שתף קטע נבחר

בפעם השנייה: כשל בבלמי הרכבת

רכבת שנסעה בדרום הארץ ועל-פי החשד בלמיה לא פעלו, התהפכה בתאונה בה נשפכו חומרים מסוכנים ונגרם נזק כבד לרכבת ולמסילה. כל זאת, חודש בלבד לאחר מקרה דומה של כשל בבלמים

מידע שהגיע לידי ynet חושף: תאונת רכבת המשא, שהובילה חומרים מסוכנים בדרום הארץ, נגרמה בגלל ליקוי חמור במערכת הבלימה - דומה לזה שכמעט גרם לתאונה קשה לפני חודש בלבד. ביום שני בלילה (30.3) התהפכה רכבת משא באזור ממשית שבנגב. לקרונות הרכבת, שהכילו חומר מסוכן, נגרם נזק חמור וחילוצם נמשך שעות ארוכות. ממידע שהגיע לידי ynet עולה כי הסיבה לתאונה היא תקלה חמורה בהכנת הרכבת לנסיעה: מערכות הבלימה בקרונות לא חוברו כראוי על-ידי הצוות האחראי לכך.

 

על-פי המידע, כתוצאה מהכשל בהכנת מערכת הבלימה, לא הצליחה הרכבת להאט לקראת אחד העיקולים במסילה, והתהפכה. להערכת גורמים ברכבת, הנזק שנגרם נאמד במיליוני שקלים. ראוי לציין כי אין זו תאונה ראשונה בצומת ממשית: ב-25 בספטמבר אירעה תאונה דומה בקרבת מקום, וגם אז ירדה מהפסים רכבת שהובילה חומרים מסוכנים.


הקרונות עפו מהמסילה, הקטר המשיך קדימה (תצלום: א.א hnn.co.il)

 

יש להזכיר כי רק לפני כחודש אירעה תקרית בטיחותית חמורה מסיבות דומות: ב-22 בפברואר, יצאה רכבת נוסעים עמוסה מתחנת מודיעין לכיוון תל-אביב. לקראת התחנה ביציאה מהעיר, ניסה נהג הקטר לבלום את הרכבת - אך גילה כי אינו יכול לעשות זאת. הסיבה: מערכת הבלמים לא תפקדה כראוי, כתוצאה מליקויים חמורים בהכנת הרכבת לנסיעה. בדו"ח המסכם את מסקנות ועדת הבדיקה של האירוע, ציין מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, כי "בנס לא התרחש אירוע חמור יותר". הראל גם הביע חשש כי רמת הבטיחות של הרכבת אינה מספקת.

 

האם הפיקה הרכבת את הלקחים הדרושים מהאירוע - ואם כן, כיצד נגרמת תאונה נוספת מסיבות זהות לכאורה, תוך פרק זמן קצר?

 

"לא רמת הבטיחות הנדרשת"

"מדובר באותו מחדל כמו במקרה של הרכבת שיצאה ממודיעין ולא הצליחה לבלום", מסביר ל-ynet מקור ברכבת. "הבלמים של הקרונות ברכבת המשא לא היו מחוברים למערכת הבלימה שבקטר, שאמורה להפעיל אותם למעשה. כשהנהג ניסה לבלום לפני אחד העיקולים, הוא פשוט לא הצליח - ובגלל המהירות הגבוהה מדי, הרכבת התהפכה".

 

בדו"ח הפנימי של הרכבת, המסכם את מסקנות ועדת הבדיקה של האירוע במודיעין, מצביע המנכ"ל הראל על סדרת ליקויים בעבודת החברה: "(יש) נורמה פסולה של הסתרת מידע... האירועים התפעוליים האחרונים מצביעים על כך שבחטיבות השונות בחברה לא מתקיים תהליך של ביקורות... תהליכי התפעול אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת". אלא שהמידע שהגיע ל-ynet, בעניין תאונת רכבת המשא בנגב השבוע, מלמד כי ברכבת לא ממהרים ליישם את מסקנות ועדת הבדיקה.


הנזק שנגרם לקרונות עצום (תצלום: א.א hnn.co.il)

 

בנוסף, הראל התייחס בדו"ח ועדת הבדיקה לקיצוצים בתקציב הרכבת, שלדבריו הובילו לביטול תפקידים בטיחותיים: "יש לשקול מחדש האם ביטול תפקיד בודקי הקרונות, אשר נערך לאורך השנים, לא פגע בתהליך הכנת הרכבות בבטיחות הנדרשת". בהתייחסם לדברים אלה, אומרים ל-ynet גורמים ברכבת כי טענותיו של המנכ"ל תמוהות: "מצד אחד, ההנהלה חוסכת בבטיחות ומקצצת בתפקידים כמו בודקי קרונות - אך מצד שני קולטים עשרות עובדים חדשים. איך זה יתכן?".

 

"הצוות פעל בניגוד להוראות" 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "בעקבות האירוע, הורה מנכ"ל הרכבת על הקמת וועדת בדיקה בראשות סמנכ"ל הבטיחות ברכבת ישראל. ועדת הבדיקה טרם הגישה את מסקנותיה הסופיות להנהלת הרכבת. מהממצאים הראשונים עולה כי האירוע התרחש ככל הנראה, בשל תפקוד צוות הרכבת שפעל בניגוד להוראות חברת רכבת ישראל. יחד עם זאת, המסקנות הסופיות יגובשו רק בסיום הליך חקירת האירוע".

 

ראוי לציין כי בעקבות תאונת הרכבת ליד מודיעין הושעה נהג הרכבת לתקופה של שלושה חודשים. גורמים ברכבת מותחים ביקורת חריפה על אופן הטיפול בתקרית, ובמיוחד על כך שהענישה התמקדה בנהג. יש לציין כי מנכ"ל הרכבת עצמו ציין בדו"ח של ועדת הבדיקה, כי יתכן שנהגים נדרשים לעבוד שעות רבות מדי. לעניין זה התייחס בעבר גם מבקר המדינה, שקבע כי על הרכבת לקבוע נהלים ברורים יותר באשר לשעות העבודה של הנהגים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בעקבות האירוע הוזנקו למקום צוותי מכבי אש
צילום: א.א. - hnn.co.il
כל הקרונות ניזוקו
צילום: א.א. - hnn.co.il
החומר המסוכן שנשפך
צילום: א.א. - hnn.co.il
מנופי ענק הוזעקו לטיפול
צילום: א.א. - hnn.co.il
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים