שתף קטע נבחר

מיהי מלכת הכיתה ואיך זוכים בתואר?

איך נבנים מעמדות חברתיים בכיתה, האם המנהיג מגן הילדים יישאר מנהיג גם ביסודי ואפילו בתיכון ומה הקריטריונים לקבלת התואר מלך או מלכת הכיתה? הפסיכולוג החינוכי ד"ר ארז מילר עונה על כל השאלות

מספיק לצפות בשלל תכניות הריאליטי "האח הגדול" או "הישרדות" כדי להבין שריבוד חברתי יהיה בכל קבוצה וכך גם בחברת הילדים. "זהו תהליך טבעי שמושפע מהמון גורמים: מיופי חיצוני, יכולות ספורטיביות, הישגים לימודיים, מעמד סוציואקונומי, יכולות חברתיות ואינטלגנציה רגשית, אומר ד"ר ארז מילר, פסיכולוג חינוכי ומרצה בכיר במכללה האקדמית לחינוך אחוה.

 

גיל שונה, קריטריונים חדשים

בקבוצות הגיל הקטנות מוכתרים למלך או מלכת הגן ילדים יפים שיש להם צעצועים נחשקים וכאלה ש"קראו את ספר ההישרדות החברתי: הם יודעים להניע, לעשות מניפולציות, להוביל ולהלהיב את הילדים האחרים", אומר ד"ר מילר.

 

ככל שעולים בקבוצת הגיל נכנסים קריטריונים חדשים להמלכת המלכים בכיתה: הישגים ספורטיבים למשל, שמקבלים משנה תוקף בקרב הבנים "ורצוי גם הישגים בכדורגל ולא סתם שחיין מצטיין", הוא מסביר. "כי את הבריכה אי אפשר להביא להפסקה, אבל אפשר בהחלט להפגין את כישורי משחק הכדורגל".

 

ברור שאין די ביכולות ספורטיביות. כל מלך או מלכת כיתה מצטיינים גם ביכולות מנהיגות חברתית. "המחקרים מראים שיש קביעות: ילדים שהיו דומיננטים ומנהיגים בגן, ימשיכו לכהן בתפקידים האלה גם בבית הספר ובכיתות הגבוהות. בשלבים האלה נכנסים משתנים נוספים, כמו סימני התבגרות מיניים וגובה אצל הבנים. שניהם, כך הוא מסביר, משפיעים על מעמד חברתי בתוך חברת המתבגרים. דווקא הצלחה בלימודים היא קריטריון פחות משמעותי. הילדים מחפשים למנהיג ילד שהוא יוזם, מעז ומשיג גבולות. לאו דווקא תלמיד מצטיין".

 

מהו חבר?

כל מי שצופה בחברת הילדים בכל גיל יודע שמסביב למלך או מלכת הכיתה מסתובבת עדת מעריצים. ד"ר מילר קורא להם "הגרופיס". "הם רוצים ליהנות ממעמד חברתי גבוה, הם אופורטוניסטים והם מסכימים להיות כפופים, העיקר להיות קרובים לצלחת. במקרים של מנהיגות שלילית או של ניצול, הם יעשו זאת מתוך פחד מדחייה או מחרם.

 

ד"ר מילר מציע להורים שדואגים מהמעמד החברתי של ילדיהם לבדוק איתם מיהו חבר. "אני שואל את הילדים מה זה חבר, מה זה חבר טוב ורק אחרי שהם נותנים תשובות, אני מציע להם לבדוק מי בסביבתם החברתית נופל לקטגוריה הזו. אני מציע לבדוק יחד עם הילדים האם הם נמצאים בקשרי חברות שוויוניים עם חבריהם, האם הם מרגישים שהם יכולים להציע ושההצעות שלהם יתקבלו, האם הם Yes man? האם החבר שלהם מאפשר להם להיות בקשרים עם חברים נוספים או שיש קואליציות ואיומים על מנת שלא יעברו 'מחנות'".

 

בכל כיתה יש מספר קבוצות ותתי קבוצות. האווירה החברתית והחלוקה לקבוצות חברתיות היא דינמית, מרגיע ד"ר מילר ולכן יש הזדמנות לשינויים. כל עוד הילד לא נמצא במצוקה חברתית ויש לו חברים להתרועע עימם - אין מה לדאוג, אולם אם יש סימני מצוקה, יש להגיב אליהם לכן כדאי לראות האם מזמינים את הילד שלך לאירועים חברתיים או לבתים של אחרים. או למשל, האם הוא חוזר מבית הספר במצב רוח רע, האם הוא משתף בענייניו החברתיים או שהוא מנסה להסתיר, מבלה לבד ונמנע ממפגשים חברתיים? סביר להניח שגם אם הילד שלכם הוא בריון שפוגע - אתם ההורים תהיו האחרונים לדעת", מזהיר ד"ר מילר ומציע מבחן להורים להיות עירניים ולשים לב לכמה נקודות חשובות:

 

  • האם אתה יודע לנקוב בשמות חבריו של הילד ויודע איפה הם מבלים ומה הם עושים?
  • האם הילד מזמין חברים הביתה?
  • האם הוא פוגש חברים שאתה ההורה לא היית רוצה שיהיה עימם בקשר?
  • איך הוא חוזר מהפגישות הללו?
  • האם הילד שלך יוזם או פאסיבי?
  • האם הוא חבר בקבוצה מצומצמת או במספר קבוצות חברתיות?
  • מה מספרים עליו בבית הספר?

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
אילוסטרציה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים