שתף קטע נבחר

זירת הקניות

הצעה: להגביל את התיירות לאנטארקטיקה

בריטניה קוראת להגביל את מספר התיירים המגיעים לטיולים ביבשת אנטארקטיקה מחשש שתנועת הספינות באזור וריבוי המבקרים על היבשת הקפואה יגרומו נזק בלתי הפיך למערכת האקולוגית הרגישה. "הדבר יאפשר למבקרים בעתיד לחוות את היבשת בכל תפארתה מבלי לפגוע בה", אמר שר בריטי

אנטארקטיקה הפכה ליעד תיירות מבוקש ומספר המבקרים ביבשת גדל פי ארבעה בעשור השנים האחרון. כעת סבורים מומחים שיש להגביל את מספר התיירים המגיעים ליבשת ומשייטים בספינות באוקינוסים סביבה, מחשש לפגיעה בלתי הפיכה במערכת האקולוגית הרגישה.

 

אנטארקטיקה אינה טריטוריה ריבונית של אף מדינה והיא מנוהלת מכוח "האמנה האנטארקטית" - הסכם בין 28 מדינות המתייחס לשורה של נושאים. בשבועיים האחרונים מכונסים נציגי המדינות החברות באמנה לדיון מיוחד, המציין גם מלאת 50 שנה לכינונה, ונציגי בריטניה הניחו על סדר היום הצעה להסכם מיוחד בנושא התיירות סביב הקוטב.


תיירים באנטארקטיקה (צילום ארכיון: רפי נצר)

 

הבריטים מבקשים לכרות הסכם שיכלול מנגנונים שונים להבטחת שמירת הטבע באזור. בין היתר הם מציעים לחייב את הספינות השטות באזור באמצעי בטיחות מיוחדים, להגביל את המרחק המותר לשיט מהחוף וממדפי הקרח והנחיות נוקשות יותר בכל הקשור למספר התיירים המורשים לרדת לחוף ולשהייה על אדמת היבשת.

 

"אנו רוצים שאנשים יבקרו באנטארקטיקה אך רוצים שיעשו זאת באופן אחראי, בטוח ומתחשב בסביבה. אנו רוצים לפקח ולשמור על האזור הייחודי הזה", אמר ג'יליאן מרון, שר בריטי שהשתתף בדיוני מזכירות האמנה, לעיתון "טלגרף". "הדבר הזה יאפשר למבקרים בעתיד לחוות את היבשת בכל תפארתה מבלי לפגוע בה". היוזמה הבריטית זכתה כבר לתמיכת מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון, המארחת את הכינוס.

 

בדיון נבחנו, בין היתר, שאלות כגון האם לבנות על אדמת אנטארקטיקה מלונות או מבני קבע עבור התיירים, והאם להתיר למטיילים לסייר ביבשת באופן עצמאי ובלי ליווי של פקחים מורשים. בנוסף דנו הנציגים בשאלה האם לפתח אתרי תיירות במקום - מסלולים ונקודות תצפית - או להסתפק באלה הקיימים כיום? הדעות חלוקות בנושא - האם המשך הביקורים באותם אתרים פוגע בהם באופן חמור, ושמא עדיף לפזר את התיירים על פני נקודות נוספות כדי להפחית את הפגיעה בטבע?

 

החשש: זיהום דלק או פלישת מינים זרים 

שטח היבשה שסביב הקוטב הדרומי הוא כשמונה מיליון קילומטרים רבועים - במחצית יותר גדול משטחה של ארצות הברית - אך בשונה מהקוטב הצפוני, בקוטב הדרומי לא מתגוררות בו אוכלוסיות מקומיות.

 

בני האדם החלו לגור באנטארקטיקה בשלהי המאה ה-19, עם הקמת מחנות חורף קבועים עבור חוקרים, מדענים ואנשי מיפוי. תחילה הקשה הבידוד של היבשת הקפואה על הגישה אליה, ורק מעטים עברו את המרחק והקשיים שבדרך. עם השיפור באמצעי התעבורה הימית, הפכה היבשת לנגישה יותר ומספר המבקרים בה גדל באופן ניכר.

 

מזה מספר שנים מתקיימות הפלגות מסחריות ליבשת הדרומית, בעיקר עבור תיירים בעלי מודעות אקולוגית, שרוצים לראות את שממת הקרח או את המינים המיוחדים החיים באזור חי האי האנטארקטי - בעיקר פינגווינים ולוויתנים. ב-1990 ביקרו ביבשת כ-5,000 תיירים; ב-2006 ו-2007 המספר גדל ל-37 אלף וב-2008 ל-46 אלף איש.


מ.ס אקספלורר לפני טביעתה (צילום: AP)

 

תקלות ותאונות אינן שכיחות באזור זה, אך ריחוקה של היבשת מצריך אמצעי בטיחות מיוחדים שכן אין אפשרות לחלץ מכאן את הנוסעים במסוקים או מטוסים. ובכל זאת, בשנים האחרונות התרחשו כמה תקלות ותאונות בולטות.

 

בסוף 2007 למשל, נאלצו 154 הנוסעים על ספינת הטיולים מ.ס אקספלורר לנטוש את הספינה לאחר שנפגעה מקרחון כ-120 ק"מ צפונית לחוף האנטרקטי. הפגיעה גרמה לספינה לנטות על צידה עד שטבעה. הפגיעה גרמה גם לזיהום האזור בשמן ודלק. הנוסעים נאלצו לבלות בסירות הצלה במים בטמפרטורה של מינוס 5 מעלת במשך שש שעות עד שחולצו.

 

עוד על אנטארקטיקה:

 

בדצמבר עלתה ספינה פנמית על שרטון ונדרש חילוץ עבור 122 הנוסעים שעל סיפונה. בפברואר השנה, ספינת נוסעים אחרת עלתה על שרטון ו-64 הנוסעים שעל סיפונה נאלצו להתפנות בעת ש-40 אנשי הצוות ניסו לשחרר אותה חזרה לים הפתוח בשעת גאות.

 

גופן של ספינות אלה, שנושאות מספר קטן יחסית של תיירים, בנוי באופן מיוחד עם חיזוקים המגנים עליו מפגיעת קרחונים. לעומתן, ספינות נוסעים גדולות, הנושאות כ-3,000 נוסעים, אינן מצויידות בחיזוקים הללו אך גם הן משייטות באזור. זאת הסיבה שמזכירות האמנה פנתה לארגון הימי הבינלאומי בבקשה שינסח כללים עבור הספינות ששטות סביב הקוטב הדרומי, לרבות מגבלות על סוגי הדלק שבשימושן, כדי להפחית את הנזק האקולוגי בזמן דליפה.

 

המדענים חוששים גם מזיהום ביולוגי: הספינות המגיעות ליבשת עלולות לשאת בגופן מינים פולשים כמו חרקים או חולדות ואפילו נבגים וצמחים, שעלולים להזיק למערכת האקולוגית המקומית. לשם כך, על פי הכללים הנהוגים כיום, כל תייר המבקש לרדת לחוף מוגבל במספר הפריטים שהוא יכול לקחת עימו, עובר בדיקה וניקוי מקיפים של כל פריטי הלבוש שלו ולרוב אינו מורשה לבלות ביבשת את הלילה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספינת טיולים ליד אנטארקטיקה. ארכיון
צילום: רויטרס
מומלצים