שתף קטע נבחר

"יצירה חייבת קהל"

סיפורה של הציירת הצרפתיה סראפין, שעבדה כמשרתת וסיימה את חייה במוסד פסיכאטרי, עלול היה להיקבר אלמלא הסרט המצליח הקרוי על שמה. בראיון מיוחד מספרת כוכבת הסרט יולנד מורו על ההזדהות עם הגיבורה, המשיכה לטירוף והצורך בהכרה

על קבר אחים בשטחו של בית החולים הפסיכיאטרי "קלרמונט דה לואיז" שבצרפת הונח ב-2007 לוח זיכרון קטן. "כאן קבורה סראפין לואי מאליאר שממתינה לתחיית המתים המבורכת", נכתב שם באותיות מוזהבות. אבל סראפין, ציירת תמהונית ועלומת שם, זכתה לתחיית מתים קצת אחרת. שישה עשורים לאחר מותה, היא צפה מתהומות הנשייה של היוצרים הנשכחים בזכות סרטו של הבמאי הצרפתי מרטין פרובו, שמגולל את סיפור חייה יוצא הדופן.

 

אף אחד לא האמין שסרטו של פרובו, "סראפין", שיוצא השבוע לאקרנים בישראל, יצליח להכות שוק על ירך שוברי קופות כמו "ברוכים הבאים לצפון". ובכל זאת הסרט הקטן והרגיש הזה, שנוגע בנאמנותו של האמן לאמנותו ובגבול הדק שבין היצר, היצירה והשיגעון, הצליח להפתיע כשגרף שבעה פרסי סזאר בפברואר האחרון.

 

הזכייה בסזאר הוציאה מאלמוניותה את סראפין, בת למשפחת איכרים ענייה שהחלה לרשום ולצייר בתחילת המאה הקודמת ציורים מרהיבים של טבע דומם, אך התפרנסה מעבודה כמשרתת. בתחילת המאה הקודמת גילה אותה אספן האמנות הגרמני וילהלם אודה. הוא תמך בה ואף הציג מיצירותיה בתערוכה של ציירי ה-Sacre Coeur בפריז לצד עבודות של רוסו, תגלית נוספת שלו.

 

פרוץ מלחמת העולם הראשונה באירופה והמשבר הכלכלי שבא אחריה אילצו אותו למשוך את תמיכתו, מה שהוביל את סראפין לכדי שיגעון. ב-1932 היא אושפזה בבית החולים הפסיכיאטרי "קלרמונט דה לואיז" וסירבה מאותו רגע ואילך לאחוז במכחול. באותו בית החולים ממש נקברה, עשור לאחר מכן, בקבר אחים ביחד עם 3,500 חולי נפש שמתו מרעב וחולשה במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

השאלות נותרות פתוחות

אל הסיפור של סראפין הגיע פרובו במקרה. שיחה בין חברים עוררה את סקרנותו והוא נכנס בהיסוס אל חייה של הציירת. "זו הפכה לאובססיה", הודה פרובו, שבמקביל לצאתו של הסרט לאקרנים בצרפת, פעל רבות לקיומה של תערוכה רטרוספקטיבית מיצירותיה שהוצגה במוזיאון "מאיו" בפריז וזכתה גם היא להתעניינות רבה.

 

אבל הסרט של פרובו לא פותר את תעלומת חייה של סראפין. למעשה הוא מעורר סקרנות אדירה כלפי הדמות המרתקת שמאחורי בדי הציור הצבעוניים, אך ממעט להציע פרטי ביוגרפיה ושולח בכך את הצופה לחטט בנבכי האינטרנט. "לא רציתי לתאר את חייה כסדרה של רגעים חזקים", הסביר פרובו באחד הראיונות שהעניק. "הרעיון היה להציף חידות וסימני שאלה ולהתמקד במערכת היחסים בינה לבין וילהלם אודה, שנכנס לחייה ויצא מהם כמו שליח בטרגדיה עתיקה. הוא היה האחראי על חשיפתה לעולם".


מתוך "סראפין". אהבה ממבט ראשון בין השחקנית לדמות

 

את דמותה של סראפין מגלמת השחקנית יולנד מורו, מהדמויות המרתקות של הקולנוע הצרפתי העכשווי. מורו, שזכתה לפני שנתיים בפרס הסזאר על תפקידה

בסרט "כשהים גואה", עשתה את זה שוב, הפעם בתפקיד שביר שכולו ניואנסים וכוחו בדילוגים מרהיבים מעל מהמורות הקונבנציה שאליהן אִפְשר התסריט ליפול.

 

עושה הרושם שהדמיון בין הציירת לשחקנית אינו רק פיזי. הוא קיים גם במחויבויותיהן לאמנות שלהן, בסקרנות, במידת הריכוז בעבודה, בדרך העצמאית שבחרו ובפחד שמעורר בהן הכישרון. כמו סראפין, מורו עסוקה בשלה, חיה הרחק מהמרכז הסואן בפריז ומתעקשת לסלול לעצמה דרך עצמאית. "היא חיה במרווח מסוים מהאחרים ומהמציאות", אומרת מורו בראיון ל-ynet. "הדרך שלה והבחירות שעשתה היו יוצאות דופן וזה בא לידי ביטוי בציורים. יש בהם משהו חזק, מוזר, אישי. היא מצאה חן בעיני מהרגע הראשון".

 

לגלות את האישה שמאחורי התפקיד

כמו רבים אחרים, מורו לא הכירה את סראפין לפני כן. "דרך הסרט למדתי להכיר אותה והיא ריתקה אותי", היא אומרת. במבט ראשון, היא מודה, ציוריה של סראפין לא הרשימו אותה במיוחד. היה זה הביקור בתערוכה בפריז שבה ראתה לראשונה את הציורים בגודלם הטבעי ובמלוא הדרם, שמשהו בה טולטל.

 

"יש בציורים האלה משהו חזק שקשה להסביר אבל איכשהו זה מסתדר עם הדרך שלה", אומרת מורו. "היא הקדישה את עצמה לציור כי האמינה שלזאת ייעדו אותה השמיים. הרצון שלה להגשים את הייעוד היה כל כך חזק, שגם במהלך המלחמה היא המשיכה לצייר למרות הקושי. היא ויתרה על אוכל והמשיכה לקנות צבעים. זה היה חזק ממנה. היא לא התפשרה. אי אפשר שלא להזדהות עם זה".

 

וישנו גם הטירוף. התייחסו אליה כאל משוגעת כיוון שהיתה שונה.

 

"זה נכון. אני חייבת לומר שלבי יוצא אל אנשים מסוג זה שחיים מחוץ לנורמות, כאלה שלא נותנים לכוחות החיצוניים להכתיב את מסלולם. הטירוף, במובן הזה, מושך אותי מאוד".


מתוך הסרט. "הטירוף מושך אותי"

 

יש משהו בציורים של סראפין שמזכירים את ציוריה של פרידה קאלו. אולי זו הצבעוניות, התמימות או האגרסיות שחבויות מתחת לכל זה. מורו חוככת בדעתה ונעצרת על הסעיף האחרון. "זה נכון", היא אומרת. "יש משהו באלימות החבויה הזו שהוא לחלוטין לא נאיבי. זו לכאורה סתירה כי מדובר בשתי יוצרות שעבודתן הוגדרה כ'נאיבית', אבל למעשה לא היתה לגמרי כזו".

 

את הסתירות והמורכבות ביקשה מורו להעביר בפרשנות שנתנה לדמות. "זה מקום מסוכן, המקום שבו אתה עלול להפוך את הדמות לקריקטורה", היא אומרת. "השתדלתי לדלג מעל המכשול הזה. לא רציתי להפוך אותה למשוגעת נחמדה אלא למצוא את השכבות שבה. רציתי להימנע מלהפוך אותה למגוחכת".

 

סראפין לא חיפשה להיות נאהבת, לא נזקקה לאישור של החוץ. זה מעורר מחשבות על הצורך של האמנות והאמן בהכרה.

 

"הגוף והנפש שלה היו ביצירה. היא לא התפשרה. הייתי רוצה לחשוב שזו גם דרכי. אולי בגלל זה, סראפין הוא התפקיד היפה ביותר ששיחקתי בקולנוע, התפקיד שהכי אהבתי. במהלך הצילומים, למרות שאני לא אדם מיסטי, היתה לי תחושה שהיא מלווה אותנו. היא היתה שם כשהסתובבנו במקומות שבהם התגוררה, כשנכנסו לכנסיה שבה נהגה להתפלל. זו דמות שהפכה להיות חלק ממני. הייתי רוצה לחשוב שגם אני שומרת על כנות בבחירות שלי. זה לא תמיד פשוט".

 

בסרט היא מדברת על הפחד שלה מהיצירה שחזקה ממנה. את מזדהה עם זה?

 

"הפחד הזה לא זר לי. זה חלק מהמקצוע הזה שבו הגבולות מטשטשים. לפעמים אתה מצליח לשמור על מרחק בינך לבין היצירה. לפעמים, היא משתלטת עליך ואז אתה מרגיש את הכוח הבלתי מרוסן שלה".

 

עכשיו אני סראפין

הסרט יצא לאקרנים בצרפת במקביל לצאתו של "ברוכים הבאים לצפון", ששבר את כל שיאי המכירה. הצלחת שני הסרטים, ששונים זה מזה בכל אספקט אפשרי, מוכיחה שכדי להצליח לא חייבים לחקות את חוקי השוק - מספיק לשמור על כנות.


"כשהים גואה". התאבדות מבחינת התקציב

 

מורו מודה כי הצלחת הסרט הפתיעה אותה. "העובדה שהסרט הצליח למצוא את הקהל שלו, לא היתה לי ברורה מאליה", היא אומרת. "אנשים מצאו עניין בסרט ובמקביל גם פקדו את תערוכת הציורים של סראפין. אני חושבת שבזה עשינו את שלנו, סגרנו מעגל. זה נותן כוח ומעורר אמון ביחס ליכולת הבחירה של בני אדם".

 

יש בהכרה לא מעט מן המקריות שהרי כמו סראפין, יש אלפי אמנים שנשכחו.

 

"יש סרטים נפלאים שלא הצטלמו מסיבות שונות. יש שחקנים נפלאים שלא קיבלו במה וציורים שנשארו במגרה במשך עשרות שנים עד שמישהו חשף אותם לעולם. למשל 'כשהים גואה', מבחינת תקציב זו היתה התאבדות, אבל יש דברים שחזקים ממך, שאתה חייב ללכת איתם עד הסוף. שמתי בסרט הזה את כל האהבה שהיתה בי ובסופו של דבר הוא מצא את הקהל שלו. יצירה חייבת קהל. חייבת".

 

יש הבדל בין להיכנס לעולמה של יוצרת שחיה ויש לה ביוגרפיה אמיתית מאשר לשחק דמות פיקטיבית?

 

"זה מוזר כשמדובר באדם אמיתי. אבל למען האמת תהליך העבודה תמיד מתחיל בחיצוניות ואז, בנקודה מסוימת, אתה תופס פיקוד. אני זוכרת את הרגע הזה שבו אמרתי לעצמי: 'אני סראפין'. זה רגע שביר ומוזר, הרגע הזה שבו אתה יודע שלכדת אותה, שהיא בתוכך".

 

אחרי הזכייה בסזאר הדרך נעשית קלה יותר בשבילך כשחקנית וכיוצרת?

 

"היתרון שמעניקה הזכייה הוא באפשרויות שנפתחות. היא מאפשרת לי לבחור דברים שאני באמת רוצה לעשות ומפנה לי זמן לכתיבה. מעבר לזה, כלום לא בטוח. הסזאר לא מייצר את הביטחון המוחלט בכך שמחר יהיו עוד הצעות מעניינות לפרויקטים שיסקרנו אותי. הכל פתוח".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מורו ב"סראפין". הסזאר פותח אפשרויות
לאתר ההטבות
מומלצים