שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כיצד חוסר שינה הורס לכם את הזוגיות?
    רגע לפני הריב הבא שלכם, אולי כדאי שתבדקו האם אתם ישנים מספיק שעות, כי למחסור בשינה יש השפעה כמעט אבסולוטית על היכולת שלנו לתקשר עם בני הזוג שלנו

    אתם לא מפסיקים לריב עם בן הזוג? מרגישים מתוסכלים מחוסר התקשורת? כדאי שתבדקו את משך וטיב השינה שלכם. שינה היא אחד המקורות החשובים ביותר להתחדשות הגוף, רגיעה ושלווה. לאדם בוגר מומלץ לישון 8 שעות בלילה באופן קבוע, וכשלא ישנים מספיק, נוצר חוסר בשינה שהולך ומצטבר (בניגוד לעודף שינה שאינו מצטבר).

     

    עוד בנושא:

    למה זוגות מזניחים עצמם אחרי החתונה?

    איך להפסיק להיות מונוגמיים ולהישאר בחיים?

     

    חוסר בשינה משפיע על מצב הרוח, שמחת החיים, רמות הרגישות והפגיעות, הסובלנות, יכולת התפקוד, הפניות להכיל את האחר, על הזיכרון, יכולת הריכוז, מהירות ואיכות התגובה, רמות החרדה והשקט הנפשי, ובמקרים קיצוניים - חוסר שינה מתמשך אף עשוי לגרום לדיכאון. מה עושה חוסר שינה לזוגיות?

     

    1. קוצר סובלנות לבן הזוג ולסביבה

    חוסר שינה נגרר גורם למצב רוח שלילי, שמחת חיים ירודה, רמת רגישות ופגיעות גבוהים, רמת סובלנות נמוכה, תחושת רגזנות, כעס וקוצר רוח. שינה היא מנוחה כללית, ורק בזמן השינה פועלות המערכות הנדרשות לחידוש תפקודו הבריא של הגוף. שינה מרובה מסייעת למערכת הנשימה לעבוד בנינוחות והגוף נעשה שליו. לעומת זאת, חוסר בשינה אצל בני זוג עלול להוביל לאי יכולת להכיל האחד את השני, כמו גם לחוסר סבלנות להקשיב, לשוחח ולקבל. ככלל, תסכול אישי משליך על בן הזוג וגורם למתיחות ולמצב רוח ירוד.

     

     

    2. ירידה ביכולת התפקודית

    בזמן השינה מערכת עיבוד המידע עובדת בשיאה. המוח מבצע עיבוד ושכלול של הפעולות שביצענו במהלך היום, עיבוד מחשבות וזיכרונות לטווח קצר ולטווח ארוך. במהלך השינה לא רק הזיכרון מתחזק אלא גם יכולת הריכוז ויכולת קבלת ההחלטות. הגוף חייב לעבד את מה שהוא עבר במהלך היום, אחרת הוא אינו מתפקד כראוי. כשהיכולת התפקודית יורדת, לגוף אין פנאי לחשוב על זוגיות, אינטימיות ומיניות.

     

    3. כעס וחוסר שקט נפשי

    בזמן השינה מווסתת הפרשת הורמון האדרנלין השייך למערכת העצבים בגוף. ההורמון משפיע על עוררות מערכות רבות בגוף, כגון: הגברת קצב פעימות הלב, עליית לחץ דם, עלייה ברמת הסוכר בדם והמרצת מערכת העצבים.

     

    הפרשה מוגברת של הורמון האדרנלין מפעילה את מנגנון ההישרדות שגורם לגוף לעבור במהירות ממצב של רגיעה למצב של פעולה אינטנסיבית. חוסר בשעות שינה עלול להוביל למצבי רוח משתנים, רמות חרדה גבוהות, כעס כלפי בן הזוג וחוסר שקט נפשי. מנגד, ריבוי שעות שינה מסייע בויסות כמות ההפרשה של הורמון האדרנלין בגוף ומונע כעס מתפרץ וחוסר שליטה עצמית.

     

    אין מצב שאני נרדמת ככה. סיוט! (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
    אין מצב שאני נרדמת ככה. סיוט!(צילום: Shutterstock)

     

    אז מה עושים?

    1. תכנון הזמן – החל משעות הערב כדאי לתכנן נכון את הזמן כך שיוביל לשינה טובה ונכונה. אכלו ארוחת ערב במרחק של שעתיים-שלוש משעת השינה כדי שמערכת העיכול תסיים את עבודתה טרם הכניסה למנוחה. השתדלו להמעיט במזונות מעוררים (קפה או תה למשל) ומשתייה ממותקת, שוקולדים, מזון מתובל וכדומה. אחרי האוכל אפשרו לעצמכם פעילות נינוחה, שיחה נעימה, קריאת ספר או פעילות חברתית רגועה. תרגילי מדיטציה, נשימות, תפילה או כל פעולה שמרגיעה את המחשבה, מסייעת לגוף להירגע ולהיכנס למצב שינה.

     

    עוד מומלץ להימנע מצפייה בטלוויזיה או גלישה במסכים, משום שאלו ממריצים ומעוררים את המוח ומעודדים הפרשה על הורמון האדרנלין (הפעילות). לכל אדם דרוש זמן שונה לשינה, אז היו אמיתיים עם עצמכם ואל תשוו את שעות השינה לבן זוגכם. לכל אחד יש את הצורך שלו. היפגשו לחיבוק ואינטימיות בחדר השינה ולאחר מכן בחרו האם ללכת לישון או להישאר ערים.

     

    2. סביבה נעימה - ארגנו את חדר השינה שלכם, סדרו אותו, פנו זבל מיותר, החזירו כוסות וצלחות למטבח, קפלו את הבגדים, החליפו מצעים, נקו את הרצפה והתייחסו אל החדר כאל חדר מיוחד. ניתן להציב מנורת לילה נעימה ליצירת אוירה, לקשט את הקירות בתמונות, לתלות וילון רך ורומנטי, להדליק נרות ואפילו לפזר ריח בושם בחדר. חדר נעים יוצר שינה טובה ואיכותית.

     

    3. החשיכו את החדר - בשינה מופרש הורמון המלטונין שתפקידו ויסות מחזור הערות והשינה, תוך יצירת תחושת נמנום והורדת הטמפרטורה של הגוף. המלטונין מיוצר בבלוטה האנדוקרינית הקטנה שבמרכז המוח האנושי לאורך הלילה, ולאחר מספר שעות שינה הגוף מפסיק להפריש מלטונין ומתחיל "לכלות" את רמות המלטונין הקיימות בגוף, על מנת שנוכל להתעורר בבוקר רעננים ליום חדש. ייצור רמות המלטונין מושפע מאור/חושך, ולכן כדאי לפני השינה להחשיך את החדר, כך הגוף יתחיל להפריש את המלטונין, משך ההירדמות יקוצר ואיכות השינה תגבר.

     
    גם הלילה לא נלך לישון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    גם הלילה לא נלך לישון(צילום: shutterstock)


     

     

    4. נצלו את הזמן לפני השינה לפעילות אינטימית - האווירה השקטה, הנינוחות וההכנה לשינה יכולים לתרום לשיפור חיי המין ולעלייה במינון יחסי המין. רבים מעידים כי אינם פנויים לקיום יחסי מין משום שהם טרודים במחשבות ובעומס חיי היום יום. אז הורידו הילוך, צרו זמן איכות לעצמכם, לבני זוגכם ולשינה שלכם. ככה תמצאו את עצמכם בתוך מעגל קסמים חיובי: השינה תורמת לזוגיות והזוגיות תורמת לשינה.

     

    שיהיה לילה טוב!

     

     

    מיה שטיינהרדט זיו היא מומחית להורות ושינה ובעלת ביה"ס להורות ושינה MamamayaSchool.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הכרויות
    כתבו לנו
    מומלצים