שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    לפעמים המעסיק שפיטר אותך - גם יעזור לך להשתקם

    פוטרת ממקום עבודתך? ישנן חברות שמממנות סדנאות לליווי מפוטרים על חשבון המעסיק לשעבר. ד"ר מוטי נוימן, פסיכולוג ארגוני: "אתה משקיע כל כך הרבה בתדמית והתנהלות לא נכונה יכולה להוריד לטמיון השקעה אדירה"

    פיטורים הם החוויה הקשה ביותר ששכיר יכול לחוות. לעתים הם מגיעים על רקע קיצוצים בחברה, לעתים עקב חוסר שביעות רצון המעסיק, אבל בשורה התחתונה - העובד מוצא את עצמו, לפעמים אחרי עשרות שנים, מחוסר עבודה וחסר אונים.

     

     

    בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות מבינות כי הדאגה שלהן לעובד לא מסתיימת עם הגשת מכתב הפיטורים, וכי עליהן ללוות את העובד ולסייע לו גם לאחר מכן, מתוך תחושת אחריות רחבה יותר.

     

    מגמת ליווי המפוטרים התחילה לפני כ-30 שנה בארצות הברית - "outplacement" - ובשנת 1994 תהליכים דומים התחילו בארץ.

     

    הסיבות לכך מגוונות, החל ברצון לשמור על מוניטין טוב ולשדר מסר ערכי ומרגיע לעובדים ועד למחשבה שאין לדעת איך יסתובב הגלגל כך שתמיד כדאי להיפרד כידידים.

     

    "בעבר הרחוק ניתן למפוטרים רק מה שהחוק מחייב והיום בארגונים רבים עוזרים לחפש עבודה. באמצע החיים זה לא קל לחפש עבודה כי מה שעשית כבר לא קיים במקומות אחרים" - אומר ד"ר מוטי נוימן, פסיכולוג ארגוני, מנהל מחלקת ייעוץ קריירה בפילת.

     

    למה זה משתלם למעסיק?

    "לאורך ההיסטוריה שלי לא היה מקרה אחד של מישהו שתבע את המעסיק אחר כך בבית דין משום שפסיכולוגית – ברגע שעזרת לאדם משמעותית ברגעים אלו נוצר מצב של דיסוננס קוגנטיבי. אותו גורם מצד אחד כועס עליך ומצד שני הוא עוזר ואז אנשים לא נוקטים בשום צעדים ומקלקלים את המשך הדרך", אומר נוימן.

     

    כיום, יחסי ציבור ומיתוג הם מרכיבים הכרחיים לחברות בשביל לשמור על "שמן הטוב". "אתה משקיע כל כך הרבה בתדמית והתנהלות לא נכונה יכולה להוריד לטמיון השקעה אדירה", סבור נוימן.  "פיטורים זו תופעה נפוצה ואם ברור לאנשים שכשיקרה משהו יעזרו להם זה מעודד בחברה - זה שומר על מוטיבציה. אנחנו עוזרים להם איך לכתוב קורות חיים, איך לחשוב על דברים יצירתיים, איך להפוך לימון ללימונדה".

     

    מעזרה ראשונה עד לשירות מלא

    חבילות השירות הניתנות למפוטרים נעות מעזרה ראשונה בשבע פגישות ועד לשירות מלא - אדם היושב במסגרת תעסוקתית מלאה. עד היום תהליכי ליווי למפוטרים ניתנו על ידי מספר חברות גדולות ובהן IBM ונטפים שעברו כמה מעגלים של פיטורים.

     

    מה ההבדל בין המפוטרים הצעירים למבוגרים יותר?

     

    "בגילאי 40 פלוס, האדם עבד 15-30 שנה במערכת והוא בא עם התפיסה שלו והוא לא מוכן לקבל עבודה אחרת. הסוד של למצוא עבודה זה לעשות סוויץ' בראש. התגובה הראשונית שאני שומע זה ציפיות שכר בראיון עבודה מדומה. אנשים חושבים שמגיע להם יותר", אומר נוימן.

     

    "התרומה של הייעוץ זה להביא את המציאות בצורה ענינית ולעזור לאנשים לעשות סוויץ ולהתגמש. בכל מקום אתה עושה טירונות מחדש", מוסיף נוימן.

     

    ומה לגבי המפוטרים הצעירים?

     

    "במיוחד בעולם ההיי-טק, מי שיגיד שהיה 8 שנים במקום עבודה זה ייראה מוזר, אלא אם הוא טיפס מהר מאוד בסולם הדרגות. אתה מצפה שאדם יעבור אחת לשנתיים שלוש מקום. זה לא פגם להיות מפוטר צעיר".

     

    נוימן אומר כי האנשים שעובדים איתו בשירות מלא מגיעים ל-100% הצלחה. "אנשים מתעייפים ואתה יושב עם הבן אדם ומביא לו רעיונות, פילוח, מקומות תעסוקה אפשריים. חיפוש עבודה זה כמו שיווק. אנשים לא עושים זאת בצורה נכונה וחכמה. ברגע שאדם עובד נכון תהיה לו הצלחה - הוא ימצא את העבודה".


    פורסם לראשונה 08/07/2011 08:59

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    אין לדעת איך יסתובב הגלגל
    index open
    ד"ר מוטי נוימן
    מומלצים