שתף קטע נבחר
צילום: אורנית גורטלר, Jupiter

חפציכם נגנבו מהחדר במלון - מי יפצה?

האם המלון אחראי על שמירת חפצי ערך הנמצאים בחדריכם, ומחויב לפצות במקרה של גניבה? וכיצד תנהגו נכון, כדי שלא תואשמו ברשלנות ותהיו זכאים לפיצוי? סקירת פסקי דין

נניח שתכננתם במשך זמן רב חופשה. חיכיתם לה, התרגשתם, ציפיתם בכל מאודכם להתנתק קצת, לבלות, לנוח, לטייל. אבל, במהלך החופשה קרה דבר מה שהעיב מאוד על ההנאה - מישהו נכנס ללא רשות לחדר ששהיתם בו, וגנב פריט יקר. מה תעשו? תתלוננו, וודאי. אך האם המלון יפצה אתכם? האם חלה עליו חובה לפצות את אורחי המלון על גניבה?

 

 

החוק המנחה בנושא זה הוא חוק השומרים- התשכ"ז, 1967 (להלן: "חוק השומרים"), אשר קובע בסעיף 12 הוראות לעניין חבות בתי מלון לנכסים של אורח שנמצאים במלון. 

 

בסעיף 12 (ב) לחוק נקבע: "לעניין נכסים של אורח הנמצאים במלון, דין בעל המלון כדין שומר שכר". סעיף 12 (ג) מסייג את אחריות המלון, וקובע עם זאת: "היו הנכסים כספים, ניירות ערך או חפצי ערך אחרים, לא יחול סעיף קטן (ב) אלא אם הודיע עליהם האורח לבעל המלון ומסרם, לפי דרישתו, להחזקתו".

 

כלומר - למלון יש אחריות של שומר שכר, שהיא אחריות מוגברת, אך לא בכל מקרה של גניבה (סעיף 12 (ג)), המלון יהיה אחראי לפצות את האורח. גם ס"ק (ד) מסייג את אחריות המלון, וקובע כי אם לא ניתנה למלון הודעה על הגניבה או הנזק תוך זמן סביר מרגע שנודע לאורח על כך, הוא יהיה פטור.

 

המלון יפצה על המצלמה והמשקפיים שנגנבו

מקרה בו נקבעה אחריות המלון לגניבה, נדון לאחרונה בביהמ"ש לתביעות קטנות בבאר-שבע. התובעת, אשר התארחה באוגוסט 2009 במלון הולידיי אין אקספרס באילת הגישה תביעה נגד המלון לפיצוי כספי בסך 6,000 שקלים בשל פריצה לחדרה בזמן ששהתה במלון. לטענת התובעת, אשר הגישה תלונה לקב"טית של המלון, נגנבו מחדרה משקפי שמש, מצלמה ופריטים נוספים.

 

השופט אור אדם קבע, כי בהתאם לסעיף 12 לחוק השומרים, אין מחלוקת כי בעל מלון אחראי לרכוש אנשים המתארחים במלון. השופט החליט לקבל את עדות התובעת, וקבע כי אכן הייתה גניבה מחדרה.

 

באשר לגובה הפיצוי שיש לפסוק לתובעת, נקבע כי אין למעשה פירוט או תיאור מעבר לעניין המצלמה והמשקפיים שהיו משומשים, וודאי שערכם איננו כערך קבלה בזמן שנרכשו, שכן המשקפיים נרכשו כחצי שנה קודם לכן והמצלמה נרכשה למעלה משנה קודם לגניבה. על כן, נקבע כי יש להעריך את עלות הפריטים שנגנבו רק ב-75% מעלות הקנייה.

 

בנוסף ציין השופט, כי בחדרי האירוח במלון ישנה כספת והמתארחים מונחים להפקיד בכספת חפצים בעלי ערך. מכיון שהתובעת לא עשתה כן, יש לחייב אותה באשם תורם של כ-20%.

 

בסיכום נקבע, כי על המלון לפצות את התובעת ב-1,560 שקלים בשל הפריטים שנגנבו. בנוסף, חויב המלון לשלם לתובעת הוצאות משפט של 300 שקלים. (ת"ק 1548-09 אוסדון עדי נ' הולדי אין אקספרס)

 

המזוודה נעלמה, המלון ישלם

חשוב לדעת, כי לא רק על גניבה מהחדר המלון צריך לשלם (מלבד אם מתקיימים הסייגים), אלא גם על פריטים ש"נעלמים" משטחו. כך, למשל, ביהמ"ש לתביעות קטנות באשקלון דן בתביעה של אדם שהתארח במלון הוליטל סיאסטה אילת בתחילת אפריל 2008, אשר מזוודתו נעלמה.

 

ביום האחרון לשהותו במלון, התובע היה צריך לפנות את החדר. מכיון שההסעה שלו הייתה רק בשעה 1 בלילה, הוא וחבריו השאירו את המזוודות שלהם בחדר נעול ומיוחד, המיועד לאפסון מזוודות. אולם, כאשר חזר התובע למלון כדי לקחת את המזוודה שלו, התברר שהמזוודה שלו נעלמה. נאמר לו שהעניין יבורר, ובסופו של דבר המזוודה לא נמצאה.

 

השופט בדימ' עמירם דננברג קבע, כי על המלון לפצות את התובע בשל אבדן המזוודה. השופט בסס את קביעתו על סעיף 12 לחוק השומרים לעניין נכסים של אורח הנמצאים במלון, לפיו דין בעל המלון כדין שומר שכר. לפי סעיף 2 (ב) לחוק שומר שכר אחראי לאובדן נכס בגלל נסיבות שלא היה יכול למנוע אותן מראש, אך כשהמטרה לשמור על הנכס הייתה טפלה למטרה העיקרית של אחזקתו, השומר פטור אם אובדן הנכס ונזקו נגמרו שלא ברשלנותו.

 

במקרה זה נקבע, כי התובע פעל כשורה כאשר אפסן את המזוודה בחדר שנעול בדרך כלל, ואילו המלון התרשל. "לא מצאתי כל שמץ של ראייה שמצביעה על כך שהמזוודה אבדה שלא ברשלנותה של הנתבעת", פסק השופט, וחייב את המלון לשלם לתובע פיצוי של 2,700 שקלים. בנוסף, חויב המלון לשלם לתובע הוצאות משפט ואגרה בסך 250 שקלים. (ת"ק 1627-09 הרוש אופיר נ' סלטו אדיר ואח' )

 

האורחת התרשלה? המלון לא יפצה!

עם זאת, וכאמור בפתח הדברים, לא תמיד תחול על המלון אחריות לפצות את האורח בשל גניבה. דוגמה לכך ניתן למצוא בפסק דין שניתן לאחרונה בביהמ"ש לתביעות קטנות בטבריה בו נדחתה שהוגשה נגד הנהלת מלון קיסר בטבריה בשל שעון זהב שנגנב.

 

אורחת המלון הגישה תביעה על סך 10,000 שקלים בשל שעון זהב יוקרתי שנגנב לטענתה, בזמן ששהתה במלון. לדבריה, היא הורידה את השעון מידה והניחה אותו על השידה ליד המיטה, חזרה למחרת ולא מצאה אותו. מטעם הנהלת המלון נטען, כי בכל חדר יש כספת, שהתובעת ובעלה לא השתמשו בה מטעמיהם, ולא הודיעו מראש על שעון הזהב לקבלה, ועל כן גניבת השעון אינה באחריות המלון.

 

השופטת רים נדאף דנה בשאלה האם יש להטיל אחריות על המלון בשל גניבת שעון היד של התובעת לאור ס' 12 לחוק, והגיעה למסקנה שלא. התובעת לא הודיעה למלון כי היא מחזיקה בשעון יד מזהב, כאשר אין מחלוקת בין הצדדים כי מדובר בחפץ יקר ערך. נפסק, כי השעון נכלל בהגדרת "חפצי ערך" במובן סעיף 12(ג) לחוק, כך שהיה על התובעת להודיע למלון על כך שהיא מחזיקה בשעון היוקרתי עם הגעתה למלון כתנאי לחבות המלון, אך היא לא עשתה כן.

 

בנוסף נקבע, כי לא רק זאת, אלא שהתובעת גם לא הכניסה את השעון היוקרתי לכספת שעמדה לרשותה בחדר, ויצאה מהחדר תוך השארת שעון יוקרתי מזהב על השידה. בכך, יש משום התרשלות מצידה של התובעת. לאור האמור, התביעה נדחתה. השופטת החליטה שלא לחייב את התובעת בהוצאות. (ת"ק 4380-07-10 יפת נ' "קיסר" טבריה)

 

איך למנוע גניבה ולקבל פיצוי במקרה הצורך?

אז אם אתם מתכננים בקרוב חופשה במלון, וחייבים, אבל ממש חייבים, לקחת אתכם חפצים יקרים/בעלי ערך, כדאי להקפיד על כמה כללים: ראשית, להודיע למלון על עצם הימצאות החפצים. שנית, להכניסם לכספת במידה שיש כזו בחדר. שלישית, לא להפקירם כך סתם במקום גלוי. אם תקפידו על הכללים ובכל זאת מישהו יחליט לגנוב דווקא מחדריכם, לפחות תהיו זכאים לפיצוי מהמלון, שכן האחריות תוטל עליו, ורשלנותכם התורמת תהיה מזערית או אפסית (בהתאם לנסיבות, כמובן).

 

*עו"ד אורנית אבני-גורטלר, עוסקת בכתיבה ועריכה משפטית .

 

**יובהר, כי המידע המוצג בכתבה הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברת אינה נושאת באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
(אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים