שתף קטע נבחר

נגמרה המחאה? המכוניות צפויות להתייקר בינואר

חלק ניכר מהמכוניות החדשות הנמכרות כיום בישראל עומד להתייקר כבר בינואר 2013. הטבת מיסוי ירוק שהוארכה בשנה תעבור שינוי משמעותי, ואתם עומדים להרגיש את זה בכיס

פרסום ראשון: בתחילת 2013 יתייקרו חלק מהמכוניות הפופולאריות בישראל. ל-ynet נודע כי במשרד להגנת הסביבה ורשות המסים סיימו את הכנתו של עדכון ל"מיסוי ירוק", לפיו ניתנות הטבות מס משמעותיות למכוניות שפולטות זיהום מועט. בעדכון, שאמור להיכנס לתוקף בינואר 2013, יוחמרו התנאים הקובעים את גובה הטבות המס. בעקבות העדכון, כך מעריכים בכירים בשוק הרכב, יתייקרו חלק משמעותי מהמכוניות החדשות, ובכלל זאת משפחתיות, סופר-מיני ואף מיני - הקטגוריה הלוהטת של השוק בחודשים האחרונים.

 

עוד בנושא מחירי רכב חדש ב-ynet:

 

הערכות: יהיה קשה יותר לקבל הטבת מס, ולכן יעלו המחירים (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
הערכות: יהיה קשה יותר לקבל הטבת מס, ולכן יעלו המחירים(צילום: רועי צוקרמן)

 

אז מי יושפע מהעדכון?

יש להזכיר כי כבר בינואר 2012 אמורה הייתה הממשלה לעדכן את "מיסוי ירוק", לפיו מכוניות הפולטות כמות מופחתת של מזהמים מקבלות הטבות מס בשיעור של עד 15 אלף שקל. אלא שבשוק הרכב מעריכים כי גל המחאה החברתית בקיץ שעבר, גרם לממשלה לסגת מהכוונה לנקוט צעד שיביא להעלאת מס הקנייה על חלק מהמכוניות, וכתוצאה מכך גם לעליית מחירים. כעת, בעקבות דיווחי האוצר על חוסר משמעותי בגביית מסים, מעוניינת המדינה להעלות מסים, ולכן צפוי העדכון לקבל את אישור הממשלה.

 

במקור תוכנן שינוי שרירותי של "דרגות הזיהום", לפיהן נקבע גובה הטבות המס למכוניות חדשות. דרגת הזיהום של כל מכונית נקבעת על-פי נוסחה ייחודית, המשקללת חמישה סוגים של מזהמים, למשל פחמן דו-חמצני (CO2). כך למשל, מכונית שמקבלת ציון של "130" משתייכת לדרגת זיהום 2 (מתוך 15), וזכאית להטבת מס מרבית (15 אלף שקל).

 

אלא שבסופו של דבר הוחלט לעדכן את הנוסחה עצמה, המשמשת לחישוב דרגת הזיהום ומבוססת על מחקר אירופי מסוף שנות ה-90. הנוסחה החדשה, שאת הכנתה הוביל המשרד להגנת הסביבה, מותאמת למצב הזיהום בישראל, ומבוססת על מחקר ונתונים עדכניים. בשוק הרכב מעריכים כי הנוסחה החדשה תקשה על קבלת הטבות המס: על-פי הערכות, לאחר העדכון ישתייכו כמחצית מהמכוניות החדשות לאחת משמונה דרגות הזיהום הנמוכות, בעוד כיום כמחצית מהמכוניות משתייכות לאחת מחמש הדרגות הנמוכות. יש לציין כי ההבדל בין הטבת המס המוענקת בין דרגת הזיהום החמישית והדרגה השמינית עומד על 3,250 שקל.

 

ראוי להזכיר כי הטבת המס אינה ניתנת ישירות ללקוח, ולכן קשה להעריך מה יהיה שיעור השינוי של המחירים עצמם. להערכת בכירים בשוק הרכב, יתכן כי חלק מהיבואניות "יגלגלו" את מלוא הייקור לכיסו של הצרכן, וייקרו כך את מחירי הרכב בשיעור גבוה יחסית. מנגד, יבואניות אחרות עשויות "לספוג" את הייקור במלואו או חלקו, וכך לצמצם ואף לבטל את הייקור.

 

ומה עם קטגוריית המיני, שבה נמכרות מכוניות ב-60-70 אלף שקלים, ונחשבת לנהנית העיקרית מהטבות המיסוי הירוק? יכולתן של היבואניות לספוג שינויים בקטגוריה זו קטנה יחסית, שכן שולי הרווח שלהן קטנים משמעותית.

 

"לשמר את יעילותם של התמריצים"

 

ראוי להזכיר כי יישום "מיסוי ירוק" החל עוד ב-2009, ועל-פי רשות המסים נחל הצלחה משמעותית. השפעתו העיקרית, כך מסבירים ברשות, היא יצירת "היצע עשיר ומגוון של כלי רכב - במיוחד בקטגוריות המיני והסופר-מיני, תוך הפחתת נטל המס והגדלת רווחת הצרכנים". ברשות מציינים כי בעקבות יישום המיסוי הירוק חלה עלייה ניכרת במכירות כלי רכב שעולים פחות לצרכנים, ופולטים פחות זיהום לאוויר.

 

עדות לשינוי בשוק המקומי - שנגרם בחלקו כתוצאה מהתקדמות טכנולוגית משמעותית בתעשיית הרכב העולמית - אפשר למצוא בנתונים שפרסמה הרשות לאחרונה. על-פי הרשות, רק כשליש מכלי הרכב שיובאו ב-2008 השתייכו לדרגות זיהום 2 עד 6. ב-2011 כלי הרכב בדרגות זיהום 2-6 היוו 65% מכלל היבוא, וברבעון האחרון של השנה אף הגיע חלקם ל-72%.

 

אלא שברשות ובמשרד להגנת הסביבה סבורים כי יש כעת הכרח לעדכן את הנוסחה המשמשת לחישוב הטבות המס. בסקירה שנתית של שוק הרכב, שפרסמו בחודש שעבר, הסבירו ברשות כי "על-מנת לשמר את יעילותם של התמריצים ולמנוע את המשך הירידה בשיעורי המס האפקטיביים (שיעור מס הקנייה לאחר חישוב הטבות המס, ש.ה), חשוב לבצע עדכון של התמריצים".

 

תוצאה נוספת של עדכון המיסוי הירוק, צפויה להיות הגדלת הכנסות המדינה ממסים. ברשות המסים מציינים כי בשנה שעברה חלה ירידה בהיקף תקבולי המס בשוק הרכב, והסיבה לכך היא אותן הטבות הניתנות למכוניות "ירוקות". העדכון המתוכנן ל-2013 יקטין את ההטבות שיקבלו חלק מהמכוניות החדשות, ולכן יישומו צפוי להגדיל את היקף ההכנסות ממסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר, יובל שטייניץ: יאשר את העדכון?
צילום: אלכס קולמויסקי "ידיעות אחרונות"
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים