שתף קטע נבחר

מהלך להוזלת השימוש בסלולרי בחו"ל

"הלקוחות משלמים מחירי עושק על שיחות וגלישה בחו"ל", כך לפי שר התקשורת. משרד התקשורת מקדם מהלך לבחירה של לקוחות את הספק שלהם בחו"ל, בלי קשר לחברה שבה הם מנויים בארץ, גביה לפי שנייה ולא לפי דקה ואי חיוב על שיחה שלא נענתה

משרד התקשורת פרסם שימוע לאספקת שרותי נדידה בינלאומיים במטרה, "למנוע את תופעת הלקוח השבוי בחו"ל", כך נמסר מהמשרד. "הלקוחות יישארו עם מספר הנייד שלהם בארץ אך יוכלו לרכוש שיחות מחו"ל גם מספקים אחרים". לפי המשרד, אם תאושר, הרפורמה בשירותי סלולר בחו"ל תיכנס לתוקף תוך חצי שנה.  

 

 

לעבור חברת סלולר רק עבור משך השהייה בחו"ל

בין היתר, משרד התקשורת חותר לכך שלקוחות חברות הסלולר יוכלו לבחור בעצם את ספק שירותי הנדידה הבינלאומיים שלהם בחו"ל, כך שתהיה תחרות בין החברות הישראליות על הלקוחות. לקוחות יוכלו לעבור לחברת סלולר אחרת, אך ורק למשך זמן השהייה שלהם בחו"ל. כך למשל, לקוח של חברת סלקום יוכל לקבל שירותי סלולר בחו"ל על-ידי כל אחת מהחברות המתחרות בסלקום (פרטנר, גולן טלקום ופלאפון לדוגמא), למרות שהוא לקוח סלקום.

 

תשלום לפי שנייה ולא לפי דקה

לפי השימוע, משרד התקשורת מבקש לצמצם למינימום את הנוהג לחייב ביתר על שירותים. כך למשל, חברות הסלולר מחייבות כיום לקוחות בחו"ל כשהתשלום על שנייה זהה לתשלום על דקה. גם 1 ק"ב גלישה באינטרנט הסלולרי מחוייב כמו מגה גלישה. השינוי שמשרד התקשורת מבקש להכניס: החיוב בגלישה יהיה על בסיס ק"ב ובשיחה, על בסיס שנייה (בשיחה יוצאת ישירה חו"ל - ישראל; שיחה במתכונת Cal Back; שיחה נכנסת ישראל - חו"ל; ובשיחה מחו"ל לחו"ל). 

 

 

חיוב מרגע קבלת מענה

בנוסף, חברות הסלולר מתמחרות שיחות בחו"ל גם כשמדובר בחיוג שלא צלח: החל מרגע הלחיצה על מקש החיוג (SEND) ולא מעיתוי מימוש ההתקשרות בין המנוי שיזם את ההתקשרות לבין המנוי מקבל השיחה. לפי השימוע, בכוונת המשרד לפעול לכך שלקוחות יחוייבו בעתיד רק החל מרגע קבלת מענה לשיחה.

 

אפשרות לנתק לפני מעבר לתא קולי

לעניין שיחה שמועברת לתא קולי, נכתב בשימוע כי בתוך ישראל, על בעל הרישיון להשמיע למנוי שיזם את השיחה הודעה קולית מקדימה שנמשכת 2 שניות לפחות, כדי שיבין שהגיע לתא קולי ולאפשר לנוי לפי בחירתו לנתק את השיחה ללא חיוב במהלך ההודעה, או תוך זמן סביר שלא ייפחת משנייה אחת לאחר סיומה. בכוונת משרד התקשורת להחיל הוראה זו גם ביחס לשיחות הנעשות באמצעות שירות נדידה בחו"ל.

 

כיום: הכי טוב סים זר

במשרד מכירים בכך שלמפעילי הסלולר הזרים, יש אינטרס לייקר את תעריפי הנדידה בארצם וכי יש צורך בשיתוף פעולה בינלאומי כדי לשפר את מצב הצרכן בתחום זה. יחד עם זאת ישראל, כמדינה קטנה שתיירים בה מעט, נמצאת בעמדת נחיתות במו"מ כזה.

 

כיום, לקוח שמעוניין לחסוך כסף בשיחות וגלישה בחו"ל, יכול לרכוש מראש חבילות מחברות הסלולר, שאמנם מחיריהם ירדו (בזכות שירותי call back למיניהם), אך הן עדיין יקרות. אופציות אחרות הן: רכישת סים ייעודי בארץ, שכירת ראוטר נייד או קניית סים זר מיד כשנוחתים במדינת היעד. אופציות אלה ניתנות לשימוש תוך שימוש במספר טלפון שאינו מספר הטלפון של המנוי. אפשרות נוספת ללקוחות בזק: אפליקציה ש"מחברת" בין הקו הביתי לסלולרי ומאפשרת לשוחח בזול.

 

בשנה האחרונה משרד התקשורת היטיב את מצב הטסים לחו"ל בכך שכפה על חברות הסלולר לחסום את הגלישה בתום החבילה בחו"ל. קודם לכן, צרכנים קיבלו חשבונות של מאות ואלפי שקלים על גלישה בטעות בחו"ל, בתום ניצול החבילה.

 

שר התקשורת גלעד ארדן, מסר: "הלקוחות משלמים כיום מחירי עושק על שיחות וגלישה בחו"ל. המצב הזה חייב להיפסק ופתיחת השוק לתחרות תגרום להורדת מחירים משמעותית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ששון תירם
שר התקשורת גלעד ארדן
צילום: ששון תירם
מומלצים