שתף קטע נבחר

האיזון הבריא: החיבור שבין חילונים לדתיים

רק אתיאיסטים? זה לא טבעי. דתיים שסוגדים לחוויה הרגשית בלבד? גם זה לא מספיק. ד"ר מרדכי ליפו - מדען, רופא ופילוסוף - פיתח את שיטת "כינור הלב", המעודדת איזון בין הראציונל לחוויה הרגשית והאמונה, והוא ממליץ לכל אחד להתפלל ולשאול שאלות. "הפולחן הדתי שמתנותק מהתפיסה הרציונאלית, לא היה קיים ביהדות"

"יש שתי אפשרויות: להיות דתי, או להיות חילוני. אני מציע אופציה שלישית", אומר ד"ר מרדכי ליפו - מדען, רופא ופילוסוף, החתום על שיטה טיפולית חדשנית שמבקשת לאזן בין הראציונל לרגש, ולפתור את כלל אי-האיזונים הנפשיים.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

בספרו "לב חדש" (הוצאת "ידיעות ספרים") משלב ליפו את הרב קוק והרמב"ם לצד קאנט ודרווין, לכדי יצירה מרתקת אחת - תוך התמקדות בפתרון המשברים החברתיים והדתיים הפוקדים את החברה הישראלית היום.

 

עוד בערוץ היהדות - קראו:

 

ד"ר ליפו, "עולה וותיק" מצרפת, חי במתח שבין אמונה באלוהים לחילוניות, ומבקש לקרוא תיגר על הנחת המוצא כי אלה ניגודים שלא ילכו יחד. בתמציתיות הדקדקנית האופיינית לו, הוא מסביר שכדי להיות אדם שלם, צריך למעשה "למצוא את החיבור בין שניהם", כדבריו. "כאיש מדע וכאיש מאמין – הן האמונה והן המדע הם ערכים שחשובים לי. ערכים סותרים? אני רואה בסתירות מקומות לצמיחה והתקדמות".

 

"בניגוד לאחרים בעולם הדתי, אני רואה בחילוניות ערך, וזו הסיבה שהתחברתי לתפיסת העולם שמציב הרב קוק. אני מאמין שהיה צריך ללכת 'לרציונאליות הטהורה' - לחילוניות, ולפתח אותה בצורה המקסימאלית, כדי שאחר כך יהיה אפשר לעשות את החיבור שאני מדבר עליו".

 

המדען שהפך למטפל

"החיבור" המדובר הוא הבסיס לשיטה הטיפולית הייחודית שפיתח ד"ר ליפו. "המדע מקבל היום שלאדם יש פוטנציאל רגשי עצום, ובמקביל - גם פוטנציאל רציונאלי עצום", הוא אומר. "בדרך כלל, אנשים נוטים לפתח צד אחד על חשבון האחר. אנשים מאמינים עסוקים יותר בהיבטים רגשיים, בעוד שאנשי מדע עסוקים בהיגיון. אני מבקש לחבר, מתוך הבנה שחובה לפתח את שניהם באופן הטוב ביותר, כדי להגיע למיצוי המקסימלי. זה מה שאני עושה בשיטת הטיפול שפיתחתי, וזה מה שאני מנסה להעניק לקורא בספר".

 

"כרופא אני אומר, לא רק שזה בריא להתפלל - זה גם דבר טבעי. זה היה קיים בכל הדתות, עד לכניסה האלימה, סליחה על הביטוי, של התפיסה הרציונאלית-אתאיסטית" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"כרופא אני אומר, לא רק שזה בריא להתפלל - זה גם דבר טבעי. זה היה קיים בכל הדתות, עד לכניסה האלימה, סליחה על הביטוי, של התפיסה הרציונאלית-אתאיסטית"(צילום: רויטרס)

 

"עזבתי את מכון ויצמן כי רציתי את המגע האנושי", מתאר ד"ר ליפו, רופא וביולוג בהכשרתו, את הדרך המפתיעה שעשה בחייו האישיים והמקצועיים. "גדלתי בצרפת בבית שהייתי מגדיר כמסורתי-מינוס. אבי ז"ל שלא קיבל חינוך דתי, רצה שתהיה לנו האפשרות לבחור, ולכן קיבלנו חינוך תורני ולימודי יהדות, לצד חינוך צרפתי קלאסי מצוין". חודשיים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, עלה ארצה – "לא בגלל אנטישמיות", כדבריו, "אלא מתוך וודאות שזה המקום לחיות בו".

 

המלצת הרופא: "להתפלל"

"ארץ ישראל" היא מוטיב חוזר במשנתו של ד"ר ליפו, לצד חזון התחייה המחודשת של הנביא יחזקאל, על עם

ישראל בארצו: "וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב חָדָשׁ, וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם; וַהֲסִרֹתִי אֶת לֵב הָאֶבֶן מִבְּשַׂרְכֶם, וְנָתַתִּי לָכֶם לֵב בָּשָׂר" (ל"ו, כ"ו).

 

"הפסוקים הללו מדברים על שינוי בלב. הרבה אנשים חושבים שמדובר בשינוי ניסי כלשהו - מאבן לבשר, אבל מדובר מבחינתי בשינוי חשיבתי בתודעה האנושית. התודעה השכלית והתודעה הרגשית הם 'הלב החדש' ו'הרוח החדשה'. זו מערכת הוליסטית אחת: רגש ושכל, גוף ונפש, הכל מחובר".

 

ד"ר ליפו ממליץ על אקט בעל יכולות ריפוי מוכחות מדעית, כדבריו: התפילה. "יש המון מחקרים מעניינים המוכיחים כי התפילה משפיעה על מוח האדם. כרופא אני אומר, לא רק שזה בריא להתפלל - זה גם דבר טבעי. זה היה קיים בכל הדתות, עד לכניסה האלימה, סליחה על הביטוי, של התפיסה הרציונאלית-אתאיסטית. הגישה הזו אמנם הוסיפה המון, אבל גם קלקלה המון. עד אז כולם היו מתפללים".

 

"מדעי הרגש והאמונה"

במסגרת השיטה הטיפולית שהמציא, "כינור הלב", משתמש ד"ר ליפו במחשב שמאתר את קצב הדופק, ובונה במיוחד

"מוזיקה" שמתואמת אליו, במטרה להשפיע דרך הקול על החוויה הרגשית. הוא גם מקיים "שיחות תודעה" עם המטופל. המדען, המאמין ואיש הפילוסופיה - כולם נוכחים בשיטה הזו.

 

"אני רואה בזה את הפיתרון לכל הבעיות שלנו - גם בריאותית, וגם מדינית וחברתית. הכל נובע מחוסר החיבור והבריחה לשכל או לרגש. אני חושב שאנחנו צריכים להיות 'אור לגויים' בנקודה הזו. בגישה הטיפולית שלי אני עוסק בזה בפועל, ורואה יום-יום איך זה מביא תוצאות.

 

"בסופו של דבר, היהדות מבוססת דווקא על המקום של החיבור, זאת בניגוד לגישות ודתות אחרות. סוקרטס יכול היה לקדם רעיונות גבוהים - ואז ללכת לאיזה פולחן טקסי אלילי. ההפרדה הזו, ויצירת פולחן דתי-רגשי שמתנותק מהתפיסה הרציונאלית, לא קיים ביהדות".

 

איך אנשים מתוך העולם המדעי מגיבים לשיטה שלך?

 

"אנשי אקדמיה מאוד אהבו את הספר, וגם מי שמגדירים את עצמם כאתיאיסטים הצליחו להבין אותו. מצד שני, גם אנשים מאוד דתיים, חרדים אפילו, אמורים למצוא בו תשובות. כל אחד יכול לחזק את הצד הפחות מפותח בו. הדברים כתובים אמנם בשפה מחקרית, אבל השתדלתי להפוך אותה לנגישה וקולחת, כך שתתאים גם למי שלא מגיע עם שום רקע".

 

ד"ר ליפו מקווה כי יצליח להעביר מסרים של כבוד הדדי, לצד כבוד לאמונה במגזר החילוני, ולמדע במגזר הדתי. "צריך לשמור על כבוד בין הזרמים השונים בעם, ולראות את הטוב שמביא כל מגזר", הוא אומר. וצריך גם כבוד לאמונה ולמטען התורני שלנו. צריך לראות כיצד יכול האדם לשפר את יכולותיו - החשיבתית והרגשית, כדי שהכל, בסופו של דבר, יתחבר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איזון, זו מילת המפתח. ד"ר מרדכי ליפו
"לב חדש", עטיפת הספר
מומלצים