מנהרה בין יבשות. ארדואן בעקבות הרצל
השלמת המנהרה שמחברת בין אסיה לאירופה היא הגשמת חזון מסילות הברזל של הרצל. היא גם חלק קטן ממפעלי הבנייה הענקיים שמתכנן ר"מ טורקיה שנועדו לטשטש את המפעל הכמאליסטי, להקים את הרפובליקה השנייה ולחבר את טורקיה שוב באופן עמוק לשורשיה העותמניים והדתיים
ב"אלטנוילנד", ספרו המתאר אוטופיה יהודית במזרח התיכון בתחילת המאה העשרים, מספר בנימין זאב הרצל על רשת מסילות הברזל המופלאה המקשרת את כל חלקי העולם הישן.
חבילת ארדואן. עוד מסמר בארון של אטאטורק
עוד חדשות בעולם :
האישה על גשר הקונקורדיה: מאהבת הקפטן
סעודיות: לנהוג - לא, לסמס בחופשיות - כןארה"ב: "זה בסיסי לאסוף מידע על מנהיגים זרים"
139 יצירות בהולנד - "נבזזו מיהודים בשואה"
גיבור הספר, דוד, מספר לשני אורחיו האירופים על מערכת הרכבות המשוכללת: "המרחק מאירופה לפלשתינה קצר יותר מאשר המרחק לאמריקה, והנסיעה ברכבת נוחה יותר... רשת הרכבות שהחלה באסיה הקטנה במאה התשע-עשרה הושלמה לפני זמן רב. הרכבות נוסעות עתה לדמשק, ירושלים ובגדד. מאז הושלם גשר הרכבת מעל הבוספורוס אפשר לנסוע ישירות, בלא להחליף רכבות, מסנט פטרבורג או אודסה, מברלין או וינה, מאמסטרדם, קאלֶה, פריז, מדריד או ליסבון לירושלים. כל רשתות האקספרס האירופאיות הגדולות מחוברות לקו ירושלים, כפי שהמסילות הארץ-ישראליות בתורן מחוברות למצרים ולצפון אפריקה... אנו נמצאים בצומת מעולה במערכת הזאת".
אתמול (יום ג'), באיחור של מאה שנה, ובמלאת תשעים לרפובליקה הטורקית, נעשה צעד גדול להגשמת האוטופיה של הרצל. אמנם עלינו עוד להתגבר על כמה מחסומים קטנים נוספים כמו המעבר דרך סוריה ולבנון, אבל הודות לחזונות הגדולים של ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן העתיד כבר כאן.
בחפירות: אוצרות ארכיאולוגיים וספינות קדומות
גשרים לרכב קיימים על הבוספורוס מזה עשרות שנים, אולם עד עתה לא היה חיבור של מסילות הברזל משני צדי המיצר, ואכן רכבת האוריינט אקספרס הידועה נבלמה בתחנתה הסופית בצד האירופי של איסטנבול. עתה הושלמה המנהרה המחברת את שתי הגדות של הבוספורוס ואשר תאפשר, בפעם הראשונה בהיסטוריה, לנסוע ברציפות ברכבת בין שני חלקי טורקיה, ויותר מכך, בין אירופה לאסיה בכל החלק שמדרום לים השחור.
החפירה המורכבת נעשתה במימון יפני מסיבי, ובמהלכה התגלו אוצרות ארכיאולוגיים מרהיבים, ובהם ספינות קדומות שטבעו בסערות באזור החפירות וחלק מתכולתן - כדי יין וסחורות, עדיין שמור. כל אלה האטו את הקצב ודרשו טיפול זהיר ומיוחד.
התושבים חוששים, המדענים דואגים
הפרויקטים המתוכננים מעלים חששות בקרב תושבי איסטנבול הרואים את החורש הטבעי סביב עירם הולך ונעלם, ומדאיגים גם מדענים המזהירים מהשפעות סביבתיות קשות, במיוחד סביב התעלה המתוכננת.
ארדואן מתפקד, אכן, כמעין ראש עיר על. לפני שנבחר למשרתו הנוכחית תפקד במשך שנים כראש עיר מוצלח במיוחד של איסטנבול, אולם מעבר לכך יש לו גם חלום מיוחד. בשנות העשרים של המאה הקודמת החליט מייסד הרפובליקה, מוסטפא כמאל אטאטורק, להעביר את בירתו לאנקרה ולהפוך אותה לסמל לרפובליקה הטורקית החדשה - מודרנית, פונקציונלית, חילונית, מנותקת מן העבר העותמאני ונטולת סמלים דתיים.
ארדואן, שבשנים האחרונות פועל לטשטש את המפעל הכמאליסטי ולהקים את הרפובליקה השנייה, שואף לחבר את טורקיה שוב באופן עמוק לשורשיה העותמניים והדתיים, ולהפוך את איסטנבול שוב לעיר אימפריאלית זוהרת. מנהרת הרכבת, ושאר הפרויקטים הגרנדיוזיים. הם חלק מן החלום הזה.
אולם לנו כישראלים מותר לחלום את חלומנו הצנוע יותר. האם נוכל פעם, בעתיד הלא רחוק, לעלות על רכבת מהירה בתל אביב ולנסוע לאיסטנבול, פריז או רומא? צריך לקוות שזה יקרה מהר יותר מהתגשמות חזון מסילות הברזל של הרצל.
פרופ' דרור זאבי מרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע