שתף קטע נבחר

עבר בטרומית: טכנאי יגיע גם בלילה ובשישי

הצעת חוק של ח"כ חיים כץ, לפיה שעות עבודת הטכנאים יוארכו עד ל-22:00 בימי חול והם יעבדו גם בימי שישי עד 13:00 עברה בקריאה טרומית. המטרה: שהצרכנים לא יפסידו יום עבודה בהמתנה לטכנאי. כץ מתכוון להגיש בשבוע הצעת חוק נוספת: איסור על טכנאי להתקשר ממספר חסוי

האם בקרוב נוכל להמתין לטכנאי בשעות הערב והלילה, או בשישי בבוקר, במקום להפסיד יום עבודה? הצעת חוק לפיה טכנאי יגיע לבית הצרכן בין השעות 22:00-8:00 בימי חול, ובין השעות 13:00-8:00 בימי שישי וערבי חג, בהתאם לתיאום מראש מול הצרכן עברה בקריאה טרומית. את ההצעה הגיש ח"כ חיים כץ, שמתכוון להגיש בשבוע הבא הצעת חוק נוספת: איסור על טכנאי להתקשר ממספר חסוי.

 

  

הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון- אחריות ושירות לאחר מכירה), מבקשת לתקן את המצב הקיים כיום: ביקור טכנאי במענו של צרכן, אפשרי רק משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות אחר הצהריים, אך לא בשעות הערב.

 

"משכך, פעמים רבות צרכן הזקוק לשירותי טכנאי, נדרש להפסיד שעות ואף ימי עבודה בהמתנה לטכנאי שיגיע לביתו, דבר הגורם, בין היתר, לעוגמת נפש וכן לנזק כלכלי לצרכן", כך נכתב בדברי ההסבר להצעה. "על כן, בהצעת חוק זו, מוצע להרחיב את שעות פעילותם של טכנאים, גם לשעות הערב, באופן שיאפשר לצרכנים שאין ביכולתם או ברצונם להפסיד שעות וימי עבודה, לקבל שירות טכנאי, לאחר סיום יום עבודתם, זאת תוך תיאום מראש".

 

ח"כ כץ: צרכנים מחכים לטכנאי וזה מזיק כלכלית למדינה

מה הסיכוי של הצעת החוק להתקבל? עליה לקבל אישור באחת מוועדות הכנסת, ככל הנראה וועדת הכלכלה ואחרי כן לעבור קריאה שנייה ושלישית.

 

"היא תעבור וזה יקרה מהר מאוד", טוען ח"כ כץ. "אם זה יגיע לוועדה שלי וועדת העבודה, הרווחה והבריאות - זה יעבור עד סוף המושב. הסבירות שזה יגיע לוועדה שלי היא סבירות גבוהה. אפשרות אחרת היא שזה יגיע לוועדת כלכלה. וועדת הכנסת תחליט איפה התיקון לחוק יידון.

 

"אני חי במדינה הזאת ואני רואה מה קורה כשאתה צריך להזמין טכנאי. יש המון מפעלים שעובדים משמרת שנייה. העובדים מתוגמלים יותר וביום יכולים לסדר את הסידורים שלהם. שהטכנאים יעבדו משמרת שנייה מ-16:00 עד 22:00. הרי כל טכנאי שירות עובר 15 תחנות לפחות ועל כל טכנאי שירות כזה 15 איש מאבדים את יום העבודה שלהם. הם מחכים לו בבית וזה מזיק כלכלית למדינת ישראל. הצעת החוק באה לפתור את זה.

   

החברות יטענו שהן יצטרכו לשלם עוד משכורות וזה יעלה את המחיר לצרכן. 

 

"שווה לי לשלם לטכנאי שנותן שירות בלילה עוד 10 שקלים, כך שלא איבדתי יום עבודה ולא ניצלתי יום חופש. עכשיו, צרכנים נאלצים לא ללכת לעבודה ביום שהם רוצים ללכת לעבוד".

 

אי אפשר לחזור לטכנאי שמתקשר ממספר חסוי

כץ מסביר מדוע יגיש בנוסף הצעת חוק אחרת, לפיה אסור יהיה לטכנאי להתקשר מספר חסוי. "כל טכנאי שירות שמתקשר ומודיע שהוא מגיע תוך חצי שעה ומגיע תוך שעה וחצי - לא יוכל לצלצל מטלפון חסוי. כולנו מכירים את זה. הוא מצלצל מחסוי אומר שהוא בדרך, לא מגיע, מתקשרים לשירות הלקוחות ושם אומרים לך: 'הוא כבר המשיך הלאה ללקוח הבא. למה לא ענית לו למה לא חזרת אליו'? אבל אתה לא יכול לחזור למספר חסוי". 

   

אם הטכנאי מאחר מעל 4 שעות - אתם זכאים לפיצוי

למרות שיש עוד מה לתקן במתן שירות טכני לצרכן, המצב כיום משופר יחסית למצב לפני 2008. בשנה זו נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן המכונה "חוק הטכנאים". התיקון לחוק חל על תיקון מוצרים חדשים במסגרת תקופת האחריות (למשל: מכונת כביסה) וכן על ביקור טכנאי בסגרת חוזה למתן שירות (למשל שירותי טלוויזיה ואינטרנט) וכו לפי פרשנות ביהמ"ש - גם התקנה או ניתוק והחזרה של המוצר.

 

לפי החוק, זמן ההמתנה לטכנאי לא יעלה על שעתיים לאחר השעה שתואמה, גם היא בטווח של שעתיים. נותן השירות רשאי להציע לצרכן (והצרכן רשאי לסרב) להמתין לקריאה טלפונית שזמן ההמתנה לה לא יעלה על שעתיים. על נותן השירות להבהיר לצרכן שזו הצעה בלבד ולא האופציה היחידה. נותן השירות יכול לדחות את הביקור בתנאי שיודיע לצרכן על הדחייה עד 20:00 ויתאם מועד חדש. 

 

במכשירים מסוימים, שנכללים בתקנות אחריות ושירות לאחר מכירה, אסור לדחות את מתן השירות מעבר לפרק הזמן שנקבע בתקנות אלו (למשל, תיקון מכונת כביסה ייעשה תוך 3 ימים מרגע הקריאה, ואילו תיקון מקפיא או מקרר תוך יום, כך לפי אתר איגוד לשכות המסחר).

 

במקום לתאם שעה לביקור הטכנאי, רשאי נותן השירות להציע לצרכן להמתין לקריאה טלפונית. ובמקרה כזה זמן ההמתנה לקריאה טלפונית לא יעלה על שעתיים. כמובן שהצרכן רשאי לסרב לקריאה טלפונית.

 

אם טכנאי איחר שעתיים מעבר לזמן ההמתנה (המתנה של 4 שעות לפחות למשל, אם הטכנאי אמור היה להגיע בטווח של שעתיים) - הצרכן יפוצה ללא הוכחת נזק ב-300 שקל. לאיחור של 3 שעות מעבר לזמן ההמתנה - גובה הפיצוי: 600 שקל. העוסק רשאי להציע לצרכן פיצוי חלופי לכסף בשווי 300 שקל: שירות, מוצר, אך לצרכן עומדת זכות הסירוב לפיצוי כזה ועל נותן השירות להוכיח שהצרכן הסכים לפיצוי כזה. כל פיצוי על נזקים נוספים - על הצרכן לתבוע בביהמ"ש. לא יינתן פיצוי במקרה של גורם בלתי צפוי שהפריע לטכנאי להגיע, כמו תאונה למשל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: index open
המטרה: שהטכנאי יגיעאחרי שעות העבודה של הצרכנים
צילום: index open
מומלצים