שתף קטע נבחר

שפת הצבר

בתור בלשן, נדב צבר, תושב פרינסטון לנדינג, יכול אפילו לחבר את השאלות במבחן השליטה באנגלית בדרך לקולג' האמריקאי

כפי שיודע כל מי שלמד בקולג' או באוניברסיטה כאן, הדרישה הנוקשה ביותר לקבלה לימודים כאן, בכל מוסד שהוא, היא בחינת TOEFL, כלומר בקיאות בסיסית באנגלית הנדרשת מכל מי שהגיע לכאן ממדינה בה אנגלית אינה השפה הרשמית. נדב צבר, דוקטורנט לבלשנות בבית הספר ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה הציבורית של ניו-יורק, CUNY, וירושלמי במקור, הגיע לחוף המזרחי יחד עם אשתו, שיפי, לפני כארבע שנים. בזמן שהוא טורח על עבודת הדוקטורט, צבר מתמחה בקביל בחברה העוסקת בחיבור ובדיקת בחינות הכניסה השונות לקולג' האמריקאי, Educational Testing Service ובקיצור ETS, הממוקמת בפרינסטון, ניו-ג'רזי, אשר אחראית על כתיבת המבחן.

 

אז איך מתקבל סטודנט מישראל לעבודה במקום כמו ETS?

"בארבע השנים האחרונות לימדתי עברית בקיץ ורציתי להתרענן קצת. ראיתי מודעה שמחפשים מישהו בתחום מבחני האנגלית כדי שיעזור בכתיבת השאלות. יש לי ניסיון בבקרת איכות למבחנים בעברית לתלמידי השפה ותמיד רציתי לנסות לכתוב בעצמי גם את השאלות, אז הגשתי מועמדות והתקבלתי. התפקיד שלי הוא לחפש חומר לשאלות שדורשות כתיבת חיבור. עלי למצוא נושא שניתן לכתוב עליו לפחות לפחות שלושה טיעונים בעד ונגד. אני בעצם סוקר עיתונים, רשתות חברתיות ומגזינים מקצועיים בחיפוש אחרי נושאים מתאימים למבחן".

 

מה ההבדל בין seem ל-appear? נדב צבר ()
מה ההבדל בין seem ל-appear? נדב צבר

 

אתה לומד בניו-יורק ועובד וגר בניו-ג'רזי. מצא את ההבדלים.

"בניו-יורק, אם אתה יושב בדירה שלך וצריך לקנות משהו, כל מה שאתה צריך לעשות זה לרדת למטה. בניו-ג'רזי אני חי כרגע בשכונה שנקראת פרינסטון לנדינג, פרבר של פרינסטון. זוהי שכונה סגורה עם בריכה ומגרשי טניס וכאן אתה חייב מכונית בשביל להגיע לחנות, כי הכל רחוק. באיזור בו אני גר יש הרבה חיות: כבר יצא לי לראות עיט צד סנאי, ארנבים ומספר חיות אחרות. ביקרתי בקמפוס של פרינסטון, שהוא מאוד נחמד וירוק ומשופע בהופעות של מוזיקה חיה".

 

מה לדעתך ההישג הכי גדול שלך מאז שהגעת לאמריקה?

"באמת עשיתי כאן המון דברים מאז שהגעתי לאמריקה: לימודי דוקטורט, הוראת בלשנות בקווינס קולג', הוראת עברית בסמינר התיאולוגי היהודי וגם בסאנדיי סקול שנקרא 'פרוזדור', כמו גם בקרת איכות על בחינות בעברית, ועכשיו העבודה הזאת כאן בפרינסטון. חוץ מזה, הצגתי פרקים מהמחקר שלי בשישה כנסים עד כה והכנס השביעי שלי יהיה בקליפורניה באוקטובר הקרוב. אבל אני מניח שההישג הגדול ביותר הוא קבלת מילגת מחקר של 15 אלף דולר לשנה מאוניברסיטת קולומביה למחקר סמנטי על פי האסכולה הבלשנית הדי יחודית של קולומביה, שנקראת The Columbia School of Linguistics. את המילגה קיבלתי לשנת הלימודים שהסתיימה, ועכשיו קיבלתי אישור על קבלת המילגה לשנה נוספת. בסוף השנה אגיש מאמר שמסכם את המחקר שעשיתי. המחקר שעשיתי בשנה שעברה מתמקד בסמנטיקה של המילים any ו-some ולשנה הבאה אני עובד על seem, look ו-appear. המטרה היא להבין מה ההבדלים הסמנטים בין המילים האלו וככה להבין איך אנשים משתמשים בהם. יש לזה השלכות פוטנציאליות גם על הוראת השפה לדוברים שאינם ילידי מדינה דוברת אנגלית".

 

מה התוכניות שלך לעתיד?

"בעיקרון, בסוף הלימודים אני ואישתי רוצים לחזור לארץ. סביר להניח שבעוד כעשור נחיה בישראל. אני כמעט בוודאות לא אהיה חלק מעולם האקדמיה, כי אין בארץ עבודה לבלשנים באוניברסיטאות, עד כמה שידוע לי. בכל אופן, כמעט בלתי אפשרי למצוא עבודה בתחום. יש לי תעודת הוראה ואני רואה את עצמי מלמד בתיכונים או מכללות. אני יכול גם ללמד עברית באולפן, או ללמד אנגלית או לשון בבתי ספר. תעודת ההוראה שלי היא בפילוסופיה, אבל נדיר למצוא תיכון בארץ שמלמד את זה, למרות שיש למשרד החינוך בחינת בגרות בפילוסופיה. העבודה שאני עושה בפרינסטון כמו עבודת בקרת איכות הבחינות שעשיתי בעבר יאפשרו לי לעבוד בתור פרילנסר און-ליין גם בהמשך, כך שתחום פיתוח בחינות שפה הוא גם אופציה לקריירה. אני חייב להגיד שאני לא מרוצה ממצב האקדמיה בארץ. אם הייתי רוצה בוודאות להמשיך באקדמיה ולא היה איכפת לי איפה אני גר, אני בטוח שהייתי מוצא משהו באמריקה, אבל אני לא רוצה להיות מה'מוחות הבורחים', ואנחנו לא מוכנים לגור בכל מקום באמריקה רק בשביל עבודה. אני יותר ממוכן להיות מורה בישראל. יש תסכול רב לגבי אפשרויות תעסוקה בארץ, אבל בינתיים אנחנו לפחות מתכננים להתמודד עם זה איכשהו".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים