שתף קטע נבחר

לין: "חרם מוצרים מטורקיה: שגיאה חמורה"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, קורא שלא ליצור אווירת חרם נגד טורקיה, בעקבות ההכרזות של רמי לוי ורשת מגה שלא ירכשו מוצרים מהמדינה. "ישנם גורמים עסקיים ישראלים שיש להם פעילות נרחבת מול גורמי סחר בטורקיה, והם מעוניינים בהמשך קיומה", אמר. לפי נתוני האיגוד, הסחר בין המדינות זינק ב-27% בארבעת החודשים הראשונים של 2010

על רקע ההכרזות של רמי לוי ורשת מגה שלא ייבאו יותר מוצרים מטורקיה, ולצד חרם הצרכנים הספונטני שהתארגן בפייסבוק או בדרכים אחרות, אומר נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין: "זו תהיה שגיאה חמורה לא להמשיך ולשמור על יחסי מסחר תקינים עם טורקיה".

 

לפי לין, יצירת עליהום מסחרי על טורקיה, תפגע בעסקים רבים בישראל ללא צורך. "אסור ליצור אווירה שתסחוף את המגזר העסקי להחרים עסקים טורקיים. המגזר העסקי לא צריך לנהוג באופן כללי וגורף, כתגובה למתיחות ביחסי החוץ בין המדינות, אלא על כל עסק לפעול בהתאם ליחסים העסקיים שיש לו מול גורמי המסחר והתעשייה בטורקיה. ישנם גורמים עסקיים ישראלים שיש להם פעילות נרחבת מול גורמי סחר בטורקיה, והם מעוניינים בהמשך קיומם של יחסי מסחר תקינים" .

 

 

אחרי ירידה של 50% בהזמנת נופשונים מטורקיה, אתמול הכריזו במגה וברמי לוי שלא ירכשו מוצרים כמו קטשופ, פסטה וכלים חד פעמיים עבור המותג הפרטים שלהן בטורקיה. גם חברת ווילי פוד שוקלת את המשך דרכה עם הטורקים. הסיבות האפשריות להכרזה הזאת על נסיגה מעסקים עם טורקיה הן מחאת אמת של הרשתות, פופוליזם - כלומר היענות לטרנד צרכני שיביא להן כותרות או חשש אמיתי שמא הספקים הטורקים ינתקו עמם את היחסים בשלב מאוחר יותר.

 

ועם זאת, מוצרים רבים מאוד המשווקים בארץ מיוצרים בטורקיה ובהם סבון דאב, אבקת הכביסה אריאל, מרכך הכביסה בדין, מוצרי חשמל של בקו, פז'ו, יונדאי אקסנט,ניילון נצמד, קפה של המותגים הפרטיים וממתקים שונים. גורמים רבים ממשיכים לעשות עסקים עם טורקיה, גם התעשייה האווירית ממשיכה לרכוש מכוניות מתוצרתה.

 

היקף הסחר בין ישראל לטורקיה: כמיליארד דולר

"בין טורקיה וישראל יש קשרי מסחר ענפים והדוקים החל בתעשייה הביטחונית וכלה בתעשיית נופש ותיירות", אומר לין. "הבסיס ליחסים טובים בין מדינות ובין עמים הוא מסחר ועסקים. עד היום הבסיס הזה בין טורקיה וישראל הוכיח עצמו כרחב ואיתן וזו תהיה טעות לערער אותו. צריך להבין כי דרדור ביחסים ופגיעה בגשר המסחרי עסקי יפגע בכולם".

   

היקף הסחר של ישראל עם טורקיה מהווה כ-2.6% מכלל היקף הסחר של מדינת ישראל. מנתוני איגוד לשכות המסחר עולה כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עלה ב-27% בארבעת החודשים הראשונים של 2010 ועמד על כמיליארד דולר לעומת כ-793 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו היצוא לטורקיה עלה ב-16% מ-353 מיליון דולר ל-410 מיליון דולר, והיבוא מטורקיה עלה ב-36% מ-440 מיליון דולר לכ-600 מיליון דולר.

 

מהשוואת הנתונים לארבעת החודשים האחרונים של 2009 עולה כי היקף הסחר בין ישראל לטורקיה עלה ב-24%. היצוא לטורקיה עלה ב-19%: מ-345 מיליון דולר בארבעת החודשים האחרונים של 2009, ל-410 מיליון דולר. היבוא מטורקיה עלה ב-28% מ-469 מיליון דולר לכ-600 מיליון דולר.

 

ב-2009 קטן היקף הסחר בין ישראל לטורקיה ב-28% ועמד על 2.5 מיליארד דולר לעומת 3.4 מיליארד דולר ב-2008. כמו כן היצוא לטורקיה בת קופה זו קטן ב-33% מ-1.6 מיליארד דולר ל-1.1 מיליארד דולר, וכלל יצוא של: כימיקלים, מוצרי פלסטיק, מתכת וציוד חשמלי. היבוא מטורקיה בתקופה זו קטן ב-24% מ-1.8 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר, וכלל בעיקר: טקסטיל, פלסטיק, מתכות, ציוד חשמלי וכלי תחבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מסחר ועסקים - בסיס ליחסים טובים לין
צילום: מיכה קירשנר
מומלצים