שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה מגיל 40 רובנו משמינים - ואיך נמנעים מכך?
    גיל 40 אצל רובנו מהווה את הנקודה בה האיזון הקלורי משתנה והגוף מתחיל להשמין. אבל זה לא חייב להיות כך. מומחה לפעילות גופנית ודיאטן קליני וספורט מסבירים מה צריך לעשות כדי לא להשמין בגיל המבוגר

    השמנה היא בעיה מרכזית, משמעותית ושכיחה בקרב האוכלוסייה. מספר הלוקים בה חסר תקדים ולמרות המודעות הגדולה לאורח חיים בריא בכלל ופעילות גופנית ותזונה נכונה בפרט, עדיין לא נמצא פתרון לבעיית ההשמנה.

     

    מעניין לדעת שלרוב לא מדובר במחלות או בעיות מטבוליות כלשהן, אלא בהיבט של צריכה קלורית עודפת. אנשים בעולם המערבי נמצאים בעודף קלורי יומי של 30 אחוז בממוצע. באופן זה תחול עלייה במשקל ובאחוז השומן על בסיס קבוע.

     

    עוד כתבות במדור 60 פלוס:

    מחקר: חגגתם 60? כוס בירה ביום תשפר הזיכרון

    12 כללים: איך לרוץ בריא בגיל מבוגר

    6 כללים: איך לשמר זוגיות עד לגיל השלישי

     

    מספיק שתהיה צריכה קלורית עודפת של 100 קלוריות ביום על מנת שתחול עלייה של 3-5 ק"ג בסוף השנה. נתון מבהיל ללא צל של ספק. הרי 100 קלוריות הן בסך הכל כף שמן זית, בננה קטנה, מספר שקדים או קפה הפוך אחד נוסף ביום.

     

    ללא התנהלות נכונה תמידית לא ממש ניתן יהיה לטפל בהשמנה לסוגיה, ולראיה לכך ניתן לצפות בעלייה מטאורית במספר הניתוחים הבריאטרים בעולם בכלל ובישראל בפרט.

     

    מהי השמנה?

    השמנה אינה רק משקל הגוף אלא הרכבו. שינוי שלילי של הרכב הגוף, קרי, עלייה מהותית של אחוז השומן ו/או ירידה במסת השריר מהווים השמנה. אי לכך, לא מספיק רק לשמור על משקל בצורה זו או אחרת, אלא יש צורך לטפל באחוזי השומן העולים.

     

    נקודה זו חשובה מכיוון שיש אנשים שמצליחים בדרכים שונות לשמור על המשקל אך הם מעלים באחוז השומן על בסיס קבוע.

     

    הדבר שכיח במיוחד בדיאטות שונות בהן עושים חישוב של הקלוריות באופן יצירתי מאוד, אך לא מתחשבים בהרכב הגוף. במקרים אלה ניתן להבחין באלה שירדו במשקל אך נראים הרבה פחות טוב מכיוון שאחוז השומן עלה דרמטית ומסת השריר נפגעה בצורה קריטית.

     

    ההשמנה אחרי גיל 40 ודאית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    ההשמנה אחרי גיל 40 ודאית(צילום: shutterstock)

    נקודת השינוי - גיל 40

    הקושי חריף ובעייתי יותר לטיפול לאחר גיל 40 בממוצע. הסיבה לכך הנה הירידה העקיבה בחילוף החומרים הבסיסי ואי ביצוע פעילות גופנית יומיומית וספורטיבית כמו בעבר.

     

    אחרי גיל 40 פוטנציאל ההשמנה נמצא בעלייה ומדי עשור ניתן לראות באופן ברור איך אנשים עולים במשקל ובאחוז השומן. השמנה בטנית, ריכוזי שומן באזורים שלא היו בעבר, דליות ברגליים, צלוליט באזורים שונים, ויטאליות ירודה עד מאוד, יציבה לקויה, א-מיניות לפרקים ועוד.

     

    ברור כי יש צורך בטיפול יסודי הדרגתי תוך קביעת סדרי עדיפויות ברורים אחרת המצב רק יחמיר.

     

    גם אחרי שנים ללא אימון - ניתן לעשות שינוי

    אין לטעות, גם במקרים של חזרה לפעילות גופנית ואורח חיים בריא בגיל מבוגר ניתן להשיג תוצאות. אך חשוב לזכור, ישנן מערכות גופניות שכה נפגעו מהתנהלות גרועה רבת שנים, על כן 'השיקום' הגופני הינו איטי בהתאם.

     

    אם כך, האם השמנה בגילאים מבוגרים ודאית? ככל הנראה כן. קשה עד מאוד לשמור על המשקל בעשורים מתקדמים יחסית ויש צורך באופי וכוח רצון חזקים כדי לאמץ אורח חיים בריא ונכון על מנת שלא לעלות במשקל ובאחוז השומן ועל מנת לשמור על מראה אסתטי.  

    חייבים כוח רצון בכדי לאמץ אורח חיים בריא ונכון בגיל מבוגר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חייבים כוח רצון בכדי לאמץ אורח חיים בריא ונכון בגיל מבוגר(צילום: shutterstock)

    כך מונעים את העלייה במשקל

    הנחיה מקצועית: ראשית כל יש צורך בהנחיה לויתורים שתעשה באופן נכון ומושכל על ידי איש מקצוע רציני. התוכנית צריכה להיות ידידותית ונכונה לאדם, כך שהשינוי יהיה מתון וניתן לשמירה.

     

    בנוסף, חשובה ההבנה שדיאטות הרזיה קיצוניות קשורות קשר ישיר להשמנה ולשינוי שלילי בהרכב הגוף. הפיתוי, במקרה זה, הנו עצום. קרי, לאמץ דיאטה מסוימת ולנסות להשיל מספר קילוגרמים בתקופת זמן קצרה.

     

    רק 5% מאלה שמתחילים דיאטה גם יצליחו לשמור על משקלם לאורך זמן. בנוסף, כל דיאטה שכזו מצריכה התארגנות עם המזון, עלות כספית גבוהה ועוד.

     

    פעילות גופנית ותזונה: פעילות גופנית ללא ספק עשויה להיות גורם משמעותי. ביצוע פעילות גופנית סדירה, הן בתחום האירובי ובמיוחד אימוני כוח והתנגדות קשורים לשמירה על משקל תקין וחשוב מכך, הרכב גוף תקין (מסת שריר גבוהה ואחוז שומן תקני). תפריט תזונתי נכון בשגרת פעילות גופנית יהיה כזה שיאפשר שמירה על מסת השריר תוך ירידה באחוז השומן. לא דיאטת הרעבה קיצונית אלא דווקא תפריט תזונתי שהאדם יכול להתמודד עמו בהצלחה לאורך זמן.

     

    עד שיימצא פיתרון הקסם לירידה במשקל ואחוז השומן, מראה טוב יותר, גיל פיזיולוגי צעיר יותר מהכרונולוגי ועוד, יש רק דרך אחת להשיג תוצאות והנה הדרך המוכרת הרגילה והנכונה המשלבת פעילות גופנית (אימוני התנגדות ואימונים אירוביים) ותזונה מאוזנת. כל זאת על ידי איש מקצוע עתיר ניסיון שגם יוכל להוביל את האדם לתוצאות והכי חשוב – גם לשמור עליהן. אילולא כן השמנה אינה שאלה של "האם?" אלא בעיקר "מתי?"

     

     

    ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר ומחבר האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים"; גל ציון-פור הינו דיאטן קליני וספורט, מרצה לתזונה ותוספים

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים