שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שלום לקניונים: הקניות ברשת כובשות את השוק
    המודל הקלאסי של קניות, המחייב הגעה לחנות, מפסיד לאיטו במלחמה השקטה על השוק למודל הקנייה ברשת, שעל פי הערכות יתרחב פי שבעה עד 2017. רשתות השיווק המסורתי מסרבות להתרגש בינתיים, אבל הן לא רואות את התמונה המלאה. כרוניקה של כיבוש ידוע מראש

    לפני מספר שנים המונח "לקנות באינטרנט" היה כמעט שם נרדף לסיכון כספי. כיום אנו רואים שהתפיסה השתנתה, בעיקר בקרב הדור הצעיר. לא לקנות באינטרנט נהיה בזבוז, ומי שלא קונה באופן מקוון נתפס כמיושן.

     

    כתבות נוספות בערוץ הצרכנות

     

    למעלה מ-2.5 מיליון ישראלים ביצעו קניות באינטרנט השנה, יותר מ-1.3 חשבונות פייפל הם בבעלות ישראלים, ולמעלה מ 90% מהישראלים ביצעו בשנה החולפת לפחות רכישה אחת אונליין (ע"פ סקר tns 2013). קצב הצמיחה בישראל ובעולם שומר על שיעור גידול דו ספרתי, והערכות של חברת פייפל הן שבין 2014 ל-2017 יגדל היקף הרכישות המקוונות פי שבעה.

     

    ע"פ פייפל, פרופיל השימוש הישראלי איננו שונה מהותית מהפרופיל הממוצע. אנו בד"כ מתחילים בקניות קטנות, של כיסוי לסמארטפון או גאדג'ט קטן. משם, אחרי תהליך התרגלות ונינוחות, אנו ממשיכים לפריטים יקרים יותר כמו סמארטפונים, ביגוד והנעלה (שמהווים יחד 57% מכלל קניות הישראלים ברשת), ואפילו חלקי רכב (כ-5% מסך הקניות). בהתחשב במגמה העולמית ובנטייה של ישראל לאמץ ולהמציא טכנולוגיות סביר יהיה להניח שהמגמה תמשך.

     

    בחינת פערי המחירים מבהירה שלא מדובר באופנה חולפת, אלא באלטרנטיבה איכותית שמהווה פתרון להתמודדות לפחות עם חלק מבעיות יוקר המחייה. בכל הקשור למוצרי אלקטרוניקה ואופנה למשל, פערי המחירים מגיעים לעשרות אחוזים. למי שחושב שחוויית הקניה והצורך למדוד בגדים מהווה מכשול, הנה עוד נתון מעניין - אחד מפריטי הלבוש לנשים, ודווקא מהמוקפדים והיוקרתיים שבהם, זוכה לזינוק אדיר משנה לשנה בהיקף וכמות הרכישות. מדובר בלא אחרת משמלת כלה, פריט שיכול להגיע לעשירית ממחירו בארץ. גם אופנת גברים, אקססוריז לנשים ונעלי ספורט הנם תחומים הנמצאים בנסיקה מתמדת בעולם קניות האופנה המקוונות.

     

    הרשתות מסרבות להתרגש, בינתיים

    המודל הקלאסי של קניות, הכולל הגעה פיזית לחנות, בחירה בין הפריטים בתצוגה ורכישה תמורת מחיר המגלם בתוכו את שכר הדירה והוצאות העסק, הולך ודועך. משראינו שניתן לחסוך את ההוצאות המגולגלות לכיסנו באמצעות קנייה מקוונת, יפחתו ביקורינו בחנויות ואיתן תפחת הרווחיות שלהם ואף זכות הקיום של חלקן.

    קונים ביום שישי השחור בארה"ב. מודל קניות מיושן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
    קונים ביום שישי השחור בארה"ב. מודל קניות מיושן(צילום: רויטרס)

    אולם יש מנכ"לים שמסרבים להתרגש מהעובדות. בתחילת השנה הסביר מנכ"ל זארה ישראל (מותגי זארה, פול אנד בר וגאפ) כי הם לא נערכים לתופעה, ונימק כי "בדרך כלל קונים בחו"ל את מה שאין כאן". גם ברשת אלדו, המגלגלת מחזור של למעלה מ-150 מיליון שקלים בשנה, לא רואים בתופעה איום ומשתמשים באינטרנט כמוצר משלים לקנייה בחנות ולא כמוצר תחליפי.

     

    המנכ"לים מסתכלים על הנתונים בפרופורציה המתאימה לראייתם. על אף הגידול המרשים בהיקף הקניות המקוונות בישראל, נתח השוק של התחום בשנת 2014 צפוי לעמוד על כ-5 מיליארד שקל בלבד מתוך 230 מיליארד שקל של קניות בכרטיסי אשראי - רק 2.5%. במבט ראשון מדובר במספר תמים ובלתי מאיים, אבל אם ניקח בחשבון את פערי המחירים העצומים בין שני הז'אנרים, אותם 5 מיליארד שנרכשו אונליין גרעו בערך פי שניים מהיקף הקניות בחנויות ישראליות - מה שמביא אותנו ל-5% מסך היקף המסחר. אם ננכה מסך הרכישות באשראי תשלומים עבור שירותים שלא ניתן לקנות באינטרנט, למשל תשלום לעו"ד או רו"ח, תשלומי מסים ואחרים, נגלה כי היקף הקניה מסך היקף מכירות מוצרים משמעותי אפילו יותר.

     

    מי שפרנסתו כרוכה בעולם הקמעונות צריך להתאים עצמו לשינויים כבר היום. יחד עם הצמיחה בקניות צמחו אלטרנטיבות זולות וברות יישום גם לקמעונאים, לעסקים קטנים ויזמים חדשים. הקמת חנות מסחר מקוונת על גבי הפלטפורמה הפופולרית איביי ואחרות איננו עניין יקר או מורכב, והוא יכול להוות פתרון מצוין לעסקים קטנים שאין ביכולתם לפתח אתר עצמאי. סביר להניח כי אנו נראה טלטלה בתחום בשנים הקרובות, כאשר היקף השימוש הקמעונאי ירד בשיעור משמעותי ומנגד הקניות המקוונות יצמחו בגדול בגלל המחירים והשימוש המוגבר בטכנולוגיה, כולל בסמארטפונים.

     

    הכותב הוא כלכלן ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים