שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

נתיבי התחבורה הציבורית - "למה אין אכיפה?"

קווים חדשים וישנים כאחד נתקעו בפקקים בתל-אביב גם לאחר השקת הרפורמה הגדולה, בעוד נתיבי התחבורה הציבורית עמוסים במכוניות פרטיות ובמשאיות חונות. אבל מי אוכף את החוק?

"הרפורמה לא שווה מאומה ללא נתיבי התחבורה הציבורית". בעוד ימיה הראשונים של הרפורמה בתחבורה הציבורית מלווים בתלונות רבות ובקשיי הסתגלות, נראה כי חלק מרכזי בתוכנית עדיין תקוע ומאפייניו לא השתנו כלל. נתיבי התחבורה הציבורית, המהווים את הכלי המשלים החשוב ביותר עבור קווי האוטובוס, ממשיכים לסבול מעומס של כלי רכב פרטיים, ללא אכיפה וללא היערכות מיוחדת.

 

רפורמה בתחבורה הציבורית - כל מה שרציתם לדעת

 

מבדיקת ynet הבוקר (יום א') עולה כי נתיבי התחבורה הציבורית על ציר קוגל בחולון, לאורך רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק, ועל ציר אבן גבירול במרכז תל אביב שוב נותרו בגדר המלצה בלבד עבור הציבור הרחב. משאיות פרקו סחורה, מכוניות פרטיות הפליגו לדרכן וקווי הסימון הצהובים הפכו לבדיחה מביכה, ודאי על רקע ההשקה המושקעת של משרד התחבורה.

 

קווי האוטובוס - ישנים וחדשים כאחד - נותרו תקועים בפקקים של שעות העומס, בדיוק כמו בימים שלפני הרפורמה. באגף התנועה של משטרת מחוז תל אביב, אגב, לא נרשמה שום היערכות מיוחדת, ולו למראית עין, מבחינת אכיפת הנושא.

 

"זה בלוף אחד גדול", אמר ל-ynet נהג בחברת אגד. "איך אנחנו יכולים לתת שירות טוב ומהיר יותר אם הנתיבים ממשיכים להיות חסומים? נהגים במכוניות פרטיות הפכו אותם לנתיבים מהירים כי אין אכיפה, כך שכל המהלך הגדול הזה לא שווה מאומה ללא נתיבי תחבורה ציבורית אמיתיים".


שגרה בנתיב התחבורה הציבורית באבן גבירול (צילום: עופר עמרם)  

  

בעיריית תל אביב, שבסוף השבוע הוכנסו לשימוש בתחומיה שלושה נתיבים חדשים - באבן גבירול, לכל אורך המלך ג'ורג' וברחוב יצחק אלחנן -  דורשים בתוקף מהממשלה לפעול בנושא. "אני נלחם כבר 12 שנה שיתנו סמכויות אכיפה בנושא לפקחים עירוניים", אמר ראש רשות התחבורה והתנועה בעירייה, משה טיומקין, "למשטרה יש סדרי עדיפויות ויכולות מוגבלות, ואני

 לא מבין למה הם והמשרד לביטחון פנים מתנגדים למהלך. לנו יש עניין". טיומקין התייחס בביטול גם לתוכנית משרד התחבורה להציב עשרות מצלמות אכיפה בנתיבים. "אני עוד לא רואה את זה באופק, וזה כנראה גם מתעכב".

 

דובר חברת דן, איתן פיקסמן, הוסיף כי "בתל אביב יש 60 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בלבד, לעומת 833 ק"מ של כבישים, וחלק מהם לא אטרקטיביים. רק גוף ממשלתי חזק יכול להוביל מהלך שכזה. נהגי התחבורה הציבורית במנהטן לא קוסמים", הסביר פיקסמן, "הם מסוגלים להעניק שירות טוב ומודרני בגלל הכלים שיש להם ביד: מהירות מסחרית ונתיבים בלעדיים".

 

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר בתגובה כי "אנו חוששים כי השיקול המרכזי לא יהיה השיקול האכיפתי, אלא שיקול שמטרתו להעשיר את הקופה של הרשות המקומית. לכן, כאשר אנו מאפשרים מתן סמכויות הדבר צריך להיעשות במידה. חשוב להדגיש כי הצעת החוק תגרום, בין היתר, להצפה של בתי המשפט לתעבורה, תגביר את החיכוך בין הנהג לפקחים - דבר שיחייב בכל מקרה את הגעת המשטרה למקום".

 

מסתמן: גם קו 46 יחזור למסלולו המקורי

במקביל, נודע ל-ynet כי מחאה נוספת על רקע הרפורמה עשויה להניב פרי. במשרד התחבורה שוקלים בחיוב להחזיר את קו 46 מיפו לבת ים למסלולו המקורי, לאחר הפגנות שערכו תושבי יפו. מוביל המאבק, חבר מועצת העיר אחמד

משהראוי, אמר כי "הקו הזה היווה את הדרך היחידה עבור תושבים רבים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות להגיע לטיפולים רפואיים במרכז הרפואי של הכללית בקניון בת ים, כך שמדובר בכורח המציאות".

 

ממשרד התחבורה נמסר: "קו 41 מחליף את קו מספר 46 שבוטל ומעניק שירות לתושבי יפו ודרום תל אביב אל תחנה המרכזית החדשה וממנה. בימים האחרונים קיבלנו בקשות הן מתושבים והן מנציגי הרשויות להאריך את מסלול הקו. הבקשות נשקלות בכובד ראש. נבצע שינויים כנדרש לאחר שהמערכת תוטמע במלואה בקרב הנוסעים".

 

בנוסף, נודע כי קווים רבים נוספים ייבחנו מחדש, ולא מן הנמנע שבימים הקרובים יוחלט על מקצה שיפורים נוסף מבין עשרות השינויים שבוצעו במסגרת הרפורמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתיב התחבורה הציבורית באבן גבירול
צילום: עופר עמרם
מצלמות האכיפה של משרד התחבורה. "לא רואים באופק"
צילום: הלל פוסק
מומלצים