שתף קטע נבחר

סל הפסח: כמה עולה לשלב בו מוצרי מותג פרטי?

אתר פרייסל השווה ומצא: המותג הפרטי של רשתות השיווק הגדולות זול בכ-15% ממחיר המוצר המקביל, כך שאם תשלבו אותו בסל המוצרים לפסח תוכלו לחסוך 75 שקל ואף יותר

חג הפסח, הידוע גם בשם "החג בו מוציאים הכי הרבה כסף בסופר", הוא זמן טוב לנסות ולחסוך בקניות. קניית מוצרים של מותג פרטי ולא של החברות הגדולות במשק (כגון אסם, עלית והחברה המרכזית למשקאות-קוקה קולה) עשויה להוריד לכם את מחיר סל הקניות לפסח בלא מעט אחוזים.

 

 

כיום פועלים בשוק שלושה מותגים פרטיים דומיננטיים: המותג הפרטי של שופרסל, מותג פרטי מגה, ו"המותג" שהוא המותג הפרטי המשותף של מרבית הרשתות הפרטיות - להב, ויקטורי, מחסני מזון ורמי לוי.

 

האם אכן משתלם לקנות את מוצרי המותגים הפרטיים? לשאלה זו יש שני היבטים - איכות ומחיר. באשר למחיר, בדיקת אתר השוואת המחירים "פרייסל" מעלה שמוצרי המותג הפרטי, לרוב, זולים יותר ממחירי מוצרים מקבילים בכ-15%-20%.


השוואת סלים: מוצרים ממותגים מול מוצרי מותג פרטי

השוואת סלים: מוצרים ממותגים מול מוצרי מותג פרטי
שם המוצר

מחיר ממוצע של מוצר ממותג

מחיר ממוצע מותג פרטי
טחינה גולמית 500 גרם 13 10
מיונז 500 גרם 8.6 6
שמן קנולה 12 7
שמן זית 750 מ"ל 39 34
אורז פרסי קלאסי 8 7
תירס שימורים 4.9 4.4
חמוצים שימורים 5.9 4.9
קטשופ 750 מ"ל 9.9 7.9
מיץ ענבים 1 ליטר 15.9 12.9
נייר כסף זוג 11.9 10.5
מרכך כביסה 4 ליטר 20 16
טונה שימורים 4.4 3.9
סך הכל 153.5 124.5

 

בדוגמת 12 המוצרים המופעים בטבלה, הרי שהפער בין מחיר סל המוצרים הממותגים למחיר המותג הפרטי עומד על כ-23%.

 

כמה יעלה לנו סל לפסח עם מוצרי המותג הפרטי ובלעדיו? תלוי איפה קונים. ברשתות הזולות, סל מוצרי הפסח יגיע ל-57.68 שקל ובקצה הגבוה הוא יגיע ל-103.94 שקל. סל מוצרי פסח ברשת זולה + סל מוצרי המותג הפרטי יעלו יחד 182 שקל בלבד, בעוד שסל ברשת יקרה עם מוצרים ממותגים יעלה 257 שקל - הפרש של 75 שקל.


מחירי מוצרים לפסח בשקלים

מחירי מוצרים לפסח בשקלים
מוצר מחיר נמוך מחיר גבוה
מצות 2.5 ק"ג 21.99 במגה בול 32.99 בממן
חזרת 5.9 מגה בול 8.99 בשופרסל דיל
תירוש כרמל מזרחי 1.2 ליטר 11.99 אצל רמי לוי וכמעט חינם 32.99 בממן
גפילטע פיש 650 גר' 8.9 ברמי לוי 13.99 במגה בול
חרוסת 250 גרם 8.99 (בכל הרשתות) 13.99 (בכל הרשתות)
סה"כ 57.68 103.94
יחד עם סל מוצרי המותג הפרטי 182.18 228.44
יחד עם סל המוצרים ממותגים 211.18 257.44

 

ומה באשר לאיכות? פעמים רבות (אם כי לא תמיד), מי שמייצר עבור הרשתות את המותגים הפרטיים הם שחקנים מובילים בענף. יצרני המותגים הפרטיים מוכרים באותה רשת, לעיתים אפילו על אותו מדף מוצרים מקבילים למוצרי המותג הפרטי, במחירים גבוהים ממחירי המותג הפרטי.

 

כך לדוגמה, חברת זיתא מייצרת עבור המותג הפרטי של שופרסל שמן זית מכמה סוגים, ומוכרת על מדפי השופרסל שמני זית זהים במחירם הגבוהים לעיתים בעד כ-20%. כך גם עם מוצרי הפסטרמה הארוזה המיוצרת עבור הרשת על ידי יחיעם, שמוצריה נמכרים בשכנות מדף במחירים גבוהים בכ-20%.

 

הטחינה הגולמית הנמכרת תחת המותג הפרטי של מגה, מיוצרת במפעל רושדי, המוכר למגה את מותג הטחינה "בארכה" במחיר גבוה יותר ב-10%-15%. 

 

במקרים אחרים מחירי המותג הפרטי מתחרים במחירי מוצרים מקבילים בקטגוריה, גם אם אלה אינם מיוצרים על ידי אותו יצרן. לעתים, עיון בפרטי היצרן על גב המוצר עשוי לחסוך אחוזים ניכרים, שכן זה יהיה זהה ליצרן השכן. האם היצרן מוכר למותג הפרטי באיכות נמוכה יותר? את זה תגלו בטעם, אבל היצרנים טוענים שלא.

  

לדברי שרית ביאלה, סמנכ"ל פרייסל: "האם הצרכן מרוויח מהתרחבות המותג הפרטי? ובכן, לכאורה, הצרכן הסופי אמור לצאת נשכר מכל תחרות.

 

"לא שבפועל, מצבו של הצרכן הולך ומחמיר, משום שבשל רצונן של רשתות השיווק למכור יותר מהמוצרים הפרטיים שלהם, הן מצמצמות באופן ניכר את מגוון המוצרים על המדפים, כך שצרכנים נותרים עם ברירה מוגבלת של מותג פרטי ומוצר אחד או שניים לכול היותר של יצרנים אחרים, כך קורה עם קטשופ, מיונז, וופלים וטחינה למשל.

 

"לכן, הכניסה המסיבית של המותג הפרטי היתה אמורה לשפר את יכולת הבחירה של הצרכן ולהוזיל במידה משמעותית את סל הצריכה. ועם זאת, הקטנת מגוון המוצרים על המדפים מוציאה את כל העוקץ מהעניין". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
המותג הפרטי. זול אבל לא מגוון
צילום: אייל שפיר
מומלצים