שתף קטע נבחר
 

יכול להיות שהילד שלי אוטיסט? מדריך

לפי מחקרים עדכניים, אחד מכל 88 ילדים יאובחן על הספקטרום האוטיסטי. לרגל היום הבינלאומי למודעות לאוטיזם, לפניכם מדריך מלא עם התשובות שמטרידות הורים רבים

כשבעים שנה אחרי האבחנה הראשונה באוטיזם, אנו מדברים על הספקטרום האוטיסטי ולא על לקות אחת בודדת שנקראת אוטיזם. על הרצף קיימים ביטויים שונים ורמות שונות של הלקות. 

 

קראו עוד על אוטיזם:

"הילד האוטיסט הוא לא העונש שלי"

"וואו, הוא ממש לא נראה אוטיסט"

"כבר התייאשנו. חשבנו שלא נבין אותו לעולם"

 

למה היום יש יותר אוטיסטים מבעבר?

עם השנים חלה עלייה תלולה בכמות הילדים המאובחנים עם אוטיזם. אם לפני מספר עשורים היחס של המאובחנים ביחס לאוכלוסייה הכללית היה 1:1000 לידות ובתחילת שנות ה 2000 דובר על 1:160 הרי שהמחקרים העדכניים בעולם מציגים מספרים דרמטיים יותר של אחד לכל 88 לידות.

 

אחת הסיבות לריבוי האבחון בתסמונת, קשורה בהכללת מקרים קלים יותר בספקטרום האוטיסטי לאורך השנים. כלומר, מי שאובחנו בעבר עם הפרעות אחרות או סתם נחשבו כ"מוזרים", כיום נמצאים על הספקטרום.

 

סיבה נוספת היא מודעות גבוהה יותר, בזכותה גננות ואנשי חינוך מכירים את הלקות ומפנים לאבחון, וגם הורים לילדים עם קשיים מודעים יותר ולא חוששים לבדוק, לשאול ולקרוא לילד בשמו על מנת לקדם ולטפל.

 

האוטיזם מוגדר כשונות נוירולוגית וככזה הוא חסר סממנים חיצוניים בגילאי הינקות. ניתן לאבחן אוטיזם בגיל שנה וחצי לכל המוקדם, בשלב בו אמורים להתפתח כישורי התקשורת, השפה ודפוסי ההתנהגות.

 

 

 

מה הסימנים שמעידים על הצורך באבחון מקצועי?

קושי בפיתוח קשרי ידידות עם הסביבה - כשהילד לא מביע עניין בילדים אחרים בגן או בגינה הציבורית. כאשר הילד נוטה לשחק לבד במשחקי החצר, מעדיף להיות בפינה שקטה ולהתבודד.

 

העדר יצירת קשר עין וקשב משותף - קושי להישיר מבט, מסתכל או משיב כאשר קוראים בשמו רק לעיתים, פונה להורים בבקשות ללא הפניית מבט ולרוב עבור צרכים בסיסיים כגון אוכל ושתייה בלבד.

 

העדר קשב משותף משמעותו כי הילד אינו משתף את המבוגרים או הילדים בסביבתו בפעולות שעושה ("אמא בניתי מגדל") או בארועים שמתרחשים בסביבה ("תראה, מטוס בשמיים").

 

ליקוי במיומנות החיקוי- כאשר הילד מתקשה לאמץ אמירות או פעולות משחקיות מסביבתו. לדוגמה, לא לומד באופן אינטואיטיבי שימושים נוספים לדלי והכף בארגז החול אף על פי שילדים בקרבתו עושים זאת.

 

ליקוי בהתפתחות השפה - הילד לא ממלמל, לא מכנה את החפצים בשמות. הילד לא מפתח שפה לפי הנורמות ההתפתחותיות המקובלות. לדוגמה, ילד בן שנתיים וחצי המדבר במילה אחת בלבד ("במבה, אוטו, בקבוק"). הילד אינו משתמש בבקשות נפוצות כמו : עוד, תני לי, את זה ועוד.

 

תחומי עניין מצומצמים וחזרתיים - ילדים בעלי תחומי עניין מצומצמים נוטים לעסוק בנושאים המעניינים אותם רוב שעות היום, כמעט ללא שיתוף הסביבה.

 

לדוגמה, הילד בן ה-3 מתעניין בדברים ייחודיים ומתעמק בהם יתר על המידה כגון מיקוד בתקופת הדינוזארים, הכרת כל השמות והמאפיינים לרבות הזניחים שבהם או ילד המכיר את מספרי האוטובוסים ומסלולם בעיר מגוריו.

 

שימוש בחפצים שלא לשם מטרתם - הילד מוצא שימושים יצירתיים למשחקים שונים, אך כמעט ולא משתמש בהם באופן הראוי. למשל, לזרוק את חלקי הפאזל על הרצפה במקום להרכיב אותם, נוהג לסדר חפצים שונים בשורה.

 

 

ליקוי ביוזמות אישיות והבעת מחאה - הילד מרבה לבכות ולהתפרץ במקום להגיד "לא רוצה", כמעט ולא משתמש במחוות גוף דוגמת הרמת כתפיים, נענוע ראש, נו-נו-נו. הילד מתקשה לפנות ולהביע רצונותיו באופן ברור אלא ממתין שיפנו אליו לצורך כך. הילד לא

 

להורים המזהים לפחות שלושה מתוך הסימנים הללו מומלץ לפנות לאבחון מקיף אצל איש מקצוע במגזר הפרטי או הציבורי, שיאבחן מה מקור התופעות. רק אבחון במכונים ציבוריים להתפתחות הילד, אצל פסיכיאטרים או נוירולוגים, יספק תמונה מלאה אודות מצב הילד ויבחן לעומק את אפשרויות הטיפול בו.

 

האם כל בעיה תקשורתית מעידה על אוטיזם?

חלק מהליקויים הללו עשויים להופיע לזמן קצר גם אצל ילדים שהתפתחותם תקינה, והם יחלפו לאחר זמן לא רב. לעיתים קושי תקשורתי נובע ממקורות אחרים, שאינם נוירולוגים.

 

לדוגמה: ילדה צעירה בת שנתיים, שעדיין לא הולכת, מדברת רק במילה אחת ואוהבת לזמזם. הוריה מאד מוטרדים, אך בדיקה ומעקב הראו כי טיפול פיזיותרפי ממוקד שיפר את התפקודים המוטוריים שלה, והיא התחילה ללכת.

 

בנוסף, בדיקה מעמיקה העלתה כי יש לה נוזלים רבים באוזניים, הגורמים לירידה בשמיעה, דבר המקשה עליה ברכישת השפה. לאחר ניתוח כפתורים באוזניים היא התחילה לשמוע, ועקב כך גם להרחיב את אוצר המילים ולחבר משפטים.

 

מה קורה אחרי שהילד אובחן?

לאבחון הרשמי והמדויק משמעות רבה. להורים המודאגים ניתנת אסמכתא לחשדותיהם וכעת הם פנויים יותר לאתר את הטיפול ההולם והמקדם לילדם מחד, ואת האפשרות לממש את זכאותם במסגרת סל ההטבות הניתן לילדים עם אוטיזם המוכרים על ידי המדינה כבעלי נכות מאידך.

 

שאלות והחלטות מכריעות עומדות  בפני ההורים. אחת החשובות היא בחירת מסגרת הטיפול שיעניקו לילדם. מטרות העל של הטיפול הן השלמת פערי התפתחות שנצברו אצל הילד עד לתחילת הטיפול, והקניית מיומנויות למידה עצמאית על מנת שלא יצבור פערים נוספים בעתיד.

 

החדשות הטובות הן שהיום העולם פחות חושש מאוטיזם. המושג "שילוב" נשמע ואף מיושם יותר ויותר בחברה בכלל ובמסגרות החינוך בפרט.

 

הורים רבים, החשים כי חרב עליהם עולמם לאחר האבחון, מבצעים שינויים משמעותיים בחייהם המקצועיים והאישיים. פרספקטיבת הזמן מלמדת כי מוטב היה לא להיחפז ולחפש פתרונות מהירים אלא להפנים כי מדובר בריצת מרתון ועלינו לחלק את המשאבים באופן שווה לאורך תקופה ארוכה.

 

טיפים להורים:

הכירו את הלקות - ידע משמעות כוח. חשוב למצוא מקורות מידע מהימנים על מנת להכיר את המאפיינים, שכיחויות, דרגות ורמות תפקוד.

 

הגיעו למגוון אנשי מקצוע בגישות הטיפול השונות - מומלץ לשמוע את אנשי המקצוע והמטופלים שהתנסו כבר בטיפול מסוים לפני שמגיעים להחלטה. יש לנהוג בזריזות אך לא בפזיזות, ההחלטה כאן היא משפחתית, מערכתית וארוכת טווח.

 

היו מעורבים - מעורבות ההורים בטיפול נמצאה במחקרים כתורמת באופן משמעותי להתקדמותו הכללית של הילד. הורים שמבינים את השפה המקצועית, מתקשרים על בסיס יומי עם הצוות המטפל, מקבלים הדרכת הורים קבועה, מיישמים ומקדמים את הילד, יהיו הורים משפיעים יותר, רגועים יותר ויקבלו שליטה גדולה יותר על התהליך האישי.

 

מצו את זכויותיכם - אדמיניסטרציה ובירוקרטיה יהיו מעתה חלק בלתי נפרד מחייכם. סבלנות, אורך רוח ויכולת ירידה לפרטים הקטנים תסייע לכם למצות את סל ההטבות והזכויות המגיע למשפחה המיוחדת. מדובר בהטבות משמעותיות ובעלות ערך לא מבוטל.

 

שימרו על עצמכם - על מנת שהורים יוכלו לטפל בילדם עליהם להיות רגועים, מפוקסים, חושבים בהיגיון ופועלים מהלב והראש יחד. לעיתים לאחר אבחון נדרש תהליך אישי או זוגי על מנת להגיע לסטטוס שמאפשר התחלת טיפול בילד. קבוצת תמיכה להורים במצב דומה עשויה להיות מקום טוב להתחיל בו.

 

תכננו את העתיד באופן ריאלי - חשוב להחליט לאן פניכם מועדות ולפעול ברמה המשפחתית אל עבר היעד שהצבתם לעצמכם, לדוגמה מומלץ לשתף את האחים הגדולים בלקות של הילד המיוחד, בהשלכות של הלקות על העצמאות וכישורי החיים ומידת המעורבות הנדרשת על מנת לשמור על בריאותו וכבודו של הילד המיוחד.

 

הכותבת היא מנתחת התנהגות מוסמכת (BCBA), מייסדת ומנהלת בית ליאור

 





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא כל קושי תקשורתי הוא אוטיזם
צילום: shutterstock
מומלצים