שתף קטע נבחר

לידיעת אבנר: שאלת ראש הממשלה – הפיתרון

מהו המקור לביטויים "אור לגויים" ו"מן הגורן או מן היקב"? ynet מגיש את הפתרון לשאלת ראש הממשלה בחידון התנ"ך העולמי

שלא כמו אחרי בחינות הבגרות, את פתרון השאלות בחידון התנ"ך העולמי לא מצאו היום המתמודדים בעיתון. כשירות מיוחד לאבנר נתניהו, שדווקא השאלה של אביו מנעה ממנו את תואר חתן התנ"ך, מציג ynet – בעזרתו של מחבר החידון, נריה פנחס - את התשובה הנכונה לשאלת ראש הממשלה.

 

בשלב זה - המשמעותי והמשפיע ביותר בחידון – שאל בנימין נתניהו את המשתתפים מהו המקור התנ"כי של חמישה ביטויים מספר הספרים שחדרו לשפה העברית.

  

התשובות:

  

1. אור לגויים – ישעיהו הנביא מתאר את ייעודו של עם ישראל: "כֹּה-אָמַר הָאֵל יְהוָה בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם וְנוֹטֵיהֶם רֹקַע הָאָרֶץ וְצֶאֱצָאֶיהָ נֹתֵן נְשָׁמָה לָעָם עָלֶיהָ וְרוּחַ לַהֹלְכִים בָּהּ: אֲנִי יְהוָה קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ וְאֶצָּרְךָ וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם--לְאוֹר גּוֹיִם" (ישעיהו, מ"ב, 5-6).  

 

2. כי עוף השמים יוליך את הקול – שלמה המלך בספר קהלת מציין כי סופם של דברים להישמע: "גַּם בְּמַדָּעֲךָ מֶלֶךְ אַל-תְּקַלֵּל וּבְחַדְרֵי מִשְׁכָּבְךָ אַל-תְּקַלֵּל עָשִׁיר: כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת-הַקּוֹל וּבַעַל הכנפים (כְּנָפַיִם) יַגֵּיד דָּבָר" (קהלת, י', 20).

  

3. המן הגורן או מן היקב – יהורם מלך ישראל חסר אונים מול בקשת עזרה של אישה רעבה בשעת מצור: "וַיְהִי רָעָב גָּדוֹל בְּשֹׁמְרוֹן וְהִנֵּה צָרִים עָלֶיהָ עַד הֱיוֹת רֹאשׁ-חֲמוֹר בִּשְׁמֹנִים כֶּסֶף וְרֹבַע הַקַּב חרי (דִּב-) יוֹנִים בַּחֲמִשָּׁה-כָסֶף: וַיְהִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל עֹבֵר עַל-הַחֹמָה וְאִשָּׁה צָעֲקָה אֵלָיו לֵאמֹר הוֹשִׁיעָה אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ: וַיֹּאמֶר אַל-יוֹשִׁעֵךְ יְהוָה מֵאַיִן אוֹשִׁיעֵךְ הֲמִן-הַגֹּרֶן, אוֹ מִן-הַיָּקֶב" (מלכים ב', ו', 25-27).  

 

4. כי לא בכוח יגבר איש – חנה מציינת בתפילתה לה' כי כוח אינו בהכרח התנאי לניצחון: "יְהוָה מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל: יְהוָה מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף-מְרוֹמֵם: מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם-נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם כִּי לַיהוָה מְצֻקֵי אֶרֶץ וַיָּשֶׁת עֲלֵיהֶם תֵּבֵל: רַגְלֵי חֲסִידָו יִשְׁמֹר וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ כִּי-לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר-אִישׁ: יְהוָה יֵחַתּוּ מְרִיבָו עָלָו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם--יְהוָה יָדִין אַפְסֵי-אָרֶץ וְיִתֶּן-עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ" (שמואל א', ב', 6-10).  

 

5. לב אחד ודרך אחד – הנביא ירמיהו מדבר על אחדות העם ואחדות המעשים: "וְעַתָּה לָכֵן כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-הָעִיר הַזֹּאת--אֲשֶׁר אַתֶּם אֹמְרִים נִתְּנָה בְּיַד מֶלֶךְ-בָּבֶל בַּחֶרֶב וּבָרָעָב וּבַדָּבֶר: הִנְנִי מְקַבְּצָם מִכָּל-הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדַּחְתִּים שָׁם בְּאַפִּי וּבַחֲמָתִי וּבְקֶצֶף גָּדוֹל וַהֲשִׁבֹתִים אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה וְהֹשַׁבְתִּים לָבֶטַח: וְהָיוּ לִי לְעָם וַאֲנִי אֶהְיֶה לָהֶם לֵאלֹהִים: וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד וְדֶרֶךְ אֶחָד לְיִרְאָה אוֹתִי כָּל-הַיָּמִים--לְטוֹב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם אַחֲרֵיהֶם: וְכָרַתִּי לָהֶם בְּרִית עוֹלָם אֲשֶׁר לֹא-אָשׁוּב מֵאַחֲרֵיהֶם לְהֵיטִיבִי אוֹתָם וְאֶת-יִרְאָתִי אֶתֵּן בִּלְבָבָם לְבִלְתִּי סוּר מֵעָלָי: וְשַׂשְׂתִּי עֲלֵיהֶם לְהֵטִיב אוֹתָם וּנְטַעְתִּים בָּאָרֶץ הַזֹּאת בֶּאֱמֶת--בְּכָל-לִבִּי וּבְכָל-נַפְשִׁי" (ירמיהו, ל"ב, 36-41).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקום שלישי ומכובד. רה"מ ובנו
צילום: מוקי שוורץ
מומלצים