שתף קטע נבחר

האם מותר להשכיר דירה ללסבית?

שאלה:

ברשותי יש דירה המוצעת להשכרה, ובחורה נחמדה מעוניינת לשכור אותה. העניין הוא שהתברר לי דרכה שהיא מנהלת מערכת יחסים עם אישה . האם ישנו איסור הלכתי להשכיר לה את הנכס כתוצאה ממצבה הזוגי? האם יש הבדל בין השכרת הנכס לה, לבין השכרה לבחור חילוני? (דוד ח', גבעת שמואל).

 

תשובה:

במשנה (מסכת שביעית פרק ה, ח) מובאת מחלוקת בין בית שמאי לבין בית הלל, האם מותר למכור בשביעית פרה חורשת (בימים ההם, שימשה הפרה כבעל חיים חורש, והיה הבדל בין סוגים של פרות: החזקות עבדו בשדה, והחלשות יותר – שימשו לבשר לאכילה). לדעת בית שמאי, אסור למכור פרה כזו, משום שהקונה כנראה ישתמש בה לצרכים אסורים – לחרישה בשנת השביעית, דבר האסור. אולם בית הלל מתירים, "מפני שהוא יכול לשחטה". כלומר, מכיוון שיש סיכוי, גם אם קטן, שישתמשו בפרה לצרכים מותרים – מותר למכור אותה.

 

 

<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

 

במשנה נוספת נאמר: "שאין מחזקין ידי עוברי עבירה, וכולן לא אמרו אלא מפני דרכי שלום" (שם, משנה ט). כלומר, איננו מעודדים ואף לא מסייעים לעשות עבירות, אולם מפני דרכי שלום, מסתמכים על אפשרות רחוקה – ומתירים למכור ולעשות פעולות עם אדם החשוד כעובר עבירה.

 

כדעת בית הלל נפסק להלכה, ולכן מותר למכור בחנות גם בשר וגם חלב, אף על פי שייתכן שהקונה יבשלם ביחד, או יבשל אוכל בשבת, או יאכלם ביום צום, ועוד דוגמאות רבות מהחיים.

 

ומה עם אירוח של חילוני?

מכאן, גם לשאלתך: מכיוון שאינך מסייע באופן ישיר למעשה אסור, וניתן להשתמש בדירה בדרך מותרת – אין מניעה להשכיר את הדירה. כפי שציינת בשאלתך, גם להשכיר לאדם שאינו שומר שבת – מותר, גם אם ייתכן (קרוב לוודאי) שהוא ידליק אור, יבשל, ויעשה מעשים אחרים שאסורים מבחינה הלכתית.

 

ככלל, על פי העיקרון שנזכר במשנה, צריך להשתדל לא להגדיל את המתח שקיים ממילא בין חלקי החברה, ולהוסיף שלום.

 

בשאלה דומה דן הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל , שהיה מגדולי פוסקי דורנו (שו"ת "מנחת שלמה", חלק א סימן לה). הוא נשאל על אדם "שבא אליו אורח חשוב, אשר איננו שומר תורה ומצווה... ואם לא יתנהג אתו בנימוס המקובל... בגלל זה שמצד הדין אסור ליתן לאכול אלא למי שיודע שנוטל ידיו ומברך... יֵרָאה הדבר כפגיעה ועלבון בכבודו, וזה גם ירגיז אותו מאוד, וייתכן שבגלל הדבר הזה יתרחק... ביותר מהתורה, וגם יבוא לידי כעס ושנאה על כל ההולכים בדרך התורה..."

 

והוא משיב כי במקרה זה "...נכון באמת לכבד אותו באכילה ושתייה, ולא לחשוש כלל לאיסור של לפני עיוור לא תיתן מכשול... כֵּיוון שאם לא ייתן לו לאכול, הרי ייכשל האורח באיסור יותר גדול (של שנאת המארח)". כלומר, הוא פוסק שעדיף לכבד את האורח במאכלים, אף על פי שלא יברך על אכילתם, כיוון שמניעת הכיבוד עלולה להביא את האורח לידי כעס ושנאה.

 

בשאלה שלו יש מעשה ישיר של גרימת אכילה ללא ברכה על ידי המארח, ואף על פי כן, התיר הרב לעשות זאת כדי למנוע שנאה. לכן, במקומות בהם אין מדובר באיסור ישיר – כמו בהשכרת הדירה - בוודאי שהדבר מותר (משיב: הרב שמואל שפירא).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מפני דרכי שלום
צילום: shutterstock
מומלצים