שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    דרישה מהשר כץ: גבש תוכנית לעידוד תח"צ
    ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הצעת חוק, המחייבת את שר התחבורה בגיבוש תוכנית לעידוד תחבורה ציבורית - כולל נסיעה חינם באזורים עמוסים ובשעות קבועות. הערכות: ההצעה תזכה לרוב גדול במליאה

    לקראת קופנהגן: הממשלה אישרה אתמול (א') הצעת חוק המחייבת את משרד התחבורה לגבש תוכנית לאומית לעידוד התחבורה הציבורית. כחלק מהיערכות הכנסת והממשלה לוועידת האקלים, שתפתח היום (ב') בקופנהגן, אישרה היום ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק פרטית של ח"כ דב חנין, לפיה יחויב שר התחבורה לגבש תוכנית לאומית לעידוד התחבורה הציבורית. זאת, בתוך שנה מיום אישור הצעת החוק במליאת הכנסת.

     

    • קופנהגן: אלפי שוטרים נערכים לוועידת האקלים

     

    לפי הצעת החוק של חנין, יוכל שר התחבורה לקבוע כי השימוש בתחבורה ציבורית באזורים עמוסים במיוחד, יהיה פטור מתשלום בשעות קבועות מראש. עוד נקבע בהצעת החוק כי רשויות מקומיות הסובלות מעומסי תנועה חמורים במיוחד, יחויבו לגבש תוכניות לעידוד התחבורה הציבורית בתחומן.

     

    ח"כ חנין אמר ל-ynet כי הצעת החוק תעלה להצבעה טרומית במליאת הכנסת כבר ביום שלישי הקרוב. לאור תמיכת הממשלה, ההערכות הן כי הצעת החוק תזכה ברוב גדול.  


    אובך מעל תל אביב - זיהום האוויר אשם? 

     

    הצעה אחת, חמישה יעדים

    בדברי ההסבר להצעת החוק, מפרט ח"כ חנין את התועלת הרבה הטמונה בתחבורה ציבורית יעילה: "הפחתת העומסים בכבישים, הקטנת הפגיעה הבריאותית באנשים הנמצאים בסביבת עורקי תחבורה ראשיים, הקטנת הפגיעה הסביבתית במקורות המים, הקטנת תרומתנו להתחממות כדור הארץ, וכן צמצום הנגיסה המתמשכת בשטחים הפתוחים לצורך סלילת כבישים נוספים".

     

    הצעת החוק קובעת חמישה יעדים ברורים לתוכנית הלאומית לעידוד תחבורה ציבורית, אותה יחויב שר התחבורה להביא לאישור הממשלה:

     

    1. שיפור השירות לנוסעים.
    2. שיפור השילוב והתיאום בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים.
    3. הוזלת עלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית.
    4. מתן עדיפות בכבישים לאמצעי תחבורה ציבורית - אוטובוסים, רכבות קלות ומוניות.
    5. הפחתת זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב.

     

    יש לציין כי הצעת החוק אינה מפרטת את כל הדרכים שבהן יוכל השר לפעול לעידוד התחבורה הציבורית, ומסתפקת בקביעת יעדים כלליים ובהתווית קווים מנחים לתוכנית. במערכת הפוליטית סבורים כי מתכונתה הכללית של הצעת החוק נועדה להקל על אישורה במשרדי הממשלה, שאינם נוטים לתמוך בהצעות חוק הנתפסות ככאלה המתערבות בשיקול דעתם.

     

    "עידוד תחבורה ציבורית - קריטי"

    בשיחה עם ynet, אמר ח"כ חנין כי אם תאושר הצעת החוק, צפוי שיפור דרמטי במצב התחבורה הציבורית בישראל: "עידוד תחבורה ציבורית הוא עניין קריטי כיום - גם מנקודת מבט תחבורתית, וגם מנקודת מבט סביבתית. ולכן, דרושה חקיקה טובה משמעותית מזו הקיימת כיום. למעשה, אין היום אף חוק ייעודי לעידוד תחבורה ציבורית".

    על-פי הצעת החוק, יחויב שר התחבורה לדווח לוועדת הכלכלה מדי חצי שנה על התקדמות יישום התוכנית לעידוד תחבורה ציבורית. עוד קובעת הצעת החוק, כי השר יוכל להגדיר אזורים מסוימים כבעלי עומס תנועה חמור במיוחד - ובהתאם, יחויבו רשויות מקומיות להכין תוכניות לעידוד התחבורה הציבורית בתחומן. לדברי חנין, "הצעת החוק מייצרת מערכת ברורה של יעדים, שתחייב את השר, את הרשויות המקומיות ואת הכנסת לקדם את התחבורה הציבורית".

     

    תמיכה מקיר אל קיר?

    חנין דוחה טענות לפיהן אישור הצעת החוק היום, נועד לשפר את מעמדה של ישראל לקראת ועידת האקלים. לדבריו, הצעת החוק אושרה היום לאחר הידברות ממושכת עם משרדי הממשלה השונים, ובהם משרדי התחבורה והאוצר. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בירך על אישור הצעת החוק, וציין כי חשיבות יוזמת החקיקה של חנין נובעת מכך שהיא מסייעת בצמצום זיהום האוויר.

     

    אולם, למרות תמיכת הממשלה והאופטימיות לגבי סיכוי אישור הצעת החוק, כדאי לזכור כי יוזמת חקיקה קודמת של ח"כ חנין - שהעניקה לרשויות מקומיות סמכות לטפל בזיהום אוויר שמקורו בתחבורה - אושרה בכנסת לפני קרוב לשנתיים, אך לא יושמה עד היום. אמנם לאחרונה פנה השר להגנת הסביבה לחמישה ראשי רשויות, בדרישה להכין תוכנית לצמצום הזיהום מתחבורה - וזאת בהתאם לחוק שיזם ח"כ חנין - אך לא ברור מתי או אם בכלל יוצגו וייושמו התוכניות.


    פורסם לראשונה 06/12/2009 21:02

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים