שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עלייה במכירות במרכז ירושלים: "מקווים שהקונים ימשיכו לחזור"
    בפסח חלה עלייה של כ-24% במכירות בסניפי הרשתות במרכז ירושלים, לעומת אשתקד, פי 2 מהממוצע הארצי. גם במאי, מצב המכירות טוב בהשוואה לכלל השוק. בעלי עסקים: "מקווים שההפוגה בפיגועים תימשך ושהאירועים במקום ישמרו על המכירות"

    הקונים חוזרים למרכז ירושלים? לפי נתוני חברת המידע ריס (RIS), שמנתחת את נתוני הקופות של רשתות בקניונים ובמרכזי מסחר, חלה בפסח 2016 עלייה של 24.38% במכירות במרכז ירושלים (האזור המשתרע ממחנה יהודה ועד העירייה), לעומת התקופה המקבילה ב-2015, פי שניים מהעלייה הממוצעת הארצית. הסיבה לכך היא ככל הנראה הפוגה בפיגועים כמו גם בזכות פעילויות שמארגנת במרכז העיר, חברת עדן, מזמינת הניתוח.

     

    המכירות למ"ר ליום בפסח במרכז העיר, עמדו בממוצע על 97.41 שקל לעומת 78.31 שקל ב-2015. ההשוואה נערכה בין 23 במרס 2015 עד 9 באפריל 2015 אל מול 10 באפריל 2016 ועד 28 באפריל 2016. ההשוואה כוללת רשתות בלבד ולא כוללת רשתות בינלאומיות גדולות.

     

    העלייה הגדולה ביותר במכירות בכל ירושלים

    מדובר בעלייה הגדולה ביותר במכירות בירושלים, בהשוואה של פסח מול פסח. לדוגמא, המכירות בקניון עזריאלי (מלחה), עלו ב-23% מ-107.97 שקל למ"ר ליום בפסח 2015, ל-132.8 שקל למ"ר בפסח 2016.

     

    עלייה במכירות חלה ברוב הקניונים, למעט קניון ממילא, שבמכירותיו בפסח 2016 חלה ירידה של 7.64% לעומת פסח 2015: מ-82.14 שקל למ"ר ביום ל-75.86 שקל למ"ר ביום.

     

    באופנה והנעלה, חלה בתקופת הפסח עלייה של 19.44% במכירות במרכז ירושלים, לעומת פסח אשתקד. בכך מרכז העיר ממוצב במקום השלישי בעיר מבחינת שינוי לטובה במכירות אחרי קניון הראל וקניון עזריאלי. בקניון ממילא לעומת זאת, היתה ירידה של 8.13%.

     (צילום: נועם פיינר) (צילום: נועם פיינר)
    (צילום: נועם פיינר)
     

    יותר מהממוצע הארצי

    בקניונים האזוריים חלה עלייה ממוצעת של 10.68%, בפאואר סנטרים חלה עלייה ממוצעת של 13.32% והממוצע הארצי עומד על 12.21%. כשמשווים בין מרכזי ירושלים לבין מרכזי קנייה ארציים, במגמה שבועית, עולה כי באפריל, מרכז ירושלים היה בעל הפדיון הגבוה ביותר כ-120 שקל למ"ר. ממוצע קניונים אזוריים עמד על 115 שקל למ"ר, הממוצע הארצי עמד על כ-85 שקל למ"ר ופאואר סנטרים: כ-70 שקל למ"ר.

     

    יחד עם זאת, לא נערכה השוואה היכן מרכז ירושלים עומד בהשוואה לקניונים ספציפיים מחוץ לירושלים. לא מן הנמנע שלא מדובר באחד האזורים ההומים ביותר בארץ. אפילו בירושלים – קניון עזריאלי (מלחה) מצליח יותר. ברחבי הארץ, הישראלים עדיין מעדיפים לקנות בקניונים, אבל מרכז ירושלים הצליח למצב את עצמו במקום השני בעיר, אחרי עזריאלי - הישג לא מבוטל.

     

     

    בהשוואה של שנה מול שנה: ירידה במכירות (כנראה בגלל הפיגועים)

    יחד עם זאת, בהשוואה של 12 חודשים – מאי 2014 עד אפריל 2015 לעומת מאי 2015 עד אפריל 2016, עולה כי יש ירידה במכירות למ"ר של 5.59% במרכז ירושלים מ-71.74 שקל למ"ר ל-68.67 שקל למ"ר. לעומת זאת, קניון עזריאלי, הקניון המצליח בעיר שיפר את מכירותיו ב-6.65%. גם קניון הפסגה שיפר מכירותיו למרות שהוא לא ממקומות המשיכה הגדולים בעיר. בממוצע הארצי היה שיפור של 1%.

     

    בנוסף, בהשוואה שבועית למתחרים הישירים מינואר עד אפריל 2016, עולה כי קניון עזריאלי הוא המצליח ביותר בעיר עם כ-150 שקל למ"ר פדיון בשבוע לעומת כ-130 שקל פדיון למ"ר במרכז העיר.אחריו קניוןן הפסגה ואחריו קניון ממילא.
     (צילום: נועם פיינר) (צילום: נועם פיינר)
    (צילום: נועם פיינר)

     

    מאי עדיין חזק

    הבדיקה נערכה אחרי פסח, אך נראה שהמגמה נמשכת גם אחרי החג. לפי נתוני ריס, בחודש מאי הפדיון בכל השוק ירד ב-5.7%. גם במרכז ירושלים יש ירידה בהתאם להתנהגות כלל השוק, אך היא מסתכמת ב-2.9% בלבד.

     

    הסיבה להתאוששות של מרכז העיר היא ככל הנראה ההפוגה בפיגועים. יחד עם זאת ניתן לראות שקניון ממילא נפגע וממשיך להיפגע, ייתכן שבשל הירידה בתיירות. כמו כן, יתכן שהמצב שברירי. כל פיגוע נוסף יכול להשאיר את הקונים בבית.

     

    מה חסר? חניה

    בנוסף להפוגה בפיגועים, גם פעילות מכוונת משיבה את הקונים למרכז העיר. את הפעילות העסקית והתרבותית במרכז ירושלים מארגנת כאמור חברת עדן, החברה לפיתוח מרכז ירושלים. החברה ערכה באופן מיוחד פעולות להגדיל את תנועת המבקרים. בין היתר, מיצג אלף המטריות בנחלת שבעה ועיטור מתחם בצלאל שץ בכ-25 אלף פרפרים ברחוב. החברה והעירייה מקדמות את מאות העסקים הקטנים בעיר גם באמצעות התאגדות של עסקים קטנים.

     

    איתן, זכיין פוקס במרכז ירושלים: "אני מרגיש שעדיין יש תנועה טובה מאוד של אנשים באמצע השבוע. ההתאוששות ניכרת במיוחד לעומת ימי הקיץ, אבל היא פחות מורגשת בימי שישי. אנשים עדיין לא מגיעים בשישי, אולי כי הם לא עובדים במרכז העיר לכן לא מגיעים, אבל יש התאוששות. מרכזי הערים בכל העולם נמצאים בעלייה".

     

    הפיגועים משפיעים על המכירות?

     

    "כל גל משפיע על המכירות זה ברור, אבל הגל האחרון לא הרתיע כמו הגלים של לפני 10 שנים. הוא פחות השפיע. הרבה פחות".

     

    אתה מקבל עזרה מהעירייה?

     

    "יש רצון לעשות שינוי. אני 25 שנה בעיר ואני רואה שבשנה שנתיים האחרונות יש שינוי מהותי: יותר השקעה בניקיון. יותר אירועים. רק עם חניה יש בעיה. אין פתרון חניה אמיתי למרכז העיר. בנוסף, מרכז העיר זה המקום הראשון שנסגר אם 'קורה משהו'. גם אם זה לא קשור למרכז העיר".

     

    גם התיירים חזרו?

     

    "תלוי אלו תיירים, עדיין יש ירידה בסוג מסוים של תיירים. יש עלייה בתיירות פרטית וירידה בתיירות של קבוצות. בעיקר תגלית".

     

    כל עוד יש אירועים - יהיו קונים

    ניצה שכטר, הבעלים של בית-קפה ומסעדה נוקטורנו, אמרה ל-ynet: "אין ספק שבפסח השנה היתה עלייה בקונים במתחם בכללותו ובמיוחד בנוקטורנו. כל הפסח היה מאוד פורה. הגיעו קבוצות מכל רחבי הארץ, קבוצות שנעדרו הרבה זמן מהעיר ירושלים. הפיק הגדול הזה לא נמשך באותה רמה לאחר פסח, אבל יש תחושה טובה בזכות אירועים.

     

    "למשל, בשבוע העיצוב שוב היה פיק. גם תצוגות האופנה שנערכו פה, שמרו אותנו בתודעה כמתחם ייחודי, בוטיקי, חלק מההיסטוריה העיצובית של העיר: מצד אחד יש פה את בצלאל ומצד שני משחזרים את מוזיאון הכנסת. צריך כל הזמן לשמור על המקום הזה בתודעה של האנשים ואנחנו מקווים שבהמשך הקיץ תנועת המבקרים תמשיך להיות טובה. יש פה כמה מיצבים שאמורים למשוך קהל. פעילויות שיש להן טווח ארוך יוצרות חשיפה שיש לה המשכיות. אני מקווה שמיצב הפרפרים יתפוס תאוצה במיוחד לאור העובדה שהם יישארו איתנו כל הקיץ".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים