שתף קטע נבחר

נסיעה בנת"צים - יש הבטחות, אין אכיפה

משרד התחבורה הבטיח כי יפעל במשך שנה תמימה כדי לאכוף את איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. בפועל הופסק המבצע המיוחד מספר חודשים לפני סיומו והנהגים חזרו לנתיבים האסורים. מפעילי התחבורה הציבורית טוענים לכאוס, בעיריית תל אביב מציעים לשלב פקחים עירוניים במקום המשטרה שאינה קיימת, במשרד התחבורה טוענים כי משטרת התנועה אחראית ואילו שם טוענים כי נגמר הכסף, וכי ממילא האכיפה נמשכת כרגיל. אז מי באמת בעל הבית בכביש?

מי יחנך את הציבור שלא לעשות שימוש ברכב פרטי בנתיבי תחבורה ציבורית? שמונה חודשים לאחר שהצהיר משרד התחבורה על הצלחת מבצע אכיפה נגד נסיעה לא חוקית בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים), מתברר כי המבצע הסתיים מספר חודשים לפני המועד המתוכנן. מבדיקת ynet עולה כי בניגוד להבטחות המשרד, כי המבצע יימשך "על-פני שנה שלמה" - עד חודש אוקטובר 2010 - הסתיימה האכיפה המוגברת כבר לפני יותר מחודש.

 

"כל מי שרוצה, נוסע היום בנת"צים", אומר היום (ה') ל-ynet איתן פיקסמן, דובר חברת דן. "כתוצאה מכך יורדת מהירות הנסיעה". ד"ר משה טיומקין, חבר מועצת עיריית תל-אביב וראש רשות התחבורה בעיר, אומר ל-ynet כי "היום יש אכיפה רק בתיאוריה, לא מסודרת ולא עקבית. אתה יכול לנסוע כמה שאתה רוצה בנת"צים, ואף אחד לא יעצור אותך. החוק הוא אפילו לא בגדר המלצה".

 

במשרד התחבורה אומרים שמבצע האכיפה אכן אמור היה להימשך שנה, וכי המשטרה קיבלה את כל התקציבים הנדרשים לכך - ולכן היא האחראית. מנגד, הסבירו לאחרונה נציגי המשרד לביטחון פנים בוועדת הכלכלה בכנסת, כי המבצע הסתיים לאחר שנגמר התקציב.


כך נראה צילום שמפיקה מצלמה דיגיטלית בנת"צ (צילום: באדיבות את"ן)

 

10,000 דו"חות בשלושה שבועות

"מתן עדיפות לתחבורה ציבורית הוא חלק מתוכנית משרד התחבורה לעודד נהגים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית", הצהיר באוקטובר 2009 השר ישראל כץ, עם תחילתו של מבצע האכיפה בנת"צים. "חוסר האכיפה והשימוש של נהגים בנת"צים, פוגעים ביתרון של התחבורה הציבורית". עוד אמרו אז במשרד התחבורה כי "התקנה האוסרת של כלי רכב פרטיים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, כמעט ולא נאכפה בשנים האחרונות".

 

מספר שבועות לאחר מכן, בנובמבר 2009, הכתירו במשרד התחבורה את המבצע כהצלחה. בהודעה שפרסם דובר המשרד צוין כי "למעלה מ-10,000 דו"חות תנועה נרשמו נגד נהגים שנסעו בנת"צים בשלושת השבועות הראשונים להחלטת שר התחבורה, ישראל כץ, לאכוף את החוק האוסר על נסיעת כלי רכב פרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית".

 

ואכן, במהלך המבצע - וכל עוד התבצעה אכיפה - דיווחו חברות התחבורה הציבורית על שיפור בזמני הנסיעה של האוטובוסים. "יש נוכחות משמעותית של המשטרה, ובחלק מהמקומות אנחנו עדים לקיצור משמעותי של זמני הנסיעה", אמרו ל-ynet באגד, מפעילת האוטובוסים הגדולה בישראל. גם בחברת דן בירכו על המבצע: "הפעילות של המשטרה בהחלט אפקטיבית", אמר דובר החברה, איתן פיקסמן.

 

"כל דכפין נכנס לנת"צ"

כעת מתברר כי בניגוד להבטחות, לפיהן תימשך האכיפה הנרחבת שנה, מבצע האכיפה כבר הסתיים. "אני סבור שבתל-אביב אין כמעט אכיפה בנת"צים כיום", אומר היום ל-ynet ד"ר טיומקין. "לערוך מבצע אקראי זה לא רציני, וזו לא אכיפה אמיתית". לדבריו, עיריית תל-אביב אף ניסתה בעבר לפתור את המצב: "כבר יותר מ-10 שנים אנחנו מבקשים ממשרדי הממשלה שייתנו לפקחים העירוניים את הסמכות לאכוף את החוק בנת"צים, אבל זה פשוט לא קורה".

 

"בזמן מבצע האכיפה היה בהחלט שיפור בשירות", מסביר היום פיקסמן מחברת דן. "אבל עכשיו המצב חזר לקדמותו. כל דכפין נכנס לנת"צ, מה שמוכיח את הצורך באכיפה קבועה ומתמשכת בנת"צים. (מה שקורה עכשיו) זו בטח לא הדרך הנכונה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית".

 

יש לציין כי בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה בכנסת, אישר רפ"ק רוני לוינגר, ראש חוליית תעבורה במשרד לביטחון פנים, כי מבצע האכיפה בנת"צים אכן הסתיים. כאשר נשאל מדוע הסתיים המבצע לאחר חודשים ספורים בלבד - ולא נמשך שנה שלמה, כפי שהבטיח משרד התחבורה - הסביר לנוכחים בדיון כי "היה (למבצע) תקציב מסוים".

 

שלוש שנים, מצלמה אחת

במקביל לאכיפה שמבצעת המשטרה, אמורה הייתה להיפרש רשת מצלמות דיגיטליות, שיתעדו נהגי רכב פרטי הנוסעים בנת"צים בניגוד לחוק. ההחלטה על רשת המצלמות התקבלה בממשלה כבר ב-2007, אך עד היום הופעלה רק מצלמה אחת בלבד - מצלמה המוצבת מאז 2008 בפינת הרחובות יהודה המכבי ודרך נמיר בתל-אביב. בישיבת ועדת הכלכלה, נדרש לעניין האכיפה הדיגיטלית רפ"ק לוינגר: "(זו) מצלמה שהיא כבר בפעילות מקצועית… יש רק מצלמה אחת... הפרויקט הזה מתקדם. אולי הוא טיפה איטי, אבל יש רצון ומטרה".

 

ההתקדמות אליה מתייחס רפ"ק לוינגר אכן איטית. אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, הסביר באותה ישיבה כי "אנחנו מאוד מקווים (כי) בשנת העבודה הבאה (2011, ש.ה) תהיה לנו פרישת מצלמות בכל הערים הגדולות". כל זאת, שלוש שנים לאחר החלטת הממשלה "להורות למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל, על התקנתם של אמצעים לאכיפה אלקטרונית בנתיבי ומסלולי תחבורה ציבורית".

 

אין אכיפה, אין הצלחה

ללא אכיפה משמעותית בנת"צים, עלולים להיפגע סיכויי ההצלחה של פרישת קווי האוטובוס מחדש בתל-אביב - רפורמה שמקדם משרד התחבורה מזה כמה שנים, ואמורה לצאת לדרך ב-23 באוגוסט. מומחי תחבורה מתריעים זה תקופה ארוכה כי הפרישה מחדש לא תשפר משמעותית את השירות הניתן לנוסעים, מאחר שהיא אינה מעניקה עדיפות כלשהי לאוטובוסים על-פני כלי רכב פרטיים בכבישים.

 

"הדברים ברורים לגמרי", מסכם ד"ר טיומקין. "או שישימו מצלמות, או שייתנו לנו - באמצעות הפקחים העירוניים - את האחריות לאכיפה בנת"צים".

 

במשרד התחבורה מפנים אצבע מאשימה לכיוונה של המשטרה: "העברנו למשרד לביטחון פנים תקציב למימון פעולות האכיפה בכל נתיבי התחבורה הציבורית בארץ, אשר אמורות להתבצע בהתאם לתוכנית עבודה שנקבעה על-ידי המשטרה", אומרים שם. עוד מדגישים במשרד התחבורה כי "לא מדובר במבצע חד-פעמי, אלה בפעילות שאמורה להימשך על-פני כל השנה". לסיום מבהירים במשרד התחבורה כי "לא ידוע כלל כי המשטרה הפסיקה את האכיפה בנת"צים".

 

במשטרת התנועה אומרים בתגובה כי האכיפה בנת"צים נמשכת כרגיל, וכי דבריו של רפ"ק לוינגר התייחסו לשוטרים בשכר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "חוסר האכיפה פוגע בתחבורה ציבורית"
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים