שתף קטע נבחר

 

בקרוב באירופה: תוויות לסימון "מוצרים מזהמים"

צרכנים באירופה יוכלו בקרוב לבדוק כמה זיהום נוצר בתהליך הייצור של כל מוצר שהם רוצים לרכוש. גם במחוז קוויבק שבקנדה וביפן ניכרת תזוזה בתחום של סימון הערכים הסביבתיים על מוצרים. לייצואנים הישראלים כדאי להיערך

צרכנים רבים בודקים בעודם משוטטים בין מדפי הסופר או הפארם, מה הערך התזונתי שמוטבע על אריזת המוצרים. יש גם כאלה שבודקים אם מצוין עליה כי ניתן למחזר את המוצר ואם הוא נוסה על בעלי חיים, אך בקרוב צפוי להצטרף סימון נוסף וחדש, לפחות באירופה: מה טביעת הרגל הפחמנית של המוצר, כלומר כמה זיהום הוא מייצר לאורך חייו.

 

 

רונן גרובר, מנהל תחום פרויקטים במכון היצוא, מספר שהאיחוד האירופי עתיד להכריז לקראת סוף 2012 על שיטה אחידה לסימון דירוג סביבתי של מוצרים. "מדובר בדיווח וולונטרי שיהווה צעד ראשון בדרך לתקנות עתידיות מחייבות", הוא מסביר. "חברות ישראליות שמוכרות בשווקים באירופאים, יידרשו להראות כמה פחמן צרך המוצר שלהם לאורך תהליך הייצור".

 

מטרת סימון טביעת הרגל הפחמנית, היא להראות כמה זיהום כרוך בייצור 100 גרם מוצר, כדי לאפשר לצרכנים וללקוחות לבחור את המוצר המזהם פחות מבין המוצרים המתחרים על המדף. באיחוד מקווים כי הפיכת המידע הסביבתי לנגיש, תביא להתעוררות ולחץ של צרכנים להעדיף מוצרים "ירוקים" יותר. 

 

מוצר המסומן בטביעת רגל פחמנית, אנגליה  (צילום: ערן תורג'מן) (צילום: ערן תורג'מן)
מוצר המסומן בטביעת רגל פחמנית, אנגליה (צילום: ערן תורג'מן)

 

בצרפת כבר אפשר לראות צעדים של ממש בתחום – בימים אלה מסתיים במדינה פיילוט שנמשך כשנה ושכלל סימון 1,000 מוצרים של 168 חברות. גרובר מספר שבעקבותיו יוחלט על אופן יישום החוק על מוצרים מקומיים ומיובאים במדינה כולה. "הפיילוט בצרפת עומד בשלבי סיום וסביר להניח שיאמצו אותו לאחר מכן", הוא מספר.

 

אירופה לא לבד לבד: גם מחוז קוויבק שבקנדה הצהיר לאחרונה על השקת פיילוט לסימון מוצרים בערכי טביעת רגל פחמנית במימון ממשלתי, בהיקף של 24 מיליון דולר, וביפן הסתיים לאחרונה פיילוט דומה שתוצאותיו יפורסמו בקרוב. משום כך, במכון הייצוא ממליצים ליצואנים להתחיל להיערך לשינויים הצפויים בתחום הסימון הסביבתי.

 

"על היצואנים הישראלים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות ולהכין עצמם להכלה מהירה של חוקי הדירוג הסביבתי", אומר גרובר. "יצואנים אשר יזוהו עם חדשנות וימצאו בעמדה של מובילי שוק, יוכלו להצטרף למגמה עוד לפני שהיא הופכת לחקיקה מחייבת ובכך ליצור לעצמם יתרון שיווקי".

 

השלבים לאורך חיי המוצר שכולים בחישוב טביעת רגל פחמנית (תרשים: אקוטריידרס בע"מ) (תרשים: אקוטריידרס בע
השלבים לאורך חיי המוצר שכולים בחישוב טביעת רגל פחמנית(תרשים: אקוטריידרס בע"מ)

 

מתחילים להערך

ואכן, יש חברות שהחליטו לא להמתין ליום שבו יהיו מחויבות לפרט את טביעת הרגל הפחמנית והחלו ללמוד את התהליך. אחת מהן היא "אם.סי.פי פרפורמנס פלסטיק" מקיבוץ המעפיל, שמייצרת מגשיות פלסטיק עבור יצרני מזון מובילים העולם. לצורך כך התקשרה החברה עם חברת אקוטרידרס, שחישבה עבורה את טביעת הרגל הפחמנית של מוצריה.

 

החישוב נעשה על פי תקן בינלאומי וכלל גם בניית כלי חישובי שמאפשר לבחון את טביעת הרגל הפחמנית תחת תנאי ייצור משתנים ושימוש בחומרי גלם שונים. רוני קומר, יו"ר חברת אקוטריידרס, מסביר כי החישוב התבצע בשיטת LCA – Life Cycle Analysis, שמשקללת את פליטות גזי החממה לכל אורך שרשרת הייצור של המוצר - משלב הפקת חומרי הגלם, השינוע למפעל, תהליך הייצור, השינוע של המוצר ללקוח וגם השימוש של הלקוח במוצר ואופן הטיפול בפסולת.

 

חישוב טביעת רגל פחמנית (תרשים: אקוטריידרס בע"מ) (תרשים: אקוטריידרס בע
חישוב טביעת רגל פחמנית(תרשים: אקוטריידרס בע"מ)

 

"השאלה היא לא האם יצרנים יהיו מחויבים בסימון סביבתי, אלא מתי זה ייקרה", אומר קומר. "יצואנים שלא בוחנים את ההיבטים השפעות הסביבתיות הכרוכות בייצור שלהם הסביבתיים של המוצרים שלהם - יורים לעצמם ברגל".

 

חייא אדלמן, מנכ"ל אם.סי.פי, מספר כי "כשהבנו שהעולם הולך לכיוון הזה, ושבעוד מספר שנים ידרשו מאתנו את החישוב כדיווח חובה, החלטנו להקדים את השוק ולהתמקם בראש החץ. היתרון היה כפול, גם קיבלנו מידע יקר ערך שמאפשר לנו להתמקד בתהליך שיפור הביצועים הסביבתיים שלנו, וגם מיקמנו את עצמנו כמובילי שוק בתחום בעיני הלקוחות שלנו".

 

בין השאר גילתה החברה בתהליך שמקורן של יותר ממחצית מהפליטות של המוצר שלה, הוא בספקים שלהם. "כשסיימנו, דאגנו לעדכן את לקוחותינו בעולם בתהליך שעברנו והופתענו מתגובותיהם החיוביות ומבקשתם לקבלת מידע נוסף", הוא מוסיף. "בסופו של יום, ההחלטה לרכוש מוצר מסוים מורכבת משיקולים רבים, אך אין ספק שטביעת הרגל הפחמנית סייעה לנו לשמר את המעמד החדשני והמוביל שלנו".

 

בינתיים, עושה רושם שרחוק היום בו השוק המקומי גם יחייב חברות לדווח על האריזות מה ההשפעה הסביתית של המוצרים שלהן. עם זאת, גרובר לא פוסל אפשרות שחברות שיתחילו לסמן את המוצרים שהן משווקות בעולם - יבחרו לעשות זאת גם על מוצרים שהן משווקות בארץ, דבר שעשוי להביא לעליה במודעות לנושא.

 

בכל מקרה הוא מבהיר, כי "לא רחוק היום שבו חברה שלא תציין את המידע הסביבתי על המוצרים שלה - לא תוכל לשים אותם על המדפים, לפחות באירופה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: ערן תורג'מן
סימון טביעת רגל פחמנית
צילום: ערן תורג'מן
חמגשית של אם.סי.פי. הקדימו את השוק
מומלצים