שתף קטע נבחר

"הירידה בתיירות והחרם פוגעים בשוק מותגי היוקרה"

בפאנל "שוק מותגי היוקרה בעידן של משבר קמעונאי" סיפרו בעלי חברות בתחום הקוסמטיקה, היהלומים והשעונים כי יש ירידה של עשרות אחוזים בשוק. "אם לא הייתה פה כל שנה וחצי מלחמה והייתה תיירות נורמלית - היינו מהמובילים בעולם"

האם המשבר הקמעונאי הגיע גם לפתחו של שוק מותגי היוקרה? לשאלה זו ניסו להשיב חיים מילר, מבעלי חברת התכשיטים "מילר", אלי גיספאן, מנכ"ל "MAC" ישראל, דודו פולטורק, מבעלי חברת רולטיים ורשת אימפרס, אסף שניר, מנכ"ל "לוקסאוטיקה" ישראל, ושי לוי, מנכ"ל "גאנט", שהשתתפו בפאנל: "שוק מותגי היוקרה בעידן של משבר קמעונאי", שהתקיים במסגרת ועידת הקמעונאות השנתית במרכז הכנסים שבקרית שדה התעופה בן גוריון.

 

 

טווח מחירי המותגים שהוצגו בפאנל, שהתקיים ביוזמת מידע כנסים וקבוצת סינרגיה, היה רחב: החל ממוצרי הקוסמטיקה של MAC, שנאמדים במאות שקלים, וכך גם בגדי הגברים של "גאנט", המשך במשקפי יוקרה, שמיובאים לארץ על ידי לוקסאוטיקה, שמחירם נע סביב אלפי השקלים, ועד לתכשיטי היוקרה שמייבאים "רולטיים" ו"מילר", שנמכרים בעשרות ואף במאות אלפי שקלים לפריט.

 

"החרם המתפשט והירידה בתיירות הנכנסת מהווים מכה אנושה לענף מותגי היוקרה", אמר פולטורק, שהעז להודות שהמלך הוא עירום. "אנחנו עדיין מוכרים שעונים במחירים של מאות אלפי שקלים לפריט, אבל כשאני משווה את השנה הזאת לשנים שעברו, יש פחות מכירות והרבה יותר קשה למכור. ברמת אביב אמנם יש עלייה במכירות, אבל בשאר המקומות יש ירידה, מה שדורש מאיתנו פעולות של פרסום חכם.

מימין: יעל ולצר, אסף שניר, שי לוי, דודו פולטורק, אלי גיספאן וחיים מילר (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
מימין: יעל ולצר, אסף שניר, שי לוי, דודו פולטורק, אלי גיספאן וחיים מילר(צילום: דרור סיתהכל)

"הממשלה לא מגלה את כל האמת בנושא הירידה בתיירות"

"אני חושש", הוסיף, "שהממשלה לא אומרת את כל האמת סביב המשבר, שנגרם עקב ירידה חזקה בתיירות, שהוותה כוח קניה מרכזי של מותגי היוקרה. באילת, למשל, יש ירידה של עשרות אחוזים במכירות מותגי היוקרה, בגלל אי הגעת התיירים", אמר.

 

"אמנם יש בעיה קשה עם התיירות הנכנסת", מודה מילר, "וזה בהחלט בא לידי ביטוי במכירות, למשל באילת. אבל אני מסרב לקרוא לזה משבר, אלא יש מכשולים. אם לא הייתה פה כל שנה וחצי מלחמה, והיתה תיירות נורמלית, התעשייה שלנו, תעשיית התכשיטים, הייתה מובילה בעולם. התיירים מגיעים לארץ עם מטרת קנייה, כי יש פה רמה גבוהה של מוצר, עם מחירים תחרותיים וכדאיים. במצב הבטחוני שנוצר, זו תקופה קשה לתיירות ולנו, אבל אנחנו מקווים שהיא תעבור מהר".

 

כמה הישראלים מוכנים להוציא עשרות ומאות אלפי שקלים על תכשיט ויהלומים?

 

מילר: "יש לא מעט, גם צעירים, הייטקיסטים, כאלו שיש להם הכנסה פנויה. ענף מותגי היוקרה נותן ביטחון ללקוח. נשים אוהבות להסתכל במראה ולהתרגש. תכשיט יקר הוא חלק מהמסורת היהודית, וגם מקנה ביטחון ליום גשום. מעבר לזה, תכשיט יקר הוא סמל סטטוס, שמראה לאחרים ובעיקר לרוכש אותו שהוא הצליח בחיים. זה בודאי עדיף על לשים כסף בבנק בריבית אפסית".

 

לעומת מילר ופולטורק, היו שניר, גיספאן ולוי נחרצים בכך, שאינם חשים במשבר ובירידה במכירות. "אצלנו חלה עלייה עצומה במכירות".

 

אולי כי על מוצר של MAC משלמים כמה מאות שקלים, בעוד שמחיר של תכשיט יוקרה מתחיל באלפי שקלים.

 

"אולי", משיב גיספאן, "אבל אני מסתכל גם על חווית הלקוח אצלנו. אנחנו לא עושים מבצעים ולא נותנים הנחות. אני יודע לתת לצרכן משהו שאחרים בתחום הקוסמטיקה לא יודעים לתת. מותג יוקרה הוא לא רק פונקציה של מחיר גבוה, אלא של חווית לקוח. הקונה אצלנו מקבל חוויה, שמשדרת יוקרה. נכון שהמשבר פגעי בענף המזון, למשל, ויש לזה סיבה. אצלנו יש כל הזמן גידול במכירות".

 (צילום: דרור סיתהכל) (צילום: דרור סיתהכל)
(צילום: דרור סיתהכל)
 

טוענים שגם בתחום הזה יש מדינת תל אביב ויש מדינה מחוץ לתל אביב.

 

שניר: "את מכירה מישהו, שמגיע לאילת ולא קונה משקפי שמש? מחיר משקפי היוקרה, כמו ג'ורג'יו ארמאני, גוצ'י, שאנל, אמנם מגיע לכמה אלפי שקלים, אבל כל אשה יודעת, שהדבר הראשון שרואים אצלה אלו העיניים, ולכן היא לא מתפשרת. לקוחות מוכנים לוותר על דברים אחרים, אבל לא על משקפיים יוקרה, שמייצרים איכות וייחודיות".

 

יש חברות, שמייצרות משקפיים יפים, לפעמים גם חיקויים, במחיר נמוך בהרבה.

 

שניר: "מותגי היוקרה מבדלים את עצמם ושומרים על עצמם גם בתקופה בה שוק האופנה היוקרתי סובל מחיקויים או השראות. אנחנו מספרים את הסיפור של המותג, וכשמספרים טוב את הסיפור, המותג הופך למותג יוקרה".

 

ב-2015 חלה תפנית בעולם הקמעונאי, העוצמה עברה לידי הקונה הישראלי, שהפך לקונה חכם, ובידו כלים טכנולוגיים, הקונה בהחלט יכול להגיע לחנות, למדוד משקפיים או בגד מסוים, ואחר כך להיכנס לאינטרנט, להשוות מחירים ולקנות דרך האתרים.

 

"לכן קמות יותר חנויות קונספט, שמעניקות לקונה הישראלי חווית קניה וחווית שירות, מה שהוא לא יכול לקבל באתרים. בכל העולם רואים התפשטות של חנויות חוויה. כשלקוח מקבל חוויה, הוא נשאר לקוח נאמן", משיב שניר, וכל המשתתפים מהנהנים בראשם.

 

"הגבר הישראלי הוא צרכן של מותגים ולוגואים", אומר לוי. "יש מקומות בהם קצת יותר קשה למכור היום, כי הצרכן רגיש למחיר, ולכן אנחנו עושים מדי פעם מבצעים נקודתיים ונערכים להשפעה של האונליין. אבל אנחנו לא מוטי תיירות".

"יש משבר קמעונאי. אני מקווה שנדע להפוך את המשבר להזדמנות", סיכם פלוטורק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
המחשה:  ShutterStock
המחשה: ShutterStock
צילום: דרור סיתהכל
צילום: דרור סיתהכל
מומלצים