שתף קטע נבחר

מי אומר ש"אליסיום" הוא זבל של סרט?

השמרנים האמריקנים יוצאים נגד "אליסיום" של ניל בלומקמפ בגלל מסריו הפוליטיים, וטוענים כי ניצל את הצוות שלו במהלך הצילומים במזבלת הענק הרעילה במכסיקו סיטי. "אלו היו השבועיים הקשים ביותר, אכלנו חרא וזה היה שווה את זה", מודה מאט דיימון, והבמאי מסביר: "רציתי להמחיש עוני אמיתי"

רבות דובר כבר על הסרט "אליסיום" והמסרים הסוציו-פוליטיים שלו, הנוגעים באופן מובהק וברור לחוסר צדק חברתי וניצול האדם העובד על ידי בעלי ההון. וכצפוי, בארצות הברית יש מי שאינו מרוצה מהסרט ויוצרו, ניל בלומקמפ. עשירי המדינה בוודאי לא מרוצים, ואליהם מצטרפים פובליציסטים קולניים שמאשימים את הבמאי הקנדי בן ה-33 בצביעות - זאת בגלל התנהלותו על סט הצילומים בבורדו פוניינטה שבפאתי מכסיקו סיטי - מטמנת האשפה השניה בגודלה בעולם.

 

ב"אליסיום", בו מככבים מאט דיימון, ג'ודי פוסטר, שרלטו קופלי וגם דייגו לונה המכסיקני והברזילאים ואגנר מורה ואליס בראגה, פורש בפנינו בלומקמפ עולם בו העשירים חיים באי סטרילי שצף מעבר לאטמוספירת כדור הארץ, בעוד שאר האנושות נותרת על פני הקרקע המטונפים כדי לשרת אותם. הדבר כמובן גורם לתגובות קשות מצד השמרנים האמריקנים, שמתנגדים לביקורת הסוציאליסטית שמוצגת בסרט.

 

מאט דיימון מתרוצץ בין מזבלות ב"אליסיום" ()
מאט דיימון מתרוצץ בין מזבלות ב"אליסיום"

 

כך למשל הפובליציסט הימני גלן בק שהכריז על החרמת הסרט: "כשהוליווד טוענת שזהו הסרט הכי סוציאליסטי שראינו אי פעם, אני לא רוצה לצפות בתעמולה הזאת", אמר. "זה נראה כיף, ואני נהנה ממדע בדיוני. למעשה אני די מחבב את סרטיו של מאט דיימון בדרך כלל, וזה נראה מהנה מאוד, אבל כבר בטריילר אפשר לראות את האג'נדה הפוליטית שלו".

 

תגובה זו של בק ודומיו היתה צפויה, אבל מפתיע יותר היה לראות שמרנים שהאשימו את בלומקמפ בניצול בעצמו. "העשייה של 'אליסיום', הביאה אותנו לחיות אותו במידה רבה - באתר בוונקובר, שסיפק את הסביבה החללית, ובמטמנת הזבל העצומה במכסיקו סיטי, ששימשה ככדור הארץ", סיפר בלומקמפ בראיון ללוס אנג'לס טיימס, "בשלב מסויים, איגוד עובדים שייצג את חלק מאנשי הצוות התנגד לתנאי העבודה בסביבה הרעילה במזבלה, וההפקה נאלצה להסיר את השכבה העליונה של הזבל ולהחליפה באביזרים מזויפים דמויי אשפה". 

 

סצנת אקשן מ"אליסיום" שצולמה בבורדו פוניינטה

 

דברים אלו עוררו את זעמו של ג'ון נולטי מאתר Beitbart: "לפי כל קנה מידה, בלומקמפ היה נכון לגרום למעמד הפועלים בצוות שלו לעבוד בסביבה רעילה ו'לחיות' את הסרט", כתב. "בלומקמפ ניצל את מעמד הפועלים שלו, כדי ללכת עד הסוף עם אליסיום".

 

ובכן, הביקורת הזאת עולה בקנה אחד דווקא עם דברים שאמר דיימון עצמו אחרי הצילומים, ולא מתכחש אליהם גם היום - ונוגעים לתנאי העבודה הקשים במזבלת הענק (הכילה 76 מיליון טון של אשפה), שנסגרה ימים ספורים לאחר תום הצילומים על ידי עיריית מכסיקו סיטי.

 

עוד על הסרט "אליסיום":

 

מסתבר שיש חיים בבורדו פוניינטה

 

"אלו היו השבועיים הכי קשים שעברתי אי פעם. היינו חייבים לאכול חרא, באופן מילולי. הסבירו לנו שכמו בכל מזבלה בעולם, האוויר ספוג בחלקיקי צואה", אמר הכוכב ההוליוודי, והוא הוסיף שלא פחות מכך, זעזע אותו הגילוי שבני אדם חיים באתר זה במציאות: "זה היה קשה לא רק בגלל החום, האבק והפסולת מסביבנו, אלא בגלל שיש שם קהילה של יותר מאלפיים איש שחיים במזבלה. הם חיים שם, והם מתים שם. הם לא עוזבים".

 

עם זאת, בניגוד לטענות של הפובליציסט נולטי, בלומקמפ מעיד כי אנשי הצוות היו מגויסים עד תום לפרויקט. "לא נעים להגיד שצילמנו במזבלה במכסיקו, ושהכל מטונף שם", אמר הבמאי ל-ynet, "השתכנו באזורים נחמדים של מכסיקו סיטי, אבל נאלצנו לצלם באזורים הפחות יפים. אבל הצוות היה מדהים, אתרי הצילום היו מושלמים למה שרצינו. בסך הכל זו היתה חוויה חיובית ביותר. מהצד שלי, נראה היה שהצוות ממש היה מחויב ליצירת הסרט, וזה היה אדיר ואפילו יוצא דופן". 

 

מאט דיימון ושרלטו קופלי נושמים אבק צואתי בצילומי "אליסיום" ()
מאט דיימון ושרלטו קופלי נושמים אבק צואתי בצילומי "אליסיום"

 

דיימון תומך בגרסת הבמאי וסיפר שהצוות כולו היה מחויב מאוד למשימה והבינו את חשיבות הצילומים במזבלה. "כולם בצוות הצילום הכירו בכך שזה רעיון טוב, ושזה שווה את זה. ואכן אלה הסיקוונסים הטובים ביותר בסרט ואני גאה בו". בראיון ל-BBC, הסביר בלומקמפ מדוע היה העדיף צילומים בלוקיישן אמיתי, מאשר אפקטים ויזואלים על מסך ירוק: "רציתי סתירה מציאותית בין העשירים לעניים, כך שאנחנו לא מתמרנים את הצופים באיזושהי דרך. העוני הוא אמיתי לגמרי".

 

המשיכה של הבמאי לעוני, להזנחה ולזוהמה צצה כבר לפני ארבע שנים ב"מחוז 9" - סרט מדע בדיוני מפתיע בעל אמירה סוציו-פוליטית המתכתבת עם המציאות החברתית בדרום אפריקה מולדתו. הסרט שזכה להצלחה רבה מתרחש במחנה פליטים חייזריים שהגיעו מהחלל ושוכנו בפאתי יוהנסבורג. ההשוואות בין הפחונים המוזנחים של מחוז 9 לשכונות העוני של תושביה השחורים של העיר היו בלתי נמנעות. בלומקמפ הצליח ליצור את ההקשר וכן לחבר באופן שאינו מובן מאליו בין טכנולוגיה סטרילית ומתקדמת לחספוס והזנחה אנושיים.

 

הטריילר של "מחוז 9". יש זבל גם ביוהאנסבורג

 

"גדלתי בפרברים הצפוניים של יוהנסבורג שלא שונים בהרבה מתנאי המחיה של אליסיום בסרט", אמר בלומקמפ ל-ynet, "אבל כשמתרחקים מהאזורים הללו בעיר, אתה נתקל בעוני ואני חושב שהפער הזה השפיע עליי מאוד כבר בילדותי. היו שם שני מעמדות מרוחקים אחד מהשני כפי שאני זוכר, כאילו מדובר בכלכלות נפרדות. תמיד התעניינתי בזה. בקנדה אין הרבה אנשים שהיו במקומות כאלה. הם לא מבינים את זה באמת. סרטים כמו 'אליסיום' אולי יכולים להציג בפניהם חלק מזה באמצעות עולם דמיוני.

 

"אני חייב לחזור ולהגיד, אני לא מנסה ליצור סרט דוקומנטרי, ולא מנסה לשנות את העולם. אבל אני אוהב את הרעיון של לנסות לקחת את הסוגיות החשובות הללו ולהציגן בסרט פופקורן, כזרם תת מימי של מה שנראה לי מקצין יותר ויותר. אני קצת פסימי בנוגע למקום אליו העולם הולך, כך שיוהאנסבורג היא המודל העתידי בראשי. היא מחברת בין קהילות של עושר לעוני בלתי נסבל בפאתיה". ואם לא יוהאנסבורג, אז מכסיקו סיטי ומזבלת בורדו פוניינטה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאט דיימון ב"אליסיום". היה צריך לנגב את האבק
לאתר ההטבות
מומלצים