר מתחנת מודיעין לכיוון תל אביב לא הצליחה לבלום בתחנה, עקב מערכת בלמים שפעלה לא כשורה. הערכה: נהג הקטר לא הכין את הרכבת כראוי. הרכבת: העניין בבדיקה ואנו מתנצלים

האם נמנע אסון רכבות ברגע האחרון? טעות חמורה גרמה לכך שרכבת נוסעים שיצאה הבוקר (א') ממודיעין לא הצליחה לבלום בזמן בתחנה במודיעין, ונעצרה רק כמה מאות מטרים אחריה. ל-ynet נודע כי רכבת נוסעים שיצאה הבוקר (א') מתחנת הרכבת מודיעין-מרכז לכיוון תל-אביב, לא הצליחה לעצור בתחנת פאתי-מודיעין הסמוכה. לדברי מקורות ברכבת, הסיבה לתקלה החמורה היא הכנה לקויה של הרכבת לקראת הנסיעה. כתוצאה מכך, הבלמים המותקנים בקרונות לא פעלו, ולא אפשרו בלימה כהלכה. הרכבת מאשרת כי האירוע נמצא תחת בדיקה.

 

  • מי אשם בריבוי התאונות ברכבת ישראל?

 

"רק בנס נמנע אסון"

כיצד קרה שרכבת המסיעה מאות נוסעים, לא הצליחה לבלום? לדברי מקורות ברכבת, הטעות החמורה נגרמה כנראה בגלל בדיקה לא ראויה של הקטר והקרונות לפני הנסיעה. כדאי להזכיר כי בלימת רכבת מתבצעת על-ידי הקטר, אך גם בעזרת מערכות בלימה בכל אחד מהקרונות. על-פי המידע שהגיע ל-ynet, במקרה שאירע הבוקר, התבצעה הבלימה על-ידי הקטר לבדו, ולכן נדרש מרחק בלימה ארוך משמעותית.

 

בסופו של דבר, הרכבת עצרה במרחק המוערך במאות מטרים מהתחנה. "רק בנס נמנע כאן אסון כבד", אומרים ל-ynet גורמים ברכבת. "אם הרכבת הייתה ממשיכה בדרכה, ומפתחת מהירה גבוהה יותר, זה היה נגמר בהתנגשות מחרידה בין רכבות".

 

יש לציין כי מהירות הרכבת הנמוכה יחסית - כ-40 קמ"ש - תרמה לכך שהנהג הצליח לבלום את הרכבת באופן מבוקר, אם כי באיחור ניכר. את הנוסעים שהמתינו לרכבת בתחנת פאתי-מודיעין, אספה רכבת מאוחרת יותר.

 

ברכבת ישראל מסבירים היום ל-ynet כי "רכבת שיצאה הבוקר ממודיעין לתל אביב לא עצרה במקום המיועד לה בתחנה, כתוצאה מתקלה תפעולית של הנהג. רכבת ישראל בודקת את סיבת האירוע. כמו-כן הנהלת הרכבת מתנצלת על אי הנוחות שנגרמה בעקבות האירוע"


מקור ברכבת: "זו בעיה מערכתית" (צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

"סכנת נפשות"

"בכל תחנת קצה, הנהג אמור לעשות בדיקה של הרכבת לפני היציאה", מסביר ל-ynet מקור ברכבת. "הוא הולך מסביב לקטר ולקרונות, ועושה בדיקה ויזואלית. בנוסף, הנהג גם עושה בדיקה למערכת הבלמים, כדי לוודא שהיא מחוברת ופועלת כמו שצריך".

 

אלא שלטענת המקור, הטלת האחריות באופן בלעדי על הנהג, לא תמנע אירועים בטיחותיים דומים בעתיד: "אין כזה דבר 'טעות אנוש' - זו בעיה מערכתית, ועדות לכך אפשר למצוא בריבוי האירועים החמורים ברכבת". לדבריו, העובדה כי אין כיום גוף חיצוני המבצע ביקורת אפקטיבית על פעילות הרכבת, גורמת לבעיות תפעוליות חמורות. יש לציין כי לפני כחצי שנה החל לפעול "אגף רישוי מסילתי" במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, אך פעילותו נמצאת בשלבים ראשוניים, וכיום מועסקים בו שני פקידים בלבד.

 

"הגיע גם הזמן שהוועדים יתחילו לדאוג לעובדים שלהם", מסכם המקור. "במקום לטפל בראשי הוועדים למיניהם, מן הראוי שהם ידאגו לאינטרסים של הנהגים. המצב היום הוא פשוט סכנת נפשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים