שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מבקר המדינה מגלה: כך ניסו לסדר ג'וב לפעילת ליכוד בנמל

    דו"ח מבקר המדינה מעלה חשד לניסיונות לבצע מינויים פוליטיים בנמל אשדוד, בהובלת יו"ר הנמל לשעבר, גדעון סיטרמן. על פי טענות גורמים בנמל, סיטרמן ביקש למנות חברת מרכז ליכוד לתפקיד מתאמת סיורי אח"מים, בשכר של 20 אלף שקל, וטען כי העניין "חשוב מאוד לשר". ועד הנמל עצר את המינוי. משרד התחבורה: "השר כץ לא היה מעורב בניסיון למנות אדם כלשהו לעבודה בנמל"

    האם שר התחבורה, ישראל כץ (הליכוד), לחץ למנות חברת מרכז ליכוד למשרה בנמל אשדוד, שלא הייתה קיימת ונשאה שכר של 20 אלף שקל בחודש פלוס רכב צמוד? זו התמונה העולה מדו"ח מבקר המדינה העוסק בהיבטים שונים של ניהולו של הנמל הדרומי.

     

     

    דו"ח המבקר מצביע על מספר אירועים שמהם עולה חשד למינויים פוליטיים ולהעדפת מקורבים, שמובילים כולם אל לשכתו של יו"ר הנמל לשעבר, גדעון סיטרמן. סיטרמן התפטר מתפקידו במרס 2014 לאחר שמנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, ערך לו שימוע וקרא להדחתו, בין היתר, על רקע החשדות שנחשפים במלואם כעת.

     

    בעקבות תלונות הדדיות של סיטרמן, והמנכ"ל לשעבר שוקי סגיס זה על זה, ערך מבקר המדינה בדיקה של הנעשה בנמל הדרומי של ישראל במהלך שנת 2013. בין היתר בדקו אנשי מבקר המדינה את הטענות שעלו במכתב ששלח המנכ"ל לשעבר לחברי הדירקטוריון בינואר 2013.

     

    עניין "חשוב מאוד לשר"

    במכתבו טען המנכ"ל לשעבר כי באוקטובר 2012 פנו אליו היו"ר סיטרמן וראש מטהו, דניאל חליפין, וביקשו ממנו עזרה בעניין אשר סיטרמן טען כי הוא "חשוב מאוד לשר". הכוונה לשר התחבורה, כץ. היו"ר הסביר כי השר מעוניין שאישה מסוימת תמונה למתאמת ביקורים וסיורי אח"מים בנמל, תפקיד שלא היה קיים נכון לאותה תקופה ולא אויש עד לתום הבדיקה של מבקר המדינה.

    נמל אשדוד (צילום: אלעד גרשגורן) (צילום: אלעד גרשגורן)
    נמל אשדוד(צילום: אלעד גרשגורן)
     

    לטענת המנכ"ל לשעבר הובהר לו בשיחה על ידי ראש המטה כי על המועמדת לקבל שכר של 20 אלף שקל בחודש ורכב צמוד. לטענתו הוא הסביר ליו"ר ולראש מטהו כי לא ניתן לקלוט עובדים לנמל אשדוד שלא באמצעות מכרז או דרך חברת כוח אדם וכי לא ניתן להכתיב את תנאי העסקתם. מבקר המדינה מציין גם כי בהתאם לנהלי קליטת עובדים בנמל, כל קליטה של עובד צריכה להיעשות בהתאם לדרישה מצד סמנכ"ל, ראש מחלקה או מחלקת מינהל ומשאבים.

     

    לטענת המנכ"ל לשעבר, היו"ר ביקש ממנו לפגוש את יו"ר ועד העובדים דאז, אלון חסן, ולשוחח עימו בנושא. לנציגי מבקר המדינה אמר חסן כי היו"ר אמר לו שהשר כץ ביקש לקלוט את העובדת להעסקה והוא השיב לו שניתן לקלוט אותה לתקופה של תשעה חודשים בלבד ובשכר המקובל עבור עובד חברת כוח אדם.

     

    כתבות נוספות מתוך דו"ח המבקר

  1. חוסר יעילות במשרד הבינוי: "זכאים מחכים שנים לדיור"
  2. המבקר: "בקרת הבנייה לא שונה מהמצב באסון ורסאי"
  3. ליקויים ברישום דירות: "330 אלף יח"ד לא רשומות"
  4. המבקר: כשלים חמורים בפיקוח על מפעלים

     

    בשלב הבא פנה עובדיה כהן, סמנכ"ל המשאבים של הנמל, ליגאל בן זיקרי, המופקד על מחלקת הדובר והתקשורת התאגידית, וביקש ממנו לשלוח לו מכתב שבו הוא מציין כי יש לו צורך להעסיק את המועמדת ולנקוב בשכר בסך 9,300 שקל. בן זיקרי אישר במכתב למנכ"ל הנמל כי עובדיה כהן ביקש ממנו לכתוב את המכתב ולנקוב בתנאי השכר הללו מפני שהשכר חרג מהמדרגה המותרת על פי ההסכם עם חברת כוח האדם.

     

    אלא שבשלב זה נתקל המינוי בהתנגדות מצד ועד עובדי הנמל. ראש ועד עובדי המינהל והאקדמאים פנתה לעובדיה כהן במכתב חריף שבו אמרה לו כי "הובא לידיעתי כי בימים הקרובים אמורה להיקלט עובדת לנמל אשדוד...במשרה לא תקנית שהוקמה במיוחד עבורה, מלוות אחמ"ים בשכר של כ-10,000 שקל. לאור זאת הנני דורשת לפתוח באופן מיידי בדיון בהסכם עבודה על מנת להעביר את כל עובדי דור ב' בסקטור מינהל למעמד שכר זהה. אני רואה זאת כהפרת הסכם עבודה".

     

    למכשול שהציב ועד העובדים נוסף מכשול נוסף כאשר התברר כי המועמדת כלל אינה אקדמאית. על פי עדותו של עובדיה כהן, בשלב זה הוא נאלץ לעדכן את היו"ר כי שכרם של אקדמאים העובדים דרך חברת כוח אדם בנמל הוא 4,500 שקל בלבד. לדבריו, תגובתו של היו"ר הייתה: "אני מבין שאתם לא יכולים לקבל אותה. אתם חלולים. איני צריך מכם טובות. אסתדר לבד ואתם עוד תשמעו ממני".

     

    המועמדת - חסרת השכלה ופעילת ליכוד

    היו"ר לשעבר גדעון סיטרמן מכחיש מכל וכל את הטענות. "לא קיבלתי פרטיה של מועמדת משר התחבורה", הוא כתב בתגובה לממצאי המבקר. "לא ניסיתי לקדם את המועמדת. לא ניסיתי לדאוג לה למשכורת בגובה זה או אחר ולא ניסיתי 'לתפור' תפקיד כלשהו, שלא היה בו צורך ענייני". סיטרמן טען כי היה זה בן זיקרי הדובר שפנה לראש מטהו, חליפין, ושאל אותו האם הוא מכיר מועמד ראוי לתפקיד למלווה אח"מים בנמל.

     

    בנוסף הכחיש סיטרמן את הדברים שייחס לו עובדיה כהן ("איני צריך מכם טובות. אסתדר לבד ואתם עוד תשמעו ממני") וטען כי הפגישה עם אלון חסן עסקה בנושא ההפרטה בחברה ולא עלה בה נושא העסקתה של חברת מרכז הליכוד.

    גדעון סיטרמן וישראל כץ (צילום: דודי ועקנין) (צילום: דודי ועקנין)
    גדעון סיטרמן וישראל כץ(צילום: דודי ועקנין)
     

    שר התחבורה, ישראל כץ, מסר בתגובה לממצאי המבקר כי "מעולם לא פניתי ולא ביקשתי מאיש לפנות, באופן ישיר או עקיף ליו"ר דירקטוריון החברה או לכל גורם אחר בבקשה למנות אנשים, כאלה או אחרים, לתפקידים שונים בנמל אשדוד".

     

    מבקר המדינה ציין כי המנכ"ל והיו"ר מציגים גרסאות סותרות וכי "עובדה זו מעוררת תמיהה ותחושה קשה אשר לדרך התנהלות החברה". המבקר העיר גם כי המועמדת הינה חברת מרכז ליכוד שעבדה בעבר כראש ענף פניות ציבור במשרד ראש הממשלה וכיועצת לשר התחבורה. עובדה זו, לצד היותה חסרת השכלה וניסיון בתחום התקשורת, הביאו את המבקר לקבוע כי ההמלצה למנותה הייתה מונעת לכאורה משיקולים זרים.

     

    עוד העיר המבקר כי "ההנהלה פעלה באופן לא ראוי בכך שיצרה באופן מלאכותי תפקיד אשר לא היה קיים בעבר, ואף נקבה בשכר החורג (פי שניים) מהשכר שנקבע לעובדים דרך חברת כוח אדם. עד למועד סיום הביקורת לא אוישה משרה כזו, ומוטל ספק בנחיצותה מלכתחילה".

     

    בין המועמדים שהגיש היו"ר: בנו של ראש המטה

    מכתבו של המנכ"ל לשעבר מצביע על חשדות נוספים למעורבות של לשכתו של גדעון סיטרמן במינויים. מהמכתב עולה כי בנובמבר 2012, בזמן שהנמל ניהל מכרז להעסקתם של 94 סוורים חדשים, הגיש לו סיטרמן רשימה של שישה מתוך כ-2,500 המועמדים במכרז. לטענת המנכ"ל, היו"ר אמר לו שמדובר באנשים ש"חשובים לשר".

     

    אחד מהשמות ברשימה היה של בנו של דניאל חליפין, ראש המטה של היו"ר סיטרמן. המנכ"ל טען כי הוא העביר את הרשימה לסמנכ"ל משאבי אנוש, שמצידו זרק אותה. לאחר כמה שבועות, טוען המנכ"ל לשעבר, פנה אליו סיטרמן וביקש לדעת "איך זה יכול להיות שכל הרשומים ברשימה שהשר ביקש נכשלו במבחנים".

     

    גם כאן, היו"ר לשעבר סיטרמן ושר התחבורה כץ הכחישו מכל וכל את הדברים. סיטרמן טען בתגובה לממצאי המבקר כי לאחר שקיבל מספר פניות מצד אנשים שהגישו מועמדות לתפקיד סוור ולא קיבלו פנייה מצד הנמל, העביר למנכ"ל רשימה מדגמית של אנשים שפנו אליו על מנת שיבדוק מדוע לא חוזרים למועמדים. לטענתו, רק בדיעבד גילה כי שמו של בנו של ראש המטה, חליפין, מופיע גם כן ברשימה.

     

    חליפין אישר כי שמו של בנו הופיע ברשימה שהועברה למנכ"ל, אך טען כי הודיע מראש שבמידה שבנו יתקבל לעבודה בנמל – הוא יתפטר מתפקידו. מבקר המדינה בחר להעיר לחליפין כי הוא רואה בחומרה את העברתה של רשימת שמות הכוללת את שם בנו, שכן יש בפעולה זו התערבות פסולה בהליכי מכרז.

     

    סדנאות פרישה ללא מכרז

    פרשיה נוספת שעולה מבדיקת המבקר נוגעת לקיומן של סדנאות פרישה לעובדי הנמל ובני משפחתם, לקראת היציאה לפנסיה. מבדיקת המבקר עולה כי מזה כ-25 שנה מתקיימת ברציפות התקשרות עם חברה המעבירה פעם בשנה ולעתים כמה פעמים בשנה סדנאות פרישה בעלות של 10,000 שקל לסדנא. התקשרות מתקיימת לא חוזה וללא מכרז, בטענה כי מדובר בספק יחיד.

     

    מבקר המדינה העיר להנהלת הנמל כי "התקשרות רבת שנים אשר עשויה להגיע למאות אלפי שקלים, ללא מכרז וללא בחינת הצעות נוספות, עומדת בניגוד לדיני מכרזים ולנוהל ההתקשרויות של החברה". לכן, ציין המבקר כי "במקרה דנן היה מקום לבצע הליך תחרותי, שכן בתחום סדנאות הפרישה קיימים מציעים רבים אשר היו מסוגלים לבצע את נושא ההתקשרות".

     

    גם בנושא זה השתרבב שמו של יו"ר סיטרמן לדו"ח, כאשר העובדת הסוציאלית של הנמל טענה בפני אנשי המבקר כי היו"ר פנה אליה באוגוסט 2012, מסר לה מספר טלפון של מכרה שלו המעבירה סדנאות פרישה לעובדים וביקש ממנה להיפגש עימה. העובדת נפגשה עם המכרה ואישרה לה להעביר הרצאה בסדנא שעמדה להתקיים בספטמבר. לטענתה, לאחר הפגישה התקשר אליה סיטרמן כאשר הייתה ברכב ושאל לגבי תוצאות הפגישה.

     

    העובדת הסוציאלית מסרה לאנשי מבקר המדינה מכתב שבו עדכנה את היו"ר כי היא הזמינה את המכרה להרצות בכנס הבא שיתקיים ואמרה לנציגי המבקר כי אלמלא התערבותו של היו"ר לא הייתה מזמינה אותה. סיטרמן אמר בתגובה כי הוא הפנה את העובדת הסוציאלית למכרה שלו לא על מנת שתעסיק אותה אלא על מנת שתלמד מניסיונה, כמי שעובדת עם ארגונים דומים לנמל אשדוד. העובדת הסוציאלית של הנמל טענה, עם זאת, כי "יו"ר הדירקטוריון בפירוש אמר והציע שאפגש עימה במטרה לשלבה בקורס הכנה לפרישה כמנחה של סדנא".

     

    מבקר המדינה העיר כי "אין זה ראוי שיו"ר הדירקטוריון יפנה גורם מקצועי בחברה להיפגש עם גורם חיצוני הנמנה עם מכריו באופן העלול להתפרש כהמלצה לבחון התקשרות עימו שלא במסגרת הליך התקשרות שמתקיים על פי הנוהל בחברה".

     

    מלשכת שר התחבורה נמסר: "השר כץ לא מתערב ולא היה מעורב בשום דרך בניסיון למנות אדם כלשהו לעבודה בנמל אשדוד, כפי שמצויין גם בתגובתו בדו״ח מבקר המדינה, וכל טענותיו של אלון חסן בנושא חסרות בסיס וברור על איזה רקע נאמרו. גם יו״ר הדירקטוריון הנמל דאז, גדעון סיטרמן, שכלפיו נטען שהשתמש בשמו של השר, הכחיש את הדברים מכל וכל".


  5.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: gettyimages
    צילום: gettyimages
    צילום: ששון תירם
    שר התחבורה ישראל כץ
    צילום: ששון תירם
    מומלצים