שתף קטע נבחר

דחוסים באוטובוסים: "נערכנו מראש, זה לא עזר"

יום המבחן המשמעותי הראשון של הרפורמה בתחבורה הציבורית עבר בלי תקלות גדולות, אבל ניחן בבלבול ואי-סדר: כרטיסים שלא נקלטים, אוטובוסים עמוסים לעייפה ונוסעים שלא מוצאים את הדרך. אמש: ביפו הפגינו נגד ביטול קו, בכפר שלם חסמו כביש

בחדר המצב במשרדי חברת נתיבי אילון בתל-אביב סיכמו אמש (יום א') בסיפוק יחסי את יום המבחן המשמעותי הראשון של הרפורמה בתחבורה הציבורית. לטענת אנשי החברה, בסך הכל לא נרשמו אירועים חריגים שגררו עיכובים משמעותיים, מהומות או ביטולי נסיעות, אבל מי שבחן את המצב בשטח היה עד למציאות קצת אחרת: בלבול, חוסר ידיעה ולא מעט כעס ליוו את יום הנסיעות של תושבי גוש דן.

 

רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת:

 

עד לשעה 18:00 בערב התקבלו בחדר המצב של חברת נתיבי אילון 120 פניות על תקלות ובעיות, והן טופלו בשטח על-ידי בקרים, פקחים ותצפיתנים של המשרד או באמצעות המפעילים עצמם. במשרד התחבורה אמרו כי בקווים החדשים נרשמה היום תפוסה מלאה, וכך גם בקווים שלא שונו, "כנראה בשל תעריפי הנסיעה החדשים והנמוכים". בפועל, התעריפים ברוב הקווים דווקא עלו.

 

במהלך היום ניכר כי עיקר הזעם הצטבר בקרב הנוסעים המבוגרים, שנותרו לעתים לא רחוקות ללא מענה גם כשפנו לנהגים או לדיילים בבקשה לקבל מידע. האוכלוסייה הצעירה נתקלה בפחות שיבושים, כנראה משום שהתעדכנה באינטרנט, אך הבלבול והתסכול אחז גם בה. "עליתי על קו 63, נערכתי מראש, וחשבתי שאם התוואי לא שונה, אז לא תהיה בעיה", אמר נתי, צעיר מתל-אביב. "הו, כמה טעיתי. נדחסנו כמו סרדינים, ואנשים צעקו על הנהג - שנותר אובד עצות".

 

בחלק מהאוטובוסים נרשמו אתמול תקלות במערכת הכרטיסים האלקטרוניים, ונהגים נאלצו להעלות נוסעים אף שכרטיס הרב-קו שלהם לא זוהה על-ידי המערכת. במקרים אחרים, אף שהאשמה הייתה במכונה ולא בכרטיסים עצמם, דווח על נהגים שסירבו לכבד את כרטיסי הרב-קו. במקרה של סטודנטים אמורים הכרטיסים האלה להעניק נסיעות חופשיות שעליהן שילמו הסטודנטים מבעוד מועד.


עולים לאוטובוס ברחוב ז'בוטינסקי בפתח-תקווה (צילום: עופר עמרם)

 

בתחנות אוטובוס מסוימות עדיין לא הוחלף השילוט לזה המבשר על הקווים החדשים, וכך למשל מי שהגיעו לתחנת האוטובוס שליד תחנת הדלק פז ברחוב לוי אשכול בחולון יכלו לחכות לנצח לבוא הקווים 73 ו-74, עליהם השלום. נהגי אוטובוס, מצדם, התלוננו היום על כך שהם מתקשים להעניק שירות טוב ומהיר יותר גם לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, לאור העובדה שנהגים רבים אינם מכבדים את נתיבי התחבורה הציבורית ונוסעים בהם או חוסמים אותן עם מכוניותיהם הפרטיות.

 

מפגינים חסמו כביש בכפר שלם

גם הערב סירבו עדיין לגווע צעדי המחאה של תושבים הטוענים כי הרפורמה בתחבורה הציבורית פגעה בהם באופן משמעותי. כמו בשכונת המשתלה בצפון תל-אביב, יצאו אמש תושבים בכפר שלם שבדרומה של העיר להפגין במחאה על כך שאוטובוסים גדולים נכנסים מעתה לרחובות הצרים של השכונות. כמה מהמפגינים חסמו את הכביש לאוטובוסים בקו 16 החדש, עד שהמשטרה פיזרה אותם בשקט בתוך כמה דקות.


חסימת כביש הערב בכפר-שלם (צילום: רבקה וינשטיין)

 

המהפכה בכבישים - עוד כותרות ב-ynet:

 

בגזרת האינטרנט העלו פעילים מיפו סרטונים מתוך נסיעות האוטובוסים, שבהן נראו תושבים מוציאים את קצפם על משרד התחבורה ודורשים להחזיר את קו 46 מיפו לבת-ים למסלולו המקורי. הסרטונים הם המשך ישיר לשתי ההפגנות שנערכו בעיר בימים האחרונים, ושבהן טענו התושבים כי הקו היה האמצעי היחידי עבורם להגיע לטיפולים ובדיקות במרכז הרפואי של "הכללית" בקניון בת-ים.


מה זה? איך קוראים את זה? מפענחים את מפת הקווים (צילום: ירון ברנר)

 

חבר מועצת העיר תל-אביב-יפו מטעם מרצ ומי שמוביל את המאבק הזה, אחמד משהראוי, אמר ל-ynet: "לא נפסיק להיאבק ולהשמיע את קול החלשים עד שהקו הזה יחזור למסלולו המקורי. לא ייתכן שאישה מבוגרת וחולה תצטרך להחליף

שני קווים כדי להגיע לבדיקה רפואית. מה יקרה אם האוטובוס השני יאחר והיא תפספס את תורה?".

 

במשרד התחבורה אמרו בתגובה על הטענות בנוגע לקו 46 כי "קו 41 מחליף את קו 46 שבוטל, ומעניק שירות לתושבי יפו ודרום תל-אביב אל התחנה המרכזית החדשה וממנה. בימים האחרונים קיבלנו בקשות הן מתושבים והן מנציגי הרשויות להאריך את מסלול הקו. הבקשות נשקלות בכובד ראש. נבצע שינויים כנדרש לאחר שהמערכת תוטמע במלואה בקרב הנוסעים".

 

בימים האחרונים הצליח המאבק הציבורי להביא בכל זאת להחלטה שלא לבטל את קו 45, שמוביל בין השאר את הסטודנטים מגבעתיים לאוניברסיטאות תל-אביב ובר-אילן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
120 תלונות עד הערב. נוסעים מבולבלים
צילום: ירון ברנר
החיים החדשים בדרכים. גם התעריפים השתנו
צילום: בן קלמר
מפגינים נגד ביטול קו 46 ביפו
צילום: אחמד משהראוי
מומלצים