שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קרח על איבר פגוע מזרז החלמה? אז זהו שלא
    ספורטאים רבים מניחים קרח על איברים פגועים מתוך מחשבה שכך יזרזו את ההחלמה. אולם מחקרים מגלים ב"זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" כי זה עלול דווקא לפגוע בתהליך הדלקתי שחשוב להחלמה - ולעכב אותה

    שימוש בקרח כטיפול מיד לאחר חבלות טראומטיות כגון נקע בקרסול או מכה ישירה בשרירי הגוף נפוץ מאוד בספורט המקצועני והחובבני וקיים כבר 40 שנה. השימוש בקרח הוא חלק מהטיפול הכללי המקובל ב‭24-‬ השעות הראשונות לאחר הפציעה, שזכה בשפה המקצועית לכינוי RICE על שם ראשי התיבות שלו: מנוחה (Rest), קירור (Ice), חבישה (Compression) והרמת האזור הפגוע (Elevation).

      

     

    מתאמנים נכון:

     

    מטרת הטיפול היא להפחית את התהליך הדלקתי המתרחש בעקבות החבלה, המלווה בנפיחות שנגרמת מזרימת דם מוגברת לאזור הפגוע ובכאב מוגבר עקב עלייה ברגישות של קצות העצבים. ההנחה היא שצמצום התהליך הדלקתי באמצעות קרח יוביל להפחתת הכאב, להפחתה בסימפטומי הפציעה בשלב הראשוני, וכתוצאה מכך גם לזירוז תהליך הריפוי ולקיצור תקופת ההחלמה.

     

    כיום מומלץ להניח קרח על האזור הפגוע במשך ‭20-כ‬ דקות מיד לאחר הפציעה, ובמהלך 24 השעות הבאות להניח קרח לסירוגין במינון שאינו עולה על כמה דקות מדי שעה.

     

    מעכב את ההחלמה?

    אולם לאחרונה התפרסמו כמה מחקרים אשר מעידים ששימוש נרחב ומוגזם בקרח אינו גורם לשום תועלת, ואפילו עלול לעכב את ההחלמה. הסיבה היא שהתהליך הדלקתי שמתרחש בעקבות הפציעה הוא חלק חשוב והכרחי בריפוי הרקמה. מיד לאחר הפציעה מתרחשת התרחבות של כלי הדם, שמאפשרת הגעה מהירה של תאי מערכת החיסון למקום הפגוע. אלה מפרישים חומרים כגון גורמי גדילה, אשר מתחילים בתהליך תיקון הרקמה שנפגעה.

     

    הנחת הקרח גורמת לכיווץ של כלי הדם, מגבילה את הגעת תאי מערכת החיסון ומעכבת את הפרשת חומרי הגדילה. במחקרים שנערכו על בעלי חיים נמצא שנוכחות מסיבית של גורמי גדילה ברקמה פגועה היא מרכיב חשוב בתהליך חידושה. בנוסף, צמצום זרימת הדם עלול לגרום לכך שתאים מסוימים, כגון תאי עצב, ייפגעו כתוצאה מאספקת הדם הלקויה ואף עלולים למות.

     

    החוקרים מבססים את טענותיהם על תוצאות מחקר שהתפרסם לאחרונה במגזין ‭,"Hemophilia"‬ שמצא כי הנחת קרח לפרק זמן של 20 דקות גורמת לירידה בטמפרטורת הרקמה שעות רבות גם לאחר הורדתו, מה שגורם לירידה בזרימת הדם ובתהליכי הדלקת האחראיים על חידוש הרקמה בצורה משמעותית הרבה יותר ממה שנהוג היה לחשוב.

     

    סימוכין לכך יש גם במחקרים ישנים יותר. כבר ‭2004-ב‬ התפרסם מחקר ב-‭,"Journal of American Sport Medicine"‬ שניתח את תוצאותיהם של 22 מחקרים אשר בדקו את יעילות השימוש בקרח בטיפול ראשוני בפציעה. המחקר מצא שלא נמצאה עדות משמעותית שלטיפול כזה אכן יש ערך נוסף בהשוואה לחבישה, מנוחה והפעלה הדרגתית של האיבר הפגוע.

     

    גם הסברה שהנחת הקרח לאחר חבלה בספורט המקצועני מקצרת את הזמן שהספורטאי נאלץ לנוח בטרם יוכל לחזור להתחרות, לרוב כעבור דקות ספורות, אינה נכונה. מחקרים מראים שקירור אזורים שונים בגוף באופן מיידי גורם דווקא לירידה ביכולת הספורטיבית של האזור הפגוע. הקירור גורם לירידה ביכולת של השרירים לפתח כוח, פוגע ביכולת הייצוב של המפרקים ופוגע ברמת הדיוק של הספורטאי, דבר שמשפיע באופן ישיר גם על יכולתו הספורטיבית.

     

    למעשה, אם שחקן חוזר למגרש מיד לאחר טיפול עם קרח יש לו ירידה ברמת הכאב, אך גם פגיעה ביכולתו הספורטיבית. בנוסף, אם מתרחשת פגיעה בשריר כתוצאה ממאמץ-יתר, קירור עלול לגרום לפגיעה ביכולת השריר לחדש את מאגרי האנרגיה שלו כגון גליקוגן, כך שזמן ההתאוששות אינו מתקצר.

    קירור מיידי גורם לירידה ביכולת הספורטיבית של האזור הפגוע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    קירור מיידי גורם לירידה ביכולת הספורטיבית של האזור הפגוע(צילום: shutterstock)
     

    טוב כמשכך כאבים

    האם תם עידן הקרח בתחום רפואת הספורט? סביר להניח שלא. זאת כיוון שהיתרון המרכזי של הקרח הוא יכולתו כמשכך כאבים יעיל וזמין. הקור מאט ומפחית את פעילות תאי העצב באזור הפגוע, אלה שמוליכים את אותות הכאב העצביים למוח. אבל כן מומלץ להפחית את השימוש המסיבי בקרח. כך, לדוגמה, מחקר שנערך בקרב ספורטאים לא מצא הבדל בהשפעה של קרח על הכאב אם הונח למשך 10 דקות לעומת 20 דקות או יותר. בנוסף, לא נמצאה יעילות משמעותית בשימוש בקרח יום לאחר הפציעה.

     

    כיום יש מי שממליצים להניח קרח על המקום הפגוע לא יותר ‭10-מ‬ דקות. אם יש צורך, ניתן להניח אותו 10 דקות נוספות, לאחר הפסקה של 20 דקות. אם הכאב עדיין חזק, ניתן לחזור על הטיפול כמה פעמים, אבל לא נמצא שיש יעילות לשימוש בקרח לאחר שש שעות מרגע הפציעה.

     

    בנוסף, לא מומלץ לחזור לעסוק בפעילות ספורטיבית מיד לאחר הורדת הקרח. מומלץ קודם לבצע פעילות קלה להחזרת הפעולה התקינה של השרירים.

     

    מה כן עוזר? מחקרים תומכים בהפעלה שרירית נכונה כחלק חשוב בזירוז תהליך החלמה. זה כמובן תלוי בחומרת הפגיעה, אך אם אפשר, מומלץ להפעיל את האזורים הסמוכים לאזור הפגוע ובהדרגה את האיבר הפגוע עצמו כבר לאחר 24 שעות - כל עוד הדבר לא גורם להחרפה בכאב.

     

    הכותב הוא פיזיותרפיסט ופיזיולוג, מכון פיזיולייף בהרצליה לפיזיותרפיה, לשיקום ולכושר אישי‬




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הקירור גורם לירידה ביכולת של השרירים לפתח כוח
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים