שתף קטע נבחר

מתיר להתפלל עם העבריינים

"אני לא שופט ולא כומר וידויים, אבל מנסה לסייע לאסיר לאסוף את עצמו עם כלים רוחניים". הרב יקותיאל ויזנר, רב השב"ס, יעשה את יום הכיפור בכלא ומספר ל-ynet למה אסירים חוזרים בתשובה, מה קורה למפורסמים "בפנים" ומדוע חייבים לסלוח

גל האלימות הפוקד את ישראל משגר לבתי הכלא אזרחים שפשעו. אבל מה קורה איתם רגע אחרי שהדלת ננעלת? והאם יש לאדם שמעד דרך חזרה? הרב יהודה יקותיאל ויזנר, רב שירות בתי הסוהר טוען שכן.

 

ויזנר, לשעבר רב פיקוד מרכז, רואה ב"רב האסירים", ר' אריה לוין, את מול החיקוי הנחוץ לג'וב ומבקש מהחברה בישראל להאמין בתיקון האדם. את תפילת "כל נדרי" הוא יתפלל גם השנה בין כותלי הכלא. שיחה על סליחה.

 

מה זה בעצם להיות רב בכלא?

 

"אני משמש כרב לכל האסירים. מתחתי עובדים עוד רבנים שנמצאים בכל מתקן כליאה. אצלי אין, 'תקבע פגישה ונדבר', הכול כאן ועכשיו. מתוקף תפקידי אני מטפל בבני כל הדתות ובמקרים מסיימים גם פונה לקאדי או אימם, שישוחחו עם אסיר שזקוק לכך. המוטו שלי אומר: כל אדם נברא 'בצלם אלוקים'. לכולם מגיעה הארת פנים, סיוע וגם חיבוק. בהתאם לדרכו של 'רב האסירים', הרב אריה לוין שלאורו אני הולך".

 

מוסלמים, יהודים, בשורה התחתונה אנחנו מדברים על גנבים, רוצחים ואנסים, איך מתמודדים עם זה?

 

"השאלה היא באמת איך אתה רואה את הקליינטורה.

אני לא שופט את האסיר. הוא כבר נשפט. אני גם לא כומר וידויים או תרפיסט. אנחנו נותנים לו 'לאסוף את עצמו מחדש', באמצעות נתינת 'כלים רוחניים' לכל אסיר המבקש סיוע, כדי לצאת לדרך של תיקון וכפרה. אומנם זוהי לכאורה מטרה אישית, אבל היא חשובה ביותר גם ברמה הלאומית, שלא יחזור לפה בשנית עבריין עם דיפלומה. השהות המשותפת בכלא עם אסירים נוספים יכולה לסייע לו להשתקם או להשתכלל. וזה תלוי הרבה גם בנו.

 

"אם אתה מגיע לאנשים כאלה 'מלמעלה. מסתכל עליהם כעל אשפה, הם הפושעים ואני הרב הצדיק, זה בלתי אפשרי ליצור שינוי אמיתי. גם אם הוא ירצה הוא לא יהיה מסוגל להתחבר אליך באמת והתהליך יהיה חיצוני בלבד, כי הוא לא מאמין בך. זה מאוד קשה להסתכל לבן אדם בעיניים בסיטואציה כזו. לכן אני לרוב מעדיף שלא לדעת על מה הוא 'יושב' ככה יותר קל להתקרב. אלא אם כן זה הכרחי לשיקום. גם ככה, אם תשאל, לא תקבל תשובה אמיתית".

 

הרבה טוענים שתהליך החזרה בתשובה בכלא הוא "בשביל השופטים"

 

"אני לא חושב שאין מי שמנסה להשתמש בדת כהתחזות. אני מכיר את התופעה של העבריינים שמגיעים לדיונים בבתי המשפט עם כיפה על הראש ומשתמשים בזה ככסות לטשטש פשעים. אבל לצד המתחזים יש גם כאלה שמצאו את דרכם ואלוקיהם בכלא. לא ביום יומיים, חודש חודשיים של דיון, אלה בהתמדה, בתהליך של שנים. אמונה מסתבר, היא אחת הדרכים היעילות להרחיק אדם מהפשע. לפני מספר שנים נעשה מחקר באוניברסיטת בר אילן, שגילה כי ההתקרבות לדת היא הדרך המיטבית לשיקום האסיר. אחוז האנשים שעשו תהליך רוחני אמיתי בחייהם וחזרו לכלא הוא אפסי".

 

מה קורה לאדם שנכנס "למערכת"?

 

"האמת היא שאין מקום עם לבבות שבורים כמו בית הסוהר. אני לא מדבר על פשע מקצועי וממוסד, אלא על מי שמעד ונפל. אנשים רבים בסיטואציה הזו ננטשים על ידי בני משפחתם. הילדים בבית רחוקים, האישה עדין אי שם או שהתגרשה. וצריך להאזין לבקשה ולזעקה. התורה מתחילה בב' ונגמרת בל'- לב. זו הדרך להרגיש. יש שם משהו פועם גם אם הוא עטוף בהרבה עטיפות קשות ומחוספסות. 'מת אבדה תקוותו', אבל לחיים תמיד יש תקווה. אם אתה לא נותן לבן אדם את האפשרות לצ'אנס שני, לתקווה, אין לו את היכולת להוציא את עצמו החוצה. צריך תמיד להשאיר מקום לסליחה וכפרה.

 

"ויש דוגמאות לא מעטות: רוצח סיפר לי פעם שהוא מודה יום יום על כך שהנרצח לא מגיע אליו בחלום. הוא אמר בכנות שהוא לא היה עומד בזה. מדובר באדם שבור ומיוסר שמתחרט על מעשיו חרטה גמורה. לפני שבוע, הצלחנו להתיר עוד שתי מסורבות גט מבעלים שמרצים את עונשם בכלא. אחד מהם לפני מעמד הגט פנה לאשתו וביקש את סליחתה על כל הפגיעות שפגע בה. זה היה כל כך אמיתי, אף עין בחדר כולל של הסוהרים לא נשארה יבשה. אני לא דן את הקורבנות שאין להם לרוב את היכולת האמיתית לסלוח. אבל אנחנו כחברה חייבים לסלוח".

 

חייבים לסלוח?

 

"אני מאמין באמונה שלמה שלכל אדם יש תיקון. כתוב ששערי תשובה לעולם לא ננעלים, האם אני הקטן יכול לסגור בפניהם את הדלת? אני לא בטוח שאנחנו שמבקשים סליחה ראויים למחילה, אם אנחנו לא מסוגלים לסלוח לאחר. אדם שישב בכלא, ריצה את עונשו והתחרט חרטה גמורה על מעשיו, עבדנו איתו, שיקמנו אותו. ואז הוא יוצא החוצה ולא מוכנים להעסיק אותו בשום עבודה. אומרים לו בפניו או מאחורי גבו שהוא עבריין. חברה הסוגרת בפניו את הסיכוי לחיים נורמאלים צריכה לקחת בחשבון שבלית ברירה אותו אדם יחזור לפשע, כי זו הדרך היחידה שלו לשרוד ולהתקיים.

 

"כולם חוטאים מי יותר ומי פחות. בבוקר, כשאני מסדר את התפילין עם המראה, אני מסתכל על עצמי ושואל איפה אני? ומה עשיתי שלא היה בסדר? מה בי צריך תיקון? כל אדם חייב להסתכל בעצמו פנימה ובטוח שימצא אי אלו נקודות בהם הוא 'מעגל פינות', פגמים שראוי לבקש סליחה עליהם".

 

בלי שמות, אבל מה קורה לאסירים "מפורסמים" בפנים?

 

"איש ציבור שמעד יש לו

את הקשיים שלו. חשבון הנפש שלו איך הגיע ממעמדו למצב הזה. בתוך כל אחד יש את הפוטנציאל למעוד, לאדם שנמצא בעמדת כוח, הפיתוי הוא קל הרבה יותר. אומרים שככל שאדם גדול יותר יצרו גדול יותר בהתאם. לא סתם קבעו חכמים שצדקה אוספים בשניים ומחלקים בשלוש, כדי שלא תיתכן האפשרות למשהו לשלוח יד לכסף לא לו. בכל אופן, הם לא מקבלים אצלנו שום יחס מיוחד אלה אותם תנאים כמו כל אסיר 'רגיל".

 

איפה תתפלל ביום כיפור הקרוב?

 

"בכלא כמובן, כהרגלי מדי שנה. אולי היה מצופה ממני שבמהלך תפילת 'כל נדרי' במילים: 'אנו מתירים להתפלל עם עבריינים', אביט מאחורי ומצדדי למתפללים האחרים. לצערי, אני לא חושב שבחוץ לא הייתי צריך לעשות את אותו דבר. עבורי התפילה שם הייתה החוויה חזקה בחיי. הם נגעו חלק הפנימי של נשמתי. אנשים שם בוכים כמו תינוקות, חרטה נמצאת באוויר, זה משהו שאי אפשר לתאר. זה לא בר זיוף, זה אמיתי וכנה לחלוטין, לא לחינם כתוב: 'במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם יכולים לעמוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב ויזנר
צילום: יחידת הפקות שב"ס
הכיפה בשביל השופט?
צילום: אילנה קוריאל
עושים חשבון נפש. מבט מבחוץ
צילום: עידו ארז
מומלצים