שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מיסוי ירוק: כך מוותרת המדינה על 50 מיליון בחודש

    גירעון עצום בתקציב המדינה וקיצוצים נרחבים בתחום הרווחה, לא שכנעו את השרים לעדכן את תכנית המיסוי הירוק שמעודדת רכישת רכב חסכוני. גם החשש מהעלאת מחירים אינו מבוסס כנראה

    אין כסף לטיפולי שיניים לבני 12? יש, אבל אין מי שייגבה אותו. ל-ynet נודע כי בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרדיהם, שרי התחבורה והגנת הסביבה מסרבים לאשר עדכון לתוכנית מס, המעניקה תמריצים למכוניות שפולטות מעט זיהום. התוצאה: הפסד הכנסות של כ-50 מיליון שקלים בחודש, או כ-600 מיליון שקלים בשנה.

     

    עוד על מיסוי ירוק:

     

     

    בשיחה עם ynet, תוקפים היום (ג') גורמים המקורבים למשרד האוצר את החלטת השרים, ואומרים כי בזמן שבו נדרש כיסוי גירעון תקציבי של יותר מ-40 מיליארד שקלים, התנהלות זו היא שגיאה חמורה.

     

    המכוניות הופכות נקיות יותר? הפסדי המדינה גדלים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
    המכוניות הופכות נקיות יותר? הפסדי המדינה גדלים(צילום: רועי צוקרמן)

     

    "בזמן שהמדינה מטילה מסים על עקרות בית ומצמצמת את טיפולי השיניים לילדים, פשוט אי אפשר להבין את ההתנהלות הזו של השרים", אומר גורם המקורב לאוצר. "בכל חודש שעובר, המכוניות שמגיעות לישראל הופכות יותר ויותר 'נקיות' גם בלי שהמדינה עושה דבר. וזה אומר שבגלל סירוב השרים לאשר את עדכון המס, הפסד ההכנסות רק הולך וגדל כל הזמן".

     

    על-פי המקורבים לאוצר, שרי התחבורה והגנת הסביבה אינם מוכנים לאשר את עדכון המס, מחשש שזה יביא לעליית מחירים בשוק הרכב החדש. אלא שלדברי אותם גורמים, כמה מבכירי שוק הרכב כבר נתנו את הסכמתם העקרונית להימנע מלהעלות את מחירי המכוניות בעקבות העדכון - לפחות בחלק מהדגמים המשווקים כיום. על-פי הערכות, הסיבה העיקרית להסכמה זו היא התחזקות משמעותית של השקל בחודשים האחרונים מול הין היפני, הדולר והיורו.  

     

    בתגובה לפניית ynet, אמרו במשרד להגנת הסביבה כי עוד לא התקבלה החלטה בנוגע לעדכון המס, וכי הנושא "נמצא בדיונים". מלשכת שר התחבורה, ישראל כץ, לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.

     

    כמעט מיליארד שקלים בשנה וחצי

    בשיחות עם ynet, אישרו היום בכירים בשוק הרכב כי עדכון המיסוי הירוק לא יביא בהכרח לייקור המכוניות החדשות, וזאת בניגוד להערכות קודמות, לפיהן הייקור יהיה בלתי נמנע. "זה בהחלט יתכן", אומר בכיר באחת היבואניות הגדולות, "רק צריך לזכור שההחלטה תתקבל לכל דגם, בפני עצמו". עם זאת, כמה יבואנים העריכו כי העדכון יביא לייקור של חלק מהדגמים, וזאת לאור הקטנת שיעור הטבות המס. 

     

    ראוי לציין כי עדכון המס ("מיסוי ירוק") תוכנן בתחילה להיכנס לתוקף כבר לפני כשנה וחצי, בינואר 2012 ובהתאם להחלטת ממשלה. אלא שבאותה עת, סירב השר גלעד ארדן - ששימש אז כשר להגנת הסביבה - לחתום על הצו שאמור היה ליישם את העדכון. גם בינואר 2013 לא יושם עדכון המס, בגלל פיזור הכנסת והבחירות. על-פי הערכות, הפסד ההכנסות בתקופה זו נאמד בכ-900 מיליון שקלים.

     

    "שוק קטן יחסית, אנשים מבוססים"

    על-פי נתונים שפירסם לאחרונה מינהל הכנסות המדינה, ב-2010 - השנה המלאה הראשונה ליישום רפורמת "מיסוי ירוק" - ניתנו במסגרתה הטבות מס בסך מצטבר של כ-1.6 מיליארד שקלים. שנה בלבד לאחר מכן, זינק היקף ההטבות לכ-2.2 מיליארד שקלים. במינהל העריכו כי בסיכום 2012 יתברר כי סך הכנסות המדינה ממס קנייה ירד, וזאת למרות עליה בערך המצטבר של המכוניות שיובאו. הסיבה העיקרית לכך, הסבירו במינהל, היא המיסוי הירוק.

     

    ראוי גם להזכיר כי ברשות המסים אומרים כי הרוכש הממוצע של מכונית חדשה מתאפיין ברמת הכנסה גבוהה מהמממוצע, ולכן אם אכן יתייקרו חלק מהמכוניות לא צפויה פגיעה משמעותית במעמד הביניים. "רוכשי רכב חדש מיבואן נמצאים אף הם, בממוצע, ברמה של העשירון העליון בהכנסות", מבהיר דו"ח רשמי של הרשות. "תוצאה זו מעמידה את הדברים במקום - שוק הרכב החדש (הוא) שוק קטן יחסית, המשתייך לאנשים מבוססים יחסית".  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אוהד צויגנברג
    מי צריך 50 מיליון שקלים בחודש?
    צילום: אוהד צויגנברג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים